تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,331 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,617,452 |
تحلیل نشانهشناسی برساخت تصویر زن در کتب درسی با تأکید بر دیدگاه بارت | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 3، دوره 5، شماره 20، اسفند 1398، صفحه 43-60 اصل مقاله (1.18 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
محمد حسین ابتکاری* | ||
دکترای جامعه شناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 04 خرداد 1398، تاریخ بازنگری: 04 آذر 1398، تاریخ پذیرش: 08 آذر 1398 | ||
چکیده | ||
مطالعه حاضر به تحلیل نشانهشناسی برساخت تصویر زن در کتب درسی میپردازد. برای تحلیل موضوع، از دیدگاه نشانهشناسی بارت کمک گرفته شد. رویکرد و روش تحقیق، رویکردی کیفی و استفاده از روش مطالعه اسناد بود. روشهای انتخاب تصاویر، بر اساس روش نمونهگیری هدفمند و روش تحلیل موضوعی است. دادههای مورد بررسی، تصاویر مربوط به زنان در کتب مطالعات اجتماعی متوسطه 1 بوده است. مقولههای ناشی از تحلیل نشانهشناسی تصاویر را میتوان حول محورهای فرعیٍ زن موجودی خانگی، فعالیت سنتی، فاصلهگیری اجتماعی، موجودی غیرسیاسی و ضعف مدیریت اجتماعی؛ و مقوله محوری " دیگری کمتر مهم" دستهبندی و تحلیل کرد. بر اساس تحلیل تصاویر، میتوان گفت تصاویر ارائه شده از زنان در کتب درسی، به شکلگیری و تقویتِ نوعی نگاه جنسیتگرا و کردار تبعیضآمیز جنسیتی در جامعه میانجامد. در نتیجه، بازنمایی تصاویر، هم بازگو کنندهی نابرابری بین جنسیتی و هم بازتاب ناتوانی زنان در دستیابی به موقعیتهای مهم و ارزشمند زیست اجتماعشان میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
"کتب درسی"؛ "نابرابری جنسیتی"؛ "زن" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Semantic analysis of woman's image in textbooks with emphasis on Barthes's view | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr. Mohammad Hossein Ebtekari | ||
PhD in Sociology, Department of Sociology, Yasouj University, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The present study analyzes the semiotics of constructing a woman's image in textbooks. For the analysis of the subject, Bart's semiotics was used. Approach and method of research, qualitative approach and using the method of studying documents. Image selection methods are based on purposeful sampling and thematic analysis method. The data analyzed were images of women in secondary school textbooks. Categories related to the semiotic analysis of images can be categorized and analyzed in the context of the female subsidiary of the household inventory, traditional activity, social distances, non-political inventory, and the weakness of social management; And the central concept of "other less important" category and analysis. Based on the analysis of the images, it can be said that the images provided by women in textbooks lead to the formation and strengthening of a gender-based look and gender discrimination practices in society. As a result, representations of images reflect both gender inequalities and the reflection of women's inability to achieve significant and valuable social statuses. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"textbooks", "gender inequality", "women" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 319 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 296 |