تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,768 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
جایگاه برنامه درسی روییدنی در بین معلمان ابتدایی شهر مشهد و ضرورت پرداختن به آن | ||
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره | ||
مقاله 5، دوره 1397، شماره 9، مهر 1397، صفحه 90-128 اصل مقاله (1.36 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
الهه حسین پور یزدانی* 1؛ حسین جعفری ثانی2 | ||
1کارشناسی ارشد مطالعات برنامه درسی و آموزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
2داﻧﺸﯿﺎر داﻧﺸﮑﺪه ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﯿﺘﻰ و رواﻧﺸﻨﺎﺳﻰ داﻧﺸﮕﺎه ﻓﺮدوﺳﯽ ﻣﺸﻬﺪ، مشهد، ایران (نویسنده مسئول | ||
تاریخ دریافت: 01 بهمن 1398، تاریخ بازنگری: 22 بهمن 1398، تاریخ پذیرش: 07 اسفند 1398 | ||
چکیده | ||
یکی از ضروری ترین تحولات در راستای ارتقای عملکرد نظامهای آموزشی، تحول در نگرش و روش تدریس معلمان نظام آموزشی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تجارب زیستهی معلمان ابتدایی از تدریس در موقعیتهای یاددهی یادگیری روییدنی انجام شده است. با توجه به ماهیت موضوع مورد مطالعه، پژوهش حاضر از حیث هدف در زمره پژوهشهای کاربردی قرار دارد و از حیث روش پژوهش، با رویکرد کیفی و با استفاده از روش پدیدارشناسی توصیفی انجام شده است. میدان مطالعه این پژوهش مدارس مقطع ابتدایی شهر مشهد در نیمسال دوم تحصیلی 1398-1399 بود. نمونه پژوهش شامل معلمان موفق در مقطع ابتدایی بود که به صورت نمونه هدفمند مورد مطالعه قرار گرفتند. برای گردآوری اطلاعات، از مصاحبههای نیمه ساختاریافته فردی تا رسیدن به اشباع نظری استفاده شد. جهت تجزیهو تحلیل دادهها از مرحلهی اول و دوم روش کدگذاری اشتراوس و کوربین یعنی کدگذاری باز و محوری استفاده شد. جهت کسب اعتبار یافتههای پژوهش از روشهای بررسی توسط مشارکتکنندگان، توصیف جامع از شرایط مشارکتکنندگان، انتخاب هدفمند مشارکتکنندگان، کدگذار ثانوی و بررسی توسط اساتید متخصص استفاده شد. نتایج نشان میدهد که جایگاه روش تدریس روییدنی بین معلمان ابتدایی مشهد، به دو صورت منفعلانه و فعالانه است. همچنین ویژگیهای تدریس روییدنی، ویژگیهای دانشآموزان در سن ابتدایی و تاثیرات آموزشی حاصلِ استفاده از تدریس روییدنی، پرداختن به این روش تدریس را ضروری مینماید. | ||
کلیدواژهها | ||
تجارب زیسته؛ معلمان ابتدایی؛ برنامه درسی روییدنی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Position of Emergent curriculum Among Elementary Teachers in Mashhad and its necessity | ||
نویسندگان [English] | ||
elahe hoseinopur yazdani1؛ Hosein jafari suny2 | ||
1Master of Curriculum Planning, Ferdowsi University Of Mashhad (FUM), kohestan1392@yahoo.com | ||
2Associate Professor, Department of Faculty of Education and Psychology Ferdowsi University Of Mashhad (FUM) | ||
چکیده [English] | ||
One of the most essential changes in improving the performance of educational systems is the change in attitude and teaching method of teachers. The purpose of this study was to investigate the experiences of elementary teachers teaching in emergent learning situations. Due to the nature of the subject under study, the present study is one of the applied researches in terms of purpose and the research method is qualitative and descriptive phenomenological. The field of study was Mashhad elementary schools in the second semester of the year 1398-1999. The sample of the study consisted of successful elementary teachers who were studied as purposeful sample. Semi-structured interviews were conducted to obtain theoretical saturation. The first and second steps of Strauss and Corbin encoding, open and axial encoding, were used to analyze the data. Validation of the research findings was done by participant review methods, comprehensive description of participants' conditions, purposeful selection of participants, secondary coding, and expert review. The results show that the place of popular emergent teaching method among elementary teachers in Mashhad is both passive and active. Also, the characteristics of emergent instruction, the characteristics of elementary school students, and the educational implications of using emergent instructional teaching, necessitate this method of teaching. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
emergent curriculum, life experience, elementary schools | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 342 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 496 |