تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
تحلیل محتوای کتب شیمی دوره دوم متوسطه از نگاه تاثیر تغییر آن بر فرایند تدریس معلمان شیمی شهرستان مشهد | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 3، آذر 1398، صفحه 43-52 اصل مقاله (279.98 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عبدالحکیم پنق* 1؛ علی رجبلو2؛ علی موحدفر2 | ||
1گروه شیمی، دانشگاه فرهنگیان، مشهد ،ایران | ||
2دانشجوی رشته شیمی، دانشگاه فرهنگیان، مشهد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 25 آبان 1398، تاریخ بازنگری: 16 اسفند 1398، تاریخ پذیرش: 19 اسفند 1398 | ||
چکیده | ||
این پژوهش به بررسی روایتهای چند معلم شیمی با سابقههای مختلف در رابطه با تاثیرات مثبت و منفی تغییر محتوای کتب درسی میپردازد. پژوهش موردنظر روایی است و به انگاره تحقیقات کیفی و تفسیرگرایانه تعلق دارد. یافتههای این پژوهش که از صحبتها و روایتهای معلمان شیمی بدست آمده است، حاصل طرح پرسشی درباره تاثیرات مثبت و منفی تغییر محتوای کتب درسی رشته شیمی بر فرایند تدریس با 5 نفر از اساتید گروه شیمی دانشگاه فرهنگیان و 10 نفر از معلمان با سابقهی بالای 15 سال شهر مشهد در رشته شیمی است. پس از جمعآوری نظرات، اطلاعات به دست آمده مورد نقد و بررسی قرار گرفت و نتایج زیر حاصل شد: عدم تطابق محتوای درسی با مدت زمان کلاس، چند مولف بودن محتوای کتب درسی، عدم انعطافپذیری معلمان با سابقه نسبت به کتب درسی جدید، افزایش استرس دانشآموزان به خاطر کنکور، کاربردیتر شدن مطالب کتاب و زمینهمحور شدن کتاب که این مسائل میتواند روند تدریس را به شکلهای مختلف تحت تاثیر قرار دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
فرایند تدریس؛ کتابهای درسی؛ یادگیری بر مبنای عمل؛ یادگیری زمینهمحور | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Content Analysis of Secondary School Chemistry Textbooks regarding the Impact of Its Change on the Teaching Process of Chemistry Teachers in Mashhad | ||
نویسندگان [English] | ||
Abdolhakim Pangh1؛ Ali Rajabloo2؛ Ali Movahedfar2 | ||
1Department of Chemistry, Farhangian University, Mashhad, Iran | ||
2Chemistry student, Farhangian University, Mashhad, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study investigates the narratives of several chemistry teachers with different backgrounds about the positive and negative effects of textbook content change. The research in question is narrative and belongs to the notion of qualitative and interpretive research. The findings of this study, derived from the speeches and narratives of chemistry teachers, resulted from the question, "What are the positive and negative effects of changing the content of chemistry textbooks on the teaching process?" with 5 faculty members of Farhangian University and 10 teachers with more than 15 years of experience in chemistry. After collecting their opinions on the subject, these comments were reviewed and followed up. Some of the most important effects of changing textbook content are: mismatch of course content with class duration, multiple authorship of textbook content, inflexibility of teachers. Experience with new textbooks, increased student stress for entrance exams, more practical use of textbooks, and context-centered books that can affect the teaching process in various ways. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teaching process, Textbooks, Learning by doing, Context-based learning | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 708 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 640 |