تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,266 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,617,384 |
تحلیل فصل کسر کتاب ریاضی پایه ششم ابتدایی براساس چهار الگوی مختلف | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
مقاله 5، دوره 5، شماره 17، اسفند 1398، صفحه 55-66 اصل مقاله (914.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
شیدا اچرش* | ||
دانشجوی دانشگاه فرهنگیان اهواز، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 28 آذر 1398، تاریخ پذیرش: 09 دی 1398 | ||
چکیده | ||
هدف این مقاله ارزیابی محتوای کتاب ریاضی پایه ششم ابتدایی فصل کسر از نظر توجه به سطوح شناختی بلوم، اهمیت به خلاقیت از طریق انطباق با عوامل خلاقیت گیلفورد، مهارتهای ذهنی گانیه و تعیین شاخص فعال بودن محتوا با توجه به تکنیک ویلیام رومی است. این پژوهش به روش تحلیل محتوا انجام شد و جامعه آماری کتاب ریاضی ششم ابتدایی است. برای تحلیل، فصل کسر به روش تصادفی انتخاب شد. ابزار این پژوهش، فرمهای تحلیل محتوای محقق ساخته با توجه به الگوهای تحلیل میباشد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد محتوا از نظر توجه به حیطههای شناختی بلوم بیشتر به مقوله درک و فهم توجه شده، از نظر تطبیق محتوا براساس عوامل ذهنی گیلفورد، به تفکر همگرا نسبت به تفکر واگرا بیشتر توجه شده، از نظر تطبیق محتوا براساس مهارتهای ذهنی گانیه، بیشتر به مفهوم تعریفی پرداخته شده و از نظر تطبیق متن و تصویر محتوا بر اساس تکنیک ویلیام رومی، متن غیرفعال و تصاویر با ضریب درگیری0.35 نیز غیرفعال هستند. همچنین شاخص درگیری فعالیتمحور بودن کتاب با ضریب 0.55، نشان داد که کتاب فعالیتمحور است. | ||
کلیدواژهها | ||
کسر؛ سطوح شناختی بلوم؛ اعمال ذهنی گیلفورد؛ مهارتهای ذهنی گانیه؛ ویلیام رومی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of chapter 6 fraction of elementary mathematical book based on four different patterns | ||
نویسندگان [English] | ||
Sheyda Echresh | ||
Farhangian university, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this paper is to assess the content of the sixth grade basic mathematical book in terms of regard to the cognitive levels of bloom, the importance to creativity through conformity with the creativity factors of gilford, mental skills and determining the active content index according to William Roman technique. This research was conducted using content analysis method and the statistical population is the sixth elementary Math book. A randommethod was selected for analysis, The tools of this research are researcher-made content analysis forms according tothe analysis patterns. The findings of this research show that the content in terms of attention to the cognitive domains of bloom more attention to the perceived perception and understanding, in terms of content implementation based on the mental factors of Gilford, convergent thinking of more attention to divergent thinking, in terms of content implementation based on mental skills, more than the definition of the concept The reposted and in terms of matching text and image content based on William Roman technique, inactive text and images with 0.35 conflict coefficient are also disabled. Also, the index of activity-driven involvement of the book with a coefficient of 0.55 showed that the book is activity-centric. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Deduction, Bloom's cognitive levels, GilfordMental Acts, Goaniyeh Mental Skills, William Roomy | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 551 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 456 |