
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 445 |
تعداد مقالات | 3,420 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,924,786 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,174,541 |
بررسی تصورات دانشجومعلمان رشته آموزش جغرافیا در بدو ورود نسبت به مولفههای نظام آموزشی دانشگاه فرهنگیان | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 2، اسفند 1398، صفحه 97-121 اصل مقاله (341.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسنعلی گرمابی* 1؛ محسن کردلو2 | ||
1معاون آموزشی | ||
2مدرس مدعو | ||
چکیده | ||
یادگیرنده یکی از مهمترین مبانی عناصر برنامهدرسی میباشد که در طول تاریخ مطالعات برنامهدرسی، در منابع گوناگون بدان اشاره شده است. بر این اساس پژوهش حاضر به دنبال بررسی تصورات دانشجومعلمان رشته آموزش جغرافیا در بدو ورود نسبت به مؤلفههای نظام آموزشی دانشگاه فرهنگیان است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی است که با روش پیمایشی و پدیدارشناسی انجام پذیرفته است. جامعه آماری شامل تمامی دانشجومعلمان رشته آموزش جغرافیا ورودی مهر سال 1395پردیس حکیم فردوسی دانشگاه فرهنگیان است که با روش نمونهگیری در دسترس، نمونهای به حجم 29 نفر برای مطالعه انتخاب گردید و از مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محققساخته برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. یافتهها نشان داد که تصورات و انتظارات دانشجومعلمان در بدو ورود نسبت به مولفههای نظام آموزشی( برنامهدرسی، فضای آموزشی، (محل تحصیل)، برنامه فرهنگی، استادان، تجهیزات و فناوری،کارکنان و سرای دانشجویی)، دانشجومعلم(مسائل، مشکلات، ویژگیها و تکالیف ) و همچنین شغل معلمی دارای ویژگیهای منحصر به فردی مانند دارا بودن برخی دانشها و نگرشهای مورد نیاز معلمی در بدو ورود به دانشگاه است که با شناسایی آنها میتوان برنامههای درسی دانشگاه را با شرایط یادگیرندگان منطبق کرد. به عبارت دیگر با شناخت برنامهدرسی پنهان، میتوان نسبت به اصلاح برنامههای درسی آشکار، اقـدام کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشجومعلمان؛ آموزش جغرافیا؛ دانشگاه فرهنگیان؛ برنامهدرسی پنهان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Survey of the geography education students- teachers perceptions upon entrance to the elements of educational components in farhangian university | ||
نویسندگان [English] | ||
HassanAli Garmabi1؛ mohsen kordloo2 | ||
1Lecturer at Farhangian University | ||
2Lecturer at Farhangian University and PhD. Student in kharazmi university | ||
چکیده [English] | ||
The learner is one of the most important foundations of the curriculum elements that have been mentioned throughout the history of curriculum studies. Accordingly, the present study seeks to examine student teachers perceptions of geography at the beginning of their training about the components of the educational system of Farhangian University. This research is a kind of applied research that has been done by survey method and phenomenology. The statistical population includes all students of Geography Education entering in October 2016, Hakim Ferdowsi Campus of Farhangian University. The sample size of 29 people was selected through available sampling method. Data was collected. The findings showed that students' perceptions and expectations about the components of the educational system (curriculum, educational space, cultural program, professors, equipment and technology, staff, student hall), student-teacher upon entry (Problems ,attributes and homework) As well as the teaching job has unique characteristics such as having some of the knowledge and attitudes needed by the teacher upon entering the university that can be identified by programs which adapted to a university curricula to learners. In other words, by recognizing the hidden curriculum, the students attempt to modify the explicit curricula. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Geography education, student teachers, Farhangian University, Hidden curriculum | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 115,174 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 276 |