تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,855 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,618,054 |
تاثیر آموزش زیست شناسی به روش درس پژوهی معلمان بر افزایش نمرات دانش آموزان(مطالعه موردی دانش آموزان متوسطه 1 شهر تهران) | ||
پژوهش در آموزش زیست شناسی | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 3، آذر 1398، صفحه 43-52 اصل مقاله (371.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
پریسا کردیان1؛ زهرا زارع* 2؛ پرویز انصاری راد3 | ||
1دبیر زیست شناسی، آموزش و پروش منطقه ی 5 تهران، تهران، ایران. | ||
2استادیار، گروه زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 24 فروردین 1399، تاریخ بازنگری: 05 اردیبهشت 1399، تاریخ پذیرش: 06 اردیبهشت 1399 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش به شیوهی درس پژوهی معلمان بر افزایش نمرات دانش آموزان در مباحث زیست شناسی درس علوم تجربی بوده است. نمونه آماری این پژوهش 128 دانش آموز دختر محصل در پایه هشتم دوره متوسطه اول است که به صورت تمام شماری انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش (آموزش با روش درس پژوهی) و کنترل (آموزش با روش سنتی) تقسیم شدند. برای نیل به این هدف، ابزار پژوهشی شامل آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته است. روایی آزمون پیشرفت تحصیلی توسط مدرسان و اساتید علوم تربیتی و متخصصین صاحب نظر زیست شناسی مورد تایید قرارگرفت و پایایی آن بر اساس آلفای کرونباخ محاسبه گردید و به صورت پس آزمون بر روی دو گروه دانش آموزان اجرا گردید. دراین تحقیق به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر فعالیت درس پژوهی معلمان باعث افزایش نمرات دانش آموزان در مباحث زیست شناسی درس علوم تجربی می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
درس پژوهی؛ روش تدریس فعال؛ آموزش زیست شناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of biology education by Lesson Study method on students' scores increase (A case study of high school students in Tehran) | ||
نویسندگان [English] | ||
Parisa Kordian1؛ Zahra Zare2؛ Parviz Ansari Rad3 | ||
1Biology teacher, Tehran, Iran | ||
2Biology Department , Farhangian University, Tehran,Iran | ||
3Biology Department, Farhangian university, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the present study was to investigate the effect of teaching by lesson study method of teachers on increasing students' grades in biology topics of experimental sciences. The statistical sample of this study is 128 female students in the eighth grade of school who were divided into two groups of experiments (teaching by lesson study method) and control (teaching by traditional method). To achieve this goal, a research tool including a researcher's academic achievement test has been developed. The validity of the academic achievement test was confirmed by teachers and professors of educational sciences and experts in biology. And its reliability was calculated based on Cronbach's alpha and was performed as posttest on two groups of students. In this study, descriptive and inferential statistical methods were used to analyze the data using SPSS software. The results showed that teaching by lesson study of teachers increase students' grades in the biology topics of the experimental science course. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Lesson Study, active teaching method, Biology Education | ||
مراجع | ||
- ای موراتا . ترجمه: عربان، ش( 1395)، یادگیری معلم با درس پژوهی، فصلنامه تربیت معلم فکور، 3: 111- 130.
- پور احمد علی، امیر؛ شیخی فینی، علی اکبر، زینلی پور، حسین و ایزدی، صمد. (1397). تبیین اصول حاکم بر اجرای مطلوب درس پژوهی: مطالعه موردی استان مازندران.
- حبیب زاده، عباس(1389)؛ تهیه و اجرای طرح درس ریاضیات در قالب مطالعه درس پژوهی و بررسی اثربخشی آن بر نگرش و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و خود کارآمدی تصوری معلمان کلاس سوم ابتدایی شهرستان قم، پایان نامه دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی.
- رزمجویی،پروین؛ بزرگی نژاد، خدیجه، زارعی، رضا (1397). تاثیر درس پژوهی بر توسعه حرفه ای و تفکر انتقادی آموزگاران. توسعه حرفه ای معلم .3(2): 38-58.
- سرکارآرانی، محمدرضا.(1392). درس پژوهی: الگویی برای توانمند سازی معلمان، همشری آنلاین
- شیروانی، داریوش؛ حاتمی، الهام. (1394). بررسی تاثیر طرح درس پژوهی در افزایش کیفیت یاددهی – یادگیری. کنفرانس ملی هزاره سوم و علوم انسانی.
- فروزان پور، آزاده؛ ناطقی، فائزه؛ سیفی، محمد. (1396). واکاوی اصول حاکم بر اجرای مطلوب برنامه درسی درس پژوهی. فصلنامه علمی پژوهی تدریس پژوهی. 5(1): 127-148.
- Beninghof, A.M. (2015). To clone or not to clone coteaching: Making it work. J. educational Leadership.73(4):10-15.
- Sarkararani, M.R. Keisuke, F., Lassegard, J.P. (2010). "Lesson Study" as Professional Culture in Japanese Schools: An Historical Perspective on Elementary Classroom Practices. Japan Review. 22: 171–200.
- Stigler, J., Hibert, J. (2011). Educational Dissection, Translation by Mohammad Reza Sarkararani and Ali Reza Moghaddam, Fourth Edition, Tehran Publication.
- Dudley, P., Xu, H., Vermunt, J.D., Lang, J. (2019). Empirical evidence of the impact of lesson study on students’ achievement, teachers’ professional learning and on institutional and system evolution. European Journal of Education Research, Development and Policy. 54(2): 202-217.
-Dudley,P. (2013). Teacher Lrarning in Lesson Study: What interacon-level discourse analysis revealed about how teachers utilised imagination,tacit knowledg of teaching and fresh evidence of pupils learning,to develop practice knowledge and so enhance their pupil learning ,Journal of Teaching and Teacher Educaon. (34),107-121. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 633 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 324 |