تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,266,534 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,656,525 |
رهایی یا اسارت: بازنمایی برساخت دانش آموزان از معنای مدرسه | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 7، دوره 6، شماره 21، خرداد 1399، صفحه 96-117 اصل مقاله (846.55 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسین قربانی* 1؛ علی بهنیا2؛ غلامرضا خضرلو3 | ||
1دکتری برنامهریزی درسی، آموزگار مقطع ابتدایی اصفهان، ایران. | ||
2آموزگار مقطع ابتدایی،اصفهان، ایران. | ||
3مدرس دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 06 شهریور 1398، تاریخ بازنگری: 27 آبان 1398، تاریخ پذیرش: 03 آذر 1398 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر این بود که به زیست جهان دانش آموزان ورود پیدا کند و معنای مدرسه را از دریچۀ نگاه ایشان کاویده و مورد بازنمایی قرار دهد. برای دست یابی به این هدف از روش پژوهش روایی بهره گرفته شد و جهت تجزیه و تحلیل روایت های دانش آموزان از روش تحلیل مضمون استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد در صورتی که دانش آموزان در بستر مدرسه پنج مضمون مشتمل بر: «سبک تدریس مستبدانه»، «ساختار و مقررات آموزشی تحمیلی»، «محتوای درسی مُرده»، «کمبود امکانات آموزشی و نامناسب بودن تجهیزات آموزشی» و «رفتار غیرحرفه ای کادر اجرایی مدرسه» را تجربه نمایند؛ آنگاه مدرسه به مثابه فضای اسارت در خواهد آمد. همچنین، یافته ها نشان داد، مدرسه به مثابه تجربۀ رهایی، مدرسه ای است که در بستر آن دانش آموزان بتوانند چهار مضمون شامل: «سبک تدریس رهایی بخش»، «برنامۀدرسی زنده»، «امکانات و لوازم کالبدی مناسب و متناسب» و «کُنش و مَنش مشفقانۀ کادر اجرایی مدرسه» را ادراک و تجربه نمایند. این نتایج حاکی از آن است که بستر مدارس ابتدایی، یعنی قوانین آموزشی، فرایند معلمی، امکانات کالبدی و آموزشی و برنامه های درسی، نیازمند بازنگری بنیادین بر اساس اقتضائات، الزامات و زیست جهان دانش آموزان را دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
دورۀ ابتدایی؛ معنای مدرسه؛ تجربۀ رهایی؛ تجربۀ اسارت؛ خاطرات دوران تحصیل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Emancipatory or captivity: Students reconstruction of schools meaning | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr. Hossein Ghorbani1؛ Ali Behniya2؛ Dr. Gholam Reza Khezerioo3 | ||
1Teacher,Isfahan, IRAN. | ||
2Teacher,Isfahan, IRAN. | ||
3Farhangian University, Tehran, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
Students can be compared to birds whose existence requires them to open their wings in the skies and pick up seeds from the ground and risk a fishing trip so that they can learn about the laws of existence and the secrets of living. Sometimes the background and time provide a platform that threaten the sky, the cage, and the ground of the students. So that they can no longer remember the flight and become acquainted with the ritual of life. In the current education system, the existence of some educational structures and rules can lead schools to cages and classrooms to captivity. The aim of the present study was to enter the students' world and explore and represent the meaning of school through their perspective. To achieve this goal, narrative research method with thematic analysis method was used to analyze students' narratives. The results showed that if the students in the school had five themes: "authoritarian teaching style", "imposed educational structure and regulations", "dead curriculum content", "lack of educational facilities and inappropriate educational equipment" and "unprofessional behavior of the school's executive staff", then the school will become as a prison. The findings also show that the school, as an experience of liberation, is a place where students can learn four topics: "emancipatory teaching style", "live teaching program", "physical facilities and equipment", "appropriate and sympathetic manner of the executive staff of the schools". These results suggest that the context of primary schools, namely educational rules, the teaching process, physical and educational facilities, and curricula, requires a fundamental revision based on the requirements, and living conditions of students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
primary school, classroom, student, Life Stories | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 583 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7,746 |