
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 445 |
تعداد مقالات | 3,420 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,924,878 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,174,562 |
ایجاد موقعیتهای یادگیری اثربخش در آموزش جغرافیا با استفاده از راهبرد آموزش ترکیبی و گردش علمی | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 2، اسفند 1398، صفحه 69-95 اصل مقاله (731.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد دیمه ور* 1؛ محمدرضا یوسفی روشن2 | ||
1عضوهیأت علمی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مشاهدهی مستقیم فرآیندها و جمعآوری دادههای دست اول در قالب پروژههای گردش علمی و مطالعات میدانی علاوه بر روشهای نوآورانه و خلاق آموزش در کلاس درس در آموزش و پژوهشهای جغرافیایی به عنوان یکی از مهمترین شاخههای علوم زمین، اهمیت بسزایی دارد. تعامل مستمر و مشارکت فعال و هدفمند دانشجویان در جریان اینگونه یادگیریهای کاوشگرانه، ضمن ایجاد جذابیت و عینی کردن موضوعات درسی، باعث تحقق یادگیری معنادار و شوقآفرین و همچنین کسب مهارتهای عملی جغرافیا توسط آنان خواهد شد. برای تحقق این امر، خوشبختانه برنامه درسی آموزش جغرافیا در دانشگاه های تربیت معلم به گونهای تدوین گردیده که یک معلم جغرافیا علاوه بر تسلط کافی بر دانش موضوعی جغرافیا (CK )، باید از دانش و مهارتهای متنوع برای آموزش مفاهیم این رشته ( PCK) نیز برخوردار باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، آشنایی عملی دانشجومعلمان با نحوه کاربرد راهبردهای اثربخش" آموزش تلفیقی " و "گردش علمی" از طریق ایجاد فرصتها و تجارب یادگیری در محیطهای چندگانه و ارزیابی اثربخشی آن میباشد. این پژوهش به روش کیفی انجام و بر این اساس، جمعآوری اطلاعات از طریق مصاحبه، مشاهده، مطالعه اسنادی و مستندات متنی و تصویری صورت پذیرفته است. اعتبار درونی پژوهش با توجه به رضایت استادان تأیید گردید. یافتههای این پژوهش نشان داد که اکثریت دانشجویان ضمن آشنایی با راهبردهای مذکور و کاربرد عملی آنها، این شیوه آموزش را لذت بخشترین خاطره یادگیری خود در دانشگاه برشمردهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش جغرافیا؛ دانش آموزش محتوا(PCK )؛ یادگیری الکترونیک؛ یادگیری ترکیبی؛ گردش علمی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Creating Effective Learning Contexts Through Blended Learning and Field Trips in Geography Instruction | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Daymever1؛ Mohammad Reza Yousefi Roshan2 | ||
1Academic Member of Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Geography, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Field studies, direct observation of processes, gathering data through field trips in geographical studies as an important branch of geo-science deserves high importance. Continuous interaction and purposeful and active cooperation of students in such kind of inquiry learning can create a context in which they are motivated to learn more and experience subject matters objectively, which result in meaningful learning as well as practically geographical skills. Fortunately, the newly-revised curriculum in Farhangian University has been developed in a way in which a geography teacher should have not only the content knowledge (CK) but also a variety of knowledge and skills (PCK) such as instructional designing, application of teaching strategies, evaluation practices, e-learning, and etc. The present study aims to make teacher students familiar with both the application of blended learning, field trips, and create effective learning opportunities. This study has used a qualitative method in which interview, observation, studies of textual and pictorial documents have been used as instruments for collecting data. Internal validity of this study has been verified through a panel of experts. The findings indicate that student teachers not only get familiar with new learning approaches but also achieve higher grades in final tests at the end of the term. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Geography education, Pedagogy content knowledge (PCK), Electronic Learning, Blended learning, Field Trips | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 130,906 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 554 |