تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,265,781 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,655,878 |
رابطه جو یادگیری و خودکارآمدی معلّم با پیشرفت تحصیلی درس علوم: نقش واسطه ای نگرش به علوم | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 3، دوره 6، شماره 21، خرداد 1399، صفحه 32-46 اصل مقاله (975.91 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محبوبه البرزی* 1؛ فریبا خوشبخت1؛ راضیه مرادی2 | ||
1دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، ایران. | ||
2دانشگاه شیراز، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 08 آبان 1397، تاریخ بازنگری: 11 شهریور 1398، تاریخ پذیرش: 23 آبان 1398 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه جو یادگیری و خودکارآمدی معلّم با پیشرفت تحصیلی درس علوم با نقش واسطهگری نگرش به علوم انجام گردید. شرکتکنندگان در پژوهش شامل 300 نفر از دانشآموزان دختر و پسر کلاس ششم مقطع ابتدایی شهرستان بهبهان و همچنین معلمان آنها که 50 نفر بودند، میباشد. این دانشآموزان به وسیله پرسشنامه نگرش به علوم اکپینر و همکاران ( 2009 )، پرسشنامه جویادگیری ویلیامز و دسی (1996) و آزمون پیشرفت تحصیلی علوم ارزیابی شدند و معلمان آنها به پرسشنامه باورکارآمدی تدریس علوم (1990) پاسخ دادند. د یافتههای حاصل از نتیجه رگرسیون و تحلیل مسیر نشان داد که جویادگیری به صورت مثبت و معناداری پیشبینیکنندهی پیشرفت تحصیلی علوم در دانشآموزان بود امّا خودکارآمدی معلّم با دو بعد خودکارآمدی فردی درتدریس و پیامد آموزشی علوم، پیشبینیکنندهی معنادار پیشرفت تحصیلی نبودند و همچنین جو یادگیری به صورت مثبت، پیشبینیکنندهی معنادار نگرش به علوم بود امّا خودکارآمدی معلّم پیشبینیکنندهی معنادار نگرش به علوم نبود. | ||
کلیدواژهها | ||
"خودکارآمدی معلم"؛ "نگرش به علوم"؛ "جویادگیری"؛ "پیشرفت تحصیلی" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Relationship between Learning Atmosphere and Teachers' Self-Efficacy with Academic Achievement in Science Class: the Mediating Role of Attitude to Science | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr. Mahboubeh Alborzi1؛ Dr. Fariba Khoshbakht1؛ Razieh Moradi2 | ||
1Associate Professor, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shiraz University, IRAN. | ||
2Shiraz University, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to investigate the relationship between teacher learning atmosphere and self-efficacy with academic achievement of science course with the mediating role of attitude towards science. Participants in the study included 300 male and female students in the sixth grade of elementary school in Behbahan, as well as their teachers, who numbered 50. The students were assessed by the Akpınar et al. (2009) attitude questionnaire, Williams and Desi (1996) learning atmosphere Questionnaire (1996), and the Science Progress Test. The teachers answered the Science Belief Efficiency Questionnaire (1990). In the present study, the validity and reliability of the questionnaires were evaluated and obtained. The results of regression and path analysis showed that positive and significant inquiry predicted the academic progress of science in students, but teacher self-efficacy with two dimensions of individual self-efficacy in teaching and educational consequences of science did not predict significant academic achievement. Also, the positive learning atmosphere was a significant predictor of attitudes toward science, but teacher self-efficacy was not a significant predictor of attitudes toward science. Analysis of the findings showed that attitudes toward science can play a mediating role between the learning environment (teacher-student interaction) with academic achievement in science. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"teacher scientific self-efficacy", "attitude to sciences", "learning atmosphere", "academic achievement" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 438 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 496 |