تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 445 |
تعداد مقالات | 3,419 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,928,140 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,175,230 |
تأملی بر شیوهی جذب و توزیع دانشجومعلمان رشتهی آموزش جغرافیا در دانشگاه فرهنگیان | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 2، اسفند 1398، صفحه 29-45 اصل مقاله (667.12 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
رسول شریفی نجف آبادی* | ||
دکتری جغرافیا، استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران، تهران | ||
چکیده | ||
مراکز تربیت معلم از سال1390 تحت عنوان دانشگاه فرهنگیان تجدید ساختار یافته و در طی سالهای 1391 تا 1397، از طریق کنکور سراسری، به جذب دانشجومعلمان در رشتههای مختلف و از جمله کارشناسی آموزش جغرافیا، پرداختهاند. هدف از این پژوهش، بررسی و تحلیل روند توزیع دانشجومعلمان رشتهی آموزش جغرافیا در پردیسهای استانی این دانشگاه در طی مدت فوق الذکر بوده که به روش کمی و تحلیل اسنادی صورت گرفته است. به این منظور، اطلاعات لازم در مورد تعداد و محل پذیرش دانشجومعلمان رشتهی کارشناسی آموزش جغرافیا از دفترچههای انتخاب رشتهی سال های 1391 تا 1397 استخراج و در نرم افزار Spss وارد شده و پارامترهای آماری لازم محاسبه، توصیف و تحلیل شده است. نتایج به دست آمده گواه آن است که در طی این مدت ، در مجموع 1108 دانشجو معلم در این رشته جذب دانشگاه فرهنگیان شدهاند که771 نفر از آنها پسر و 337 نفر از آنها دختر بودهاند. دانشجومعلمان پسر در11 پردیس استانی و دانشجومعلمان دختر در 7 پردیس استانی توزیع شدهاند. در بررسی این روند مشخص شد که در ابتدا وجود استادان و امکانات موجود در مراکز تربیت معلم محور تصمیمگیری برای توزیع دانشجومعلمان بوده ؛ اما به مرور، با لحاظ کردن اصول علمی برنامهریزی آموزشی، درسی و در نظر گرفتن شرایط دانشجومعلمان، از پراکندگی مکانی جذب و توزیع کاسته شده و وضعیت با ثباتتر شده است. انتخاب استانهای البرز ، خراسانجنوبی، تهران و خوزستان به عنوان 4 قطب کشوری آموزش جغرافیا و اختصاص اعضای هیئت علمی جدید و تجهیزات نوین به آنها، موجب تثبیت جایگاه رشتهی کارشناسی آموزش جغرافیا در کشور شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشگاه فرهنگیان؛ پردیسهای استانی؛ رشتهی آموزش جغرافیا؛ دانشجومعلم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Reflection on the Distribution of Student Teachers in Geography Education in Farhangian University | ||
نویسندگان [English] | ||
Rasoul Sharifi Najafabadi | ||
PhD in Geography, Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University | ||
چکیده [English] | ||
Teacher training centers have been renovated since 2011 under the name of the University of Farhangian and have been recruiting students from all over the country from 2012 to 2018, including undergraduate degrees in geography education. The purpose of this study was to investigate and analyze the process of distribution of Geography teacher students in the provincial campuses of this university during the above mentioned period by quantitative method and document analysis. For this purpose, the necessary information about the number and place of admission of undergraduate students of Geography education from the field of elective courses of 2012-2013 was extracted and entered in SPSS software and the necessary statistical parameters were described, calculated and analyzed. The results show that during this period of 7 years, a total of 1108 teachers were recruited in this field, of which 771 were male and 337 were female. The male in 11 and the female in 7 provincial campuses are distributed. The study revealed that initially there were professors and facilities available at the teacher training centers to make decisions about student teachers' distribution. But over time, taking into account the scientific principles of educational and curriculum planning and taking into account the conditions of student teachers ,the situation has become more balanced. The selection of Alborz, South Khorasan, Tehran, and Khuzestan provinces as the four national hubs of geography education and the allocation of new faculty and new equipment to them has consolidated the status of undergraduate geography education in the country | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Farhangian University, Provincial Campuses, geography, Teacher Student | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 130,123 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 463 |