تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,781 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,148 |
اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر خودپنداره و عملکرد تحصیلی دانشآموزان | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 2، دوره 6، شماره 21، خرداد 1399، صفحه 17-31 اصل مقاله (781.12 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
احسان کشتورز کندازی* 1؛ محمد رضا صالحی2؛ بهرام اسماعیلی3 | ||
1گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، تهران، ایران. | ||
2عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
3کارشناس ارشد مدیریت منابع انسانی، پرسنل دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 14 بهمن 1398، تاریخ بازنگری: 28 بهمن 1398، تاریخ پذیرش: 02 اسفند 1398 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر خودپنداره و عملکرد تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه شهرستان مرودشت انجام شد. در این راستا، روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر پایه اول دوره متوسطه بودند که 30 دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. راهبردهای فراشناختی در هشت جلسه گروهی به آزمودنیهای گروه آزمایش آموزش داده شد. دادهها با استفاده از پرسشنامههای خودپنداره تحصیلی راجرز و عملکرد تحصیلی درتاج جمعآوری و با استفاده از تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای فراشناختی میتواند مؤلفههای خودپنداره تحصیلی را به طور معنیداری افزایش دهد و خودکارآمدی، برنامهریزی و تأثیرات هیجانی را در عملکرد تحصیلی دانشآموزان به طور معنیداری بهبود بخشد و در فقدان کنترل پیامد و انگیزش تغییری ایجاد نشد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که آموزش راهبردهای فراشناختی باعث افزایش خودپنداره و عملکرد تحصیلی دانشآموزان در گروه آزمایش، در مقایسه با گروه گواه شد. مشاهدات حاضر مؤید اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر افزایش خودپنداره و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان است. | ||
کلیدواژهها | ||
خودپنداره؛ راهبردهای فراشناختی؛ عملکرد تحصیلی؛ دوره متوسطه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Metacognitive Strategies Training on Students' Self-Concept and Academic Performance | ||
نویسندگان [English] | ||
Ehsan keshtvarz kondazi1؛ Mohammad Reza Salehi2؛ Bahram Esmaeili3 | ||
1Department of Psychology, Islamic Azad University, Marvdasht Branch, Tehran, IRAN. | ||
2Farhangian University,Tehran, IRAN. | ||
3farhangian university, Tehran, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the present study was to evaluate the effectiveness of teaching metacognitive strategies on self-concept and academic performance of high school students in Marvdasht city. The research method was semi-experimental with pre-test-post-test design with control group. The statistical population included male students in the first grade of high school, in which 30 students were randomly selected by multi-stage cluster sampling and randomly assigned to two experimental and control groups. Metacognitive strategies were taught to the subjects of the experimental group in eight sessions. Data were collected using Rogers' self-concept study and Dortaj's academic performance questionnaires. The collected data analyzed by using covariance analysis. The results showed that teaching metacognitive strategies could significantly increase the components of academic self-concept and significantly improve self-efficacy, planning and emotional impact on students' academic performance. It did not change the lack of control over motivation. The results also showed that teaching metacognitive strategies increased students' self-concept and academic performance in the experimental group. The present observations confirm the effectiveness of teaching metacognitive strategies on increasing students' self-concept and academic performance. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Self-concept, Meta-cognitive strategies, Academic Performance, Secondary School | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 648 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 954 |