تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,764 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,132 |
مقایسه دو روش آموزش هوش هیجانی و انگیزش تحصیلی بر روی التزام تحصیلی و خرده مقیاس های آن در دانشجویان پسر رشته عربی دانشگاه فرهنگیان خوزستان | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 1، اسفند 1398، صفحه 119-144 اصل مقاله (264.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
مسعود صالحی شبلیزی* | ||
معاون آموزشی - پژوهشی و فرهنگی | ||
تاریخ دریافت: 05 اسفند 1397، تاریخ بازنگری: 20 خرداد 1398، تاریخ پذیرش: 03 تیر 1398 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر و مقایسه آموزش هوش هیجانی و انگیزش تحصیلی بر التزام تحصیلی دانشجویان رشته عربی است. این پژوهش به شیوه آزمایشی و با دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه و طرح پیش آزمون-پس آزمون اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان پسر رشته عربی دانشگاه فرهنگیان استان خوزستان می باشد. نمونه این پژوهش شامل78 نفر(16 نفر گروه آزمایشی اول، 16 نفر گروه آزمایش دوم و 16 نفر گروه گواه) می باشد. در مرحله اول از دو گروه آزمایش و گروه گواه پیش آزمون اجرا گردید، و سپس مداخله برای گروه آزمایشی اول شامل10 جلسه آموزش هوش هیجانی و برای گروه آزمایشی دوم که شامل 14 جلسه آموزش انگیزش تحصیلی بود ارایه گردید. پس از مداخله اطلاعات توسط مقیاس های التزام تحصیلی مورد بررسی قرار گرفت. داده های پژوهشی به کمک آزمون مانکوواریانس چند متغیری تحلیل شدند. نتایج تحلیل مانکووا چند متغیری و کوواریانس نشان داد که مقایسه آموزش هوش هیجانی و آموزش انگیزش تحصیلی در التزام تحصیلی و خرده مقیاس های آن (در نمره کلی التزام تحصیلی و خرده مقیاس شناختی آن) تاثیر معناداری نشد، ولی در خرده مقیاس رفتاری و عاطفی معنی دار شد، همچنین می توان نتیجه گرفت که مقایسه آموزش هوش هیجانی و آموزش انگیزش تحصیلی (هر کدام به تنهایی با گروه گواه) بر روی متغیرهای وابسته، تاثیر معنی دار را نشان دادند. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش هیجانی؛ انگیزش تحصیلی؛ التزام تحصیلی؛ خودگردانی هیجانی؛ عملکرد تحصیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect and Comparison of Two Educational Methods of Emotional Intelligence and Educational Motivation on Academic Engagement of Students of the Arabic course at Farhangian University in Khuzestan Province | ||
نویسندگان [English] | ||
Masoud salehi shablizi | ||
member of Farhangian University | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to determine the effect and comparison of emotional intelligence education and academic motivation on Academic Engagement of students. This experimental study was carried out with two experimental and one control group and a pre-test and post-test design. The statistical population of this research includes all male students of Farhangian University of Khuzestan province. The sample consisted of 78 subjects ( 16in the first experimental group, 16in the second experimental group and 16 in the control group). In the first stage, two groups of experimental and control group were tested. Then, the intervention for the first experimental group included 10 sessions of emotional intelligence training and for the second experimental group, which included 14 sessions of educational motivation training. After the intervention, information was assessed by Academic Engagement. The research data were analyzed by multivariate statistical analysis (mannquarency) test. The results showed that the different effects of emotional intelligence training and academic motivation training on the two subscales of academic engagement (behavioral engagement and emotional engagement) were significant, but the effects were not significantly different in academic engagement and its subscale of cognitive engagement. It also can be concluded that each of the interventions (comparing to control group), can increase academic engagement (and its subscales) of students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Emotional Intelligence, Educational Motivation, Academic Engagement, Emotional Self-regulation, Academic Performance | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 316 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 387 |