تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,142 |
بررسی تجارب زیسته معلمان از فرسودگی شغلی: مطالعه پدیدار شناسانه | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
مقاله 1، دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 12، شهریور 1398، صفحه 1-14 اصل مقاله (787.38 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد باردل* 1؛ قهرمان مددلو2؛ نسرین حسین پور3؛ مسعود ولیزاده4 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز. تبریز، ایران. | ||
2دکتری برنامهریزی درسی، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
3لیسانس علوم تربیتی، فارغالتحصیل دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
4دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی، دانشگاه پیام نور واحد بوکان، بوکان، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 29 آذر 1398، تاریخ بازنگری: 11 بهمن 1398، تاریخ پذیرش: 27 اردیبهشت 1399 | ||
چکیده | ||
در حیطۀ شغلی، پدیده فرسودگی شغلی بخش اجتناب ناپذیر زندگی حرفهای را تشکیل میدهد و پژوهش های فراوانی به روش کمی در راستای آن انجام شده است؛ اما پژوهش کیفی که بتواند این رفتار را به شکل گستردهای مورد بررسی قراردهد، بسیار اندک است. پژوهش حاضر با هدف شناخت تجربیات زیسته معلمان از پدیده فرسودگی شغلی انجام گرفت. مطالعه حاضر از نوع کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی بود. در این مطالعه 20 معلم دوره ابتدایی به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از الگوی پیشنهادی اسمیت استفاده گردید. بعد از تحلیل نتایج 4 مضمون اصلی و 16 مضمون فرعی استخراج گردید و مشخص شد در تعریف فرسودگی شغلی، نمونهها، منابع، و راهکارهای رفع فرسودگی شغلی بین تجربیات زیسته معلمان با پیشینه همسویی وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
فرسودگی شغلی؛ پدیدارشناسی؛ تجارب زیسته؛ بازخورد معلمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigation of Teachers Lived Experiences of Job Burnout: A Phenomenological Study | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Bardel1؛ Ghahreman Madadloo2؛ Nasrin Hosain Poor3؛ Masoud Valizadeh4 | ||
1Ph.D. candidate of educational psychology, department of educational sciences, Tabriz University, Tabriz, Iran. | ||
2Ph.D. in curriculum development, faculty member of Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
3B. A. in educational sciences, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
4M. A. candidate of human resources training and development, Payame Noor University of Bukan, Bukan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Phenomenon of Job Burnout is an inevitable part of professional life. There are many quantitative studies in this area, but few qualitative studies have investigated this problem. This study was conducted to investigate teachers' lived experiences of Job Burnout. This is a qualitative study with a phenomenological approach. In this study, 20 elementary school teachers were selected using Purposive sampling. Data were collected using semi-structured interviews and analyzed using Smith’s method. After data analysis, 4 main themes and 16 sub-themes were extracted. It was revealed that in the definition of Job Burnout, examples, Sources, and Job Burnout relief strategies, there is a consistency between the teachers' lived experiences and background. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Job Burnout, Phenomenology, Lived experiences, teacher feedback | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 467 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 391 |