تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,763 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,121 |
رویکردهای آموزش مهارت نوشتاری فارسی به کودکان ابتدایی | ||
پژوهش و نوآوری در آموزش ابتدایی | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 2، اسفند 1398، صفحه 20-27 اصل مقاله (328.56 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
حسن بشیرنژاد* | ||
استادیار زبان شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 25 مرداد 1398، تاریخ بازنگری: 10 دی 1398، تاریخ پذیرش: 26 بهمن 1398 | ||
چکیده | ||
دو رویکرد عمده برای آموزش مهارت نوشتاری به کودکان وجود دارند: رویکرد آوا-محور و رویکرد واژه-محور. در روش آوا-محور یا همان الفبایی که یکی از روش های قدیمی و شناخته شده است ، تدریس نوشتن خواندن، با آموزش صداهای انفرادی به کودکان آغاز می شود. در مقابل، در روش واژه-محور، آموزش نظام نوشتاری با خواندن و نوشتن کلمه ها آغاز می شود. این مقاله ضمن معرفی این دو رویکرد رایج برای آموزش مهارت نوشتاری (املا)، سعی می کند با ارائه شواهدی از زبانهای فارسی و انگلیسی به مقایسه مزایا و معایب هر کدام بپردازد. طرفداران شیوه سنتی الفبایی یا همان آوا-محور معتقدند که این روش، آگاهی واج شناختی را برای زبان آموزان به ارمغان می آورد و این موضوع به آنها کمک می کند تا کلمات بی معنی و جدید را بهتر بخوانند. طرفداران روش رقیب، یعنی روش کلمه -محور، بر این باورند که در تدریس خواندن تمرکز باید بر کل کلمه باشد، زیرا کل کلمه واحد معنایی است و هدف از خواندن نیز کشف معنی است. آنها ادعا می کنند که کودکان در این روش ارزش های آوایی حروف را بعدا می توانند از طریق فرایند خوداکتشافی کشف نمایند. شواهد زبان انگلیسی و فارسی نشان می دهند که خوانندگان ماهر از رویکرد کلمه-محور استفاده می کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش خواندن؛ رویکرد کلمه-محور؛ رویکرد آوا-محور؛ الفبا؛ زبان فارسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Approaches to Teaching Persian Writing Skill to Primary School Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Hassan Bashirnezhad | ||
Assistant Professor in Linguistics, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
There are two main approaches to teaching writing skill to children: the sound-based approach and word-based approach. In alphabetic or phonics approach which is one of the oldest and known methods, writing / reading teaching begins with the teaching of individual sounds to children. In contrast, in the word-based approach, the teaching of the writing system begins by reading and writing the words. While introducing these two common approaches to writing spelling skills, this paper attempts to compare the advantages and disadvantages of each one by providing evidence from Persian and English languages. Proponents of the traditional, alphanumeric style believe that this method brings phonological awareness to learners, which helps them to read the meaningless and new words. The advocates of the rival method, the word-based method, believe that in the teaching of reading, the focus should be on the whole word, because the whole word is a semantic unit and the purpose of reading is also the discovery of meaning. They claim that children in this way can discover the phonological values of letters later in a process of self-discovery. Evidence of English and Persian indicates that skilled readers use a word-based approach. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teaching Reading, Whole-word Approach, Phonic Approach, Alphabet, Persian Language | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,156 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 891 |