تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,268,061 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,657,560 |
بررسی میزان اثربخشی اجرای «طرح هوشمند سازی مدارس» و رابطه آن با جو یادگیری محور | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 4، دوره 6، شماره 21، خرداد 1399، صفحه 47-64 اصل مقاله (1.07 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حمدالله حبیبی1؛ فیروز محمودی1؛ سعید خدایاری شوطی* 2؛ زهرا بابازاده هاسونی3 | ||
1استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، ایران. | ||
2آموزگار ابتدایی شهرستان ماکو، ایران. | ||
3کارشناس علوم تربیتی، ماکو، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 30 دی 1397، تاریخ پذیرش: 07 بهمن 1398 | ||
چکیده | ||
هدف اساسی این تحقیق تعیین اثربخشی اجرای طرح هوشمندسازی مدارس و رابطه آن با جو یادگیری محور مدرسه در مدارس متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 93- 1392 است. تحقیق حاضر، پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق را تمامی مدیران و معلمان مدارس هوشمند مقطع متوسطه شهر تبریز که در سال تحصیلی 93- 1392 مشغول بودند، تشکیل میدهند که از بین (460 نفر و 18 مدرسه هوشمند) به تعداد (210 نفر و 14 مدرسه هوشمند) به صورت خوشهای و با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه محققساخته 38 سوالی میزان اجرای هوشمندسازی با ضریب پایایی (90/0) و پرسشنامه اجراشده 24 سوالی جو یادگیری محور مدرسه با ضریب پایایی (85/0) بود؛ که دادههای جمعآوری شده از طریق روشهای آماری توصیفی و استنباطی (t تکگروهی و ضریب همبستگی پیرسون) تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین اجرای هوشمندسازی در مولفههای هشتگانه(استمرار فرایند یادگیری در خارج از مدرسه، ایجاد محیط پویا و جذاب برای شکوفایی استعدادها، افزایش حضور و تعامل در فرایند یادگیری، ترویج یادگیری تجربی و دانش-آموز محوری و توسعه مهارت های کلامی، اجتماعی و تخصصی) با جو یادگیری محور مدرسه رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدارس هوشمند؛ جو یادگیری محور مدرسه؛ جو مدرسه؛ هوشمندسازی مدارس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigate of relationship between to make smart school Implementation and “learning- oriented climate” in Tabriz schools | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr. Hamdullah Habibi1؛ DR. Firooz Mahmoodi1؛ Saeed Khodayari shouti2؛ Zahra Babazadeh3 | ||
1Assistant Professor, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Tabriz University, IRAN. | ||
2teacher in Maku city, IRAN. | ||
3Expert in Educational Sciences, Mako, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The main purpose of this research is to determine the effectiveness of the implementation of the school intelligence plan and its relationship with the school learning-oriented atmosphere in Tabriz secondary schools in the academic year of 1392-1393. The present study is a descriptive correlational study. The statistical population of this study consists of all principals and teachers of Tabriz high school intelligent schools, including 460 people and 18 intelligent schools. 210 people and 14 intelligent schools were selected by using Morgan's table. Data collection tools included a researcher-made questionnaire with 38 questions on the level of intelligent implementation with a reliability coefficient (0.90) and the implemented questionnaire with 24 questions on the learning-oriented atmosphere of the school with a reliability coefficient (0.85). The data collected were analyzed by descriptive and inferential statistical methods (single-group T and Pearson correlation coefficient). Findings showed that there is meaningful and posetive relationship between intelligent implementation in the eight components (continuing the learning process outside the school, creating a dynamic and attractive environment for flourishing talents, increasing the presence, support and participation of parents in the learning process, accompanying the teaching staff with Modern teaching methods, creating an environment for continuous evaluation, providing a space for participation and interaction in the learning process, promoting experimental learning and student-centered learning and developing verbal, social and specialized skills) and the school learning -oriented atmosphere. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Smart School, Learning- Oriented Climate, School Climate, Make Smart | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 490 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 609 |