تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,762 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,120 |
فهم پدیدارشناسانة تجربة زیستة مادران دانش آموزان دوره ابتدایی شهر تهران از پیک نوروزی | ||
پژوهش و نوآوری در آموزش ابتدایی | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 2، اسفند 1398، صفحه 1-8 اصل مقاله (556.78 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
پروین احمدی* 1؛ عاطفه شریعت2 | ||
1دانشیار برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 04 آبان 1398، تاریخ بازنگری: 10 بهمن 1398، تاریخ پذیرش: 28 اسفند 1398 | ||
چکیده | ||
هدف پژهش حاضر، فهم پدیدارشناسانة تجربة زیستة مادران دانشآموزان دوره ابتدایی شهرتهران از پیک نوروزی بود. پژوهش از نوع کیفی و به روش پدیدارشناسانه انجام شد. شرکتکنندگان تعدادی از مادرانِ دانشآموزان دوره اول ودوم ابتدایی شهرتهران بودند که مصاحبهای نیمه ساختارمند با آنان انجام شد. تحلیل مصاحبهها با روش تحلیل مضمون و تحلیل مقایسهای صورت پذیرفت. اطلاعات پس از انجام گفتوگو با 8 نفر از مادران دانشآموزان به اشباع رسید. پس ازکدگذاری باز و تقلیل و ادغام کدهای مشابه، سه مقولهء اصلی و هفت مقولهء فرعی استخراج گردید. مقولة اول عدم تاثیرگذاری مطلوب تکالیف نوروزی بر یادگیری، مقولهء دوم، نکات مثبت و منفی حذف پیک نوروزی برای دانشآموز و والدین و مقولة سوم، نیاز به بازبینی تکلیف جایگزین بود. مادران دانشآموزان بر این باورند که تکالیف نوروزی کارایی و تاثیرگذاری کافی در یادگیری ندارند. نتایج نشان داد که والدین به تاثیر نامطلوب تکالیف نوروزی بر یادگیری معتقد بوده و به پدیدة حذف پیک نوروزی از دو جنبة مثبت و منفی (دوربودن ازمطالب درسی درایام عید/ آسودگی والدین ودانشآموزان) نگاه میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
پیک نوروزی؛ تکلیف شب؛ پدیدارشناسی؛ تجربةزیستةمادران؛ دوره ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Phenomenological Understanding of the Life Experience of Elementary School Students’ Mothers from Nowruz homework in Tehran | ||
نویسندگان [English] | ||
Parvin Ahmadi1؛ Atefe Sshariat2 | ||
1Asociate professor, Department of Educational Sciences, Alzahra University, Tehran, Iran | ||
2Master of Curriculum, Department of Educational Sciences, Alzahra University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The main purpose of the present research was to study the phenomenological understanding of the mothers' experiences of the first and second grade students' Nowruz homework in Tehran. This qualitative research was done by a phenomenological method. The research tool was a semi-structured interview. The interviews wereanalyzedthrough the thematic and comparative method. To this end, a number of the first and second grade students' motherswho were participated in the study were interviewed. In this interview, information was saturated after talking with eight parents. After open coding and analyzing and merging similar codes, three main categories and seven sub-categories were extracted. The first category is the lack of favorable effect on learning, the second category, positive and negative aspects of homework elimination for students and parents. The third issue was the need to review alternative assignments. Parents believed in inadequate effect and efficiency of Nowruz assignments on learning. The results showed that parents believed the undesirable effect of Nowruz homework and addressed itsexclusionfrom both positive and negative aspects (not attending the classroom/students and their parents' relaxation). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Nowruz homework, Homework, Phenomenology, Life Experience Of Mothers, elementary school | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 320 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 321 |