تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 411 |
تعداد مقالات | 3,175 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,515,282 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,872,037 |
تحلیل محتوای کتاب زیست شناسی پایه یازدهم از منظر فعال یا غیرفعال بودن براساس روش ویلیام رومی | ||
پژوهش در آموزش زیست شناسی | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 3، آذر 1398، صفحه 53-72 اصل مقاله (383.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
نورمحمد براهوئی مقدم* | ||
مربی، گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان( پردیس شهید مطهری زاهدان)، زاهدان. ایران | ||
تاریخ دریافت: 08 بهمن 1398، تاریخ بازنگری: 09 اردیبهشت 1399، تاریخ پذیرش: 07 اردیبهشت 1399 | ||
چکیده | ||
این مطالعه با هدف تحلیل محتوای کتاب زیست شناسی پایه یازدهم رشته علوم تجربی، چاپ سال ۱۳۹۸ از منظر فعال یا غیر فعال بودن بر مبنای الگوی ویلیام رومی انجام شد. روش تحقیق توصیفی و روش مطالعه از نوع تحلیل محتوای کمی بوده و برای بررسی داده ها و اطلاعات از روش های مناسب آمار توصیفی ( فراوانی، درصد فراوانی و میانگین) و محاسبه ضریب درگیری بر اساس فرمول ویلیام رومی استفاده شد. بر اساس یافته های پژوهش، ضریب درگیری یادگیرنده در بخش های متن، تصاویر، پرسش ها و فعالیت های آزمایشگاهی به ترتیب ۰۸/۰ ، ۳۷/۰، ۳۵/۱و ۰۸/۰ به دست آمد. همچنین ضریب درگیری یادگیرنده در قسمت متن بخش گیاهی کتاب ۱۲/۰ و در بخش جانوری ۰۸۴/۰ به دست آمد. نتایج نشا ن دهندهی فعال بودن کتاب در قسمت پرسش ها و غیرفعال بودن آن در بخش های متن ، تصاویر و فعالیت های آزمایشگاهی است. همچنین مقایسه بین محتوای متن بخش جانوری با متن بخش گیاهی نمایانگر آن است که در هر دو بخش، متن کتاب به صورت غیر فعال نگاشته شده است و میزان غیر فعال بودن در مباحث جانوری بیشتر است. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ زیست شناسی یازدهم؛ فعال- غیرفعال؛ ویلیام رومی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Content Analysis of Eleventh Grade Biology Book, Senior High school, Empirical Sciences, from the perspective of Active-inactivity based on the William Romei’s Method | ||
نویسندگان [English] | ||
Noor Mohammad Brahuei Moghadam | ||
Department of science- Shahid Motahari zahedan University of Farhangian | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to analyze the content of the Biology textbook of Eleventh Grade (1398), in senior High school, Experimental Sciences, Based on William Romei’s Method. The research method was descriptive and quantitative content analysis. Data were analyzed using descriptive statistics (frequency, percentage and mean) and calculation of conflict coefficient based on William Romeian formula. Based on the findings of the study, the coefficient of learner engagement in each of the sections: text, images, questions, and laboratory activities was 0.08, 0.37, 1.35 and 0.08, respectively. Also the coefficient of learner involvement in the textual part of the plant part of the book was 0.12 and in the animal part of the book was 0.08. The results indicate that the book is active in the questions section and inactive in the text, images, and laboratory sections. Also, the comparison between the content of the text of the animal section and the text of the plant section shows that in both sections, the text of the book is written inactive and the level of inactivity in animal topics is higher. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Active - Inactive, Biology of the Eleventh grade, Content Analysis, William Romei | ||
مراجع | ||
-Gibbs, W. Fox, D. (1999). The False Crisis in Science Education. Scientific American. October 281(4): 86-93.
-Harrison, A. G. (2001) How do Teachers and textbook writers model scientifie Ideas for students? Science Education, 31(3), 401- 435. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 324 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 390 |