تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,762 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,120 |
بررسی رابطه بین رهبری زهراگین مدیران وسکوت سازمانی معلمان با میانجی گری فرهنگ سازمانی مدارس ابتدایی شهر خرم آباد | ||
پژوهش و نوآوری در آموزش ابتدایی | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 2، اسفند 1398، صفحه 28-42 اصل مقاله (727.46 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سعیده میرزایی فتح آباد* 1؛ سعید فرحبخش2 | ||
1گروه مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد ، ایران | ||
2دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 17 مهر 1398، تاریخ بازنگری: 20 بهمن 1398، تاریخ پذیرش: 10 اسفند 1398 | ||
چکیده | ||
این پژوهش، با هدف بررسی رابطة بین رهبری زهرآگین مدیران و سکوت سازمانی معلمان، با میانجیگری فرهنگ سازمانی مدارس ابتدایی شهر خرمآباد انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهء آماری پژوهش، کلیه معلمان ابتدایی شهر خرمآباد( شامل1940نفر) بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 320 نفر به عنوان نمونهء آماری، با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده جهت جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه رهبری زهرآگین اشمیت(2008)، پرسشنامه سکوت سازمانی ونداین (2003) و فرهنگ سازمانی هافستد( 1967 ) بود. نتایج نشان داد که بر اساس اطلاعات محاسبه شده برای شاخص GOF، برای تمام فرضیههای پژوهش، بین 1/0 تا 35/0 قرار داشت و حاکی از برازش متوسط مدل بود. ضریب مسیر بین رهبری زهرآگین و سکوت سازمانی (066/0) معنیدار نیست، چون مقدار محاسبه شده برای آماره t (434/0) در سطح خطای 05/0=α از مقدار t بحرانی(96/1) کمتر است. از طرفی اثر غیر مستقیم رهبری زهرآگین و سکوت سازمانی با میانجیگری فرهنگ سازمانی(242/0=430/0×564/0) از اثر مستقیم رهبری زهرآگین و سکوت سازمانی(066/0) بیشتر است. لذا چنین استنباط میشود که رهبری زهرآگین، برسکوت سازمانی، با میانجیگری فرهنگ سازمانی مدارس ابتدایی شهر خرمآباد تاثیر دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری زهراگین؛ سکوت سازمانی؛ فرهنگ سازمانی؛ مدارس ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Relationship between Poisonous Leadership of Managers and Organizational Silence of Teachers Mediated by Organizational Culture of Primary Schools in Khorramabad | ||
نویسندگان [English] | ||
Saeedeh Mirzaeefathabad1؛ Saeed Farahbakhsh2 | ||
1Department of Educational Management, Khorramabad Branch, Islamic Azad University, Khorramabad, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Educational Management, Lorestan University, Lorestan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the relationship between the poisonous leadership of teachers and the organizational silence of teachers with the mediation of the organizational culture of elementary schools in Khorramabad. The research method is descriptive-correlational. The statistical population of the study was all the elementary teachers of Khorramabad city (including 1940 people). Using Krejcie and Morgan table, 320 people were selected as the statistical sample by stratified random sampling method. The instruments used to collect the data were the Poison Leadership Questionnaire (2008), the Vendin Organizational Silence Questionnaire (2003) and the Hofstede Organizational Culture Questionnaire (1967). The results showed that based on the calculated information for the GOF index, all the hypotheses were between 0.1 and 0.35 for the research hypothesis indicating the moderate model of processing. The path coefficient between poisonous leadership and organizational silence (0.066) is not significant because the calculated value for the t statistic (0.0434) at the error level α = 0.05 is less than the critical t value (1.96). On the other hand, the indirect effect of poisonous leadership and organizational silence with the mediation of organizational culture (0.564 r 0.430 = 0.242) was greater than the direct effect of poisonous leadership and organizational silence (0.066). Therefore, it is understood that the poisonous leadership of the organization influences the organizational culture mediated by the elementary schools of Khorramabad. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Poisonous Leadership, Organizational Silence, Organizational culture, elementary schools | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 412 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 555 |