تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,762 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,120 |
بررسی ابعاد استقلال مدرسه (ایده مدرسه- محوری): واکاوی تجربیات و نظرات مدیران مدارس دوره ی ابتدایی | ||
پژوهش و نوآوری در آموزش ابتدایی | ||
مقاله 7، دوره 1، شماره 2، اسفند 1398، صفحه 71-79 اصل مقاله (599.75 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
میر بشیر همت یار* 1؛ صمد بهادری2؛ فرشید اشرفی3 | ||
1دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند ، ایران | ||
2کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی، واحد ارومیه ، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه ، ایران | ||
3دکترای مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
تاریخ دریافت: 12 آذر 1398، تاریخ بازنگری: 24 دی 1398، تاریخ پذیرش: 25 بهمن 1398 | ||
چکیده | ||
هدف تحقیق حاضر، بررسی ابعاد استقلال مدرسه (ایدة مدرسهمحوری)؛ بر اساس تجربیات و نظرات مدیران مدارس دورهء ابتدایی تحصیلی است. روش تحقیق از نوع کیفی است که به روش پدیدارشناسی انجامگرفته است. جامعهء آماری، شامل کلیة مدیران (مرد و زن) دورهء ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه 2 شهر ارومیه است که از بین آنها 16 نفر (7 مرد و 9 زن ) به روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک گلوله برفی، به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، از مصاحبهء نیمه ساختاریافته و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش تحلیل تماتیک (مضمون محور) استفاده گردید. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که از دیدگاه مدیران نمونهء آماری، ابعاد مدرسه محوری یا استقلال مدرسه را میتوان در قالب هفت مضمون فرعی شامل (ساختار غیر متمرکز، مسئولیتپذیری، تصمیمگیری مشارکتی، خودکنترلی، تعهد سازمانی، فرهنگ سازمانی و انعطاف پذیری) در نظر گرفت که البته از بین ابعاد هفتگانه، بعد «ساختار غیر متمرکز» اهمیت زیادی دارد. همچنین، به اعتقاد مدیران، هیچ یک از ابعاد هفتگانه، به معنای واقعی کلمه، در مدارس دورهء ابتدایی محقق نشده است. | ||
کلیدواژهها | ||
استقلال مدرسه؛ مدیریت مدرسه محوری؛ مدیران دوره ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Dimensions of School Independence (School-Centered Idea): Analyzing the Experiences and Opinions of Elementary Schoolsʼ principals | ||
نویسندگان [English] | ||
Mir bashir Hemmatyar1؛ Samad Bahadori2؛ Farshid Ashrafi3 | ||
1PhD Student in Curriculum Planning, Marand Branch, Islamic Azad University, Marand, Iran | ||
2M.Sc in Elementary Education, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran | ||
3PhD in Educational Administration, Urmia University, Urmia, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research was to investigate the dimensions of school independence (the school-centered idea) based on the experiences and opinions of elementry schoolsʼ principals. The research is done through a qualitative phenomenological method. The population of the study includes all male and female principals of elementary schools in district 2 of Urmia. 16 people (7 men and 9 women) were selected as samples by purposeful sampling and snowball technique. Semi- structured interview was used to collect the data and thematic analysis (Content- oriented) was used to analyze the data. The results of data analysis showed that based on principals' views, the dimensions of school- orientation or independence of school can be considered as seven minor themes including decentralized structure, responsibility, shared decision making, self- control, organizational commitment, orgenizational culture, and flexibility. Among the seven dimensions, the decentralized dimension is very important. Principals also believe that none of the seven dimensions are really achieved in elementary schools. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
School Independence, School Ccentered-Mmanagement, Principals of Elementary School | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 366 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 379 |