تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
درآمدی بر نوع شناسی و ویژگی های روایت های تربیتی | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 12، شهریور 1398، صفحه 73-100 اصل مقاله (1.01 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسین قربانی* 1؛ تقی آقاحسینی2 | ||
1دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه اصفهان، آموزگار ابتدایی، اصفهان، ایران | ||
2عضو هئیت علمی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 15 آذر 1398، تاریخ بازنگری: 17 دی 1398، تاریخ پذیرش: 26 خرداد 1399 | ||
چکیده | ||
روایت گری و داستانگویی با زندگی همه انسانها عجین است. گویی هر انسان به مثابه داستانی است که باید روایت گردد تا فهمیده شود. از سویی، جهان تعلیم و تربیت نیز جهان داستانها و روایتها است. روایتهایی از موفقیتها و شکستها در راه تدریس و یادگیری، داستانهایی از دانشآموزان، معلمان، مدیران و دیگر کُنشگران و کارگزاران تعلیم وتربیت که در زندگی خویش و در راه درس و مدرسه با آنها مواجه شدهاند. بنابراین میتوان گفت بخش عظیمی از دانش و معانی تعلیم و تربیت، در تجارب و داستانهای زندگی نهفته است. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر این بود که با استفاده از روش اسنادپژوهی و بر اساس مثالهای عینی، انواع روایتهای تربیتی را شناسایی نماید و ویژگیهای هر طبقه را برشمارد. یافتهها نشان داد روشهای روایتگری از نظر روش تفسیر تجارب به سه نوع انفرادی، اشتراکی و گفت و گویی؛ از نظر نوع راوی به دو نوع خودنوشت و دیگرنوشت؛ از نظر منبع روایت به چهار نوع روزانه، فردی،گروهی و تطبیقی؛ از نظر سبک نگارش به دو نوع عمومی و دانشگاهی؛ از نظر زاویه دید به سه نوع اول شخص، دوم شخص و سوم شخص؛ و از نظر بنیاد شکلگیری روایت به دو نوع مبتنی بر واقعیت و مبتنی بر تخیل، قابل تقسیمبندی است که هر طبقه دارای ویژگیها و دلالتهای خاصی میباشد. این تقسیمبندیها جهت آشنایی اولیه علاقهمندان با گستره روایتهای تربیتی میتواند مفید و راهگشا باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
روایت؛ داستان های زندگی؛ نوع شناسی؛ تجربیات تربیتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Introduction to Typology and Features of Educational Narratives | ||
نویسندگان [English] | ||
Hosain Ghorbani1؛ Taghi AghaHosseini2 | ||
1Ph.D. in curriculum development, University of Isfahan, elementary school teacher, Isfahan, Iran | ||
2Faculty member of Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Narration and storytelling are tied to the lives of all humans. It is as if every human being is a story who must be narrated in order to be understood. In the same vein, the world of education is also the world of stories and narratives. Narratives of successes and failures in teaching and learning, and stories of students, teachers, managers, and other education practitioners they've encountered in their career. Therefore, it can be said that much education knowledge is embedded in life experiences and stories. Accordingly, the purpose of the present study was to apply a document analysis approach based on objective examples to identify and classify the types of narratives in the field of education. The findings showed that narrative methods can be classified based on different criteria: In terms of interpreting experiences, three types of individual, collaborative, and dialogic; In terms of narrator type, two types of autobiography and biography; In terms of the source of the narrative, four types of daily, individual, group, and adaptive; in terms of writing style, two types of public and academic; In terms of the angle of view, three types of first person, second person and third person; and in terms of the foundation of the narrative, two types of reality-based and imagination-based. These divisions can be helpful to introduce people to a variety of educational narratives. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Narrative, Narrative Inquiry, Life Stories, Typology, Educational Experiences | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 311 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 225 |