تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,706 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,617,773 |
تدریس مفهومی فیزیک همراه با مهارتهای زندگی و معرفت دینی | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
مقاله 3، دوره 6، شماره 18، خرداد 1399، صفحه 31-37 اصل مقاله (749.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
الهه ناموری* 1؛ بهروز جلیلیان2؛ صفیه رضایی3 | ||
1کارشناس اداری دانشگاه فرهنگیان، ایران. | ||
2دانشکده فنی باهنر شیراز، ایران. | ||
3عضو هیات علمی گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 04 خرداد 1398، تاریخ بازنگری: 18 فروردین 1399، تاریخ پذیرش: 22 فروردین 1399 | ||
چکیده | ||
یافتن روشهایی نوین برای انتقال تجربیات گذشتگان و معرفی عظمت آیات قرآن به نسل جدید نیازمند کسب مهارتهای لازم و تغییر دیدگاه نسبت به شیوه تدریس علوم پایه توسط اساتید و معلمین دارد. آنچه که باعث ایجاد فاصله در دو نسل مختلف شده است عدم پذیرش نصیحت و یا معارف دینی به سبک مرسوم است. مهارت یک استاد در استفاده از علاقمندی دانشآموز و یا دانشجو به علوم پایه و درج مصادیق تربیتی و معرفت دینی در ضمن تدریس این علوم میتواند رسالت یک معلم را از آموزش به پرورش ارتقا دهد. این مقاله که مبتنی بر تجربیات حاصل از تدریس در پایههای مختلف میباشد، سعی دارد تا بخشی از ضرب المثلها، شعرها، جملات عامیانه و آیات قرآن قابل بیان حین تدریس فیزیک که باعث جذابیت و ماندگاری بیشتر درس در ذهن فراگیر شده و باعث تفکر در آموزههای دینی و تغییر در رفتار اجتماعی میشود را بیان کند. این نوع تدریس علاوه بر افزودن نشاط و معرفت دینی لازم به محیط کلاس، ذهن شنونده را برای درک مفهوم علمی جملات کنجکاو خواهد کرد و به او میآموزد که پس از شنیدن هر جمله و یا عبارتی در آن بیاندیشد. | ||
کلیدواژهها | ||
معرفت دینی و قرآنی؛ مصادیق تربیتی؛ علوم پایه؛ روش تدریس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The teaching of the concept of physics along with the skills of life and religious knowledge | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr. Elahe Namvari1؛ Behrouz Jalilian2؛ Safiyeh Rezaee3 | ||
1Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
2Bahonar Technical College, Shiraz, Iran. | ||
3Faculty Member of Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Finding new methods for transferring past experiences and introducing the greatness of the Quranic verses to the new generation requires the acquisition of the necessary skills and a change in the viewpoint of the teaching methodology of the basic sciences by teachers and teachers. What caused the gap in the two generations is the lack of acceptance of religious advice or traditional religious practices. A professor's skill in using a student's or student's interest in basic science and incorporating educational and religious knowledge while teaching these sciences can enhance the mission of a teacher from education to education. This paper, which is based on the experiences of teaching in different bases, seeks to convey some of the proverbs, poems, folk sentences, and verses of the Quran expressed during the teaching of physics, which adds to the charm and lasting nature of the lesson in the universal mind. And makes thinking of religious doctrines and changes in social behavior. This kind of teaching, in addition to adding vitality and religious knowledge to the classroom environment, will instruct the listener's mind to understand the scientific concept of sentences. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Religious and Quranic Knowledge, Educational Approaches, Basic Sciences, Teaching Methods | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 277 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 236 |