تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,762 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,120 |
تأثیر سبکهای دلبستگی در سرعت پردازش اطلاعات دانشآموزان | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 2، دوره 8، شماره 2 - شماره پیاپی 21، اسفند 1398، صفحه 27-42 اصل مقاله (1.25 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسن رضایی جمالویی* 1؛ جعفر حسنی2؛ محمد نورمحمدی نجف آبادی3؛ شیما منصوریفر4 | ||
1استادیار، گروه روانشناسی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
3دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، خوراسگان، ایران | ||
4دانشجوی کارشناسیارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 04 فروردین 1395، تاریخ بازنگری: 31 خرداد 1399، تاریخ پذیرش: 16 آذر 1398 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر سبکهای دلبستگی در سرعت پردازش اطلاعات بوده است. پژوهش حاضر به روش توصیفی و علّی - مقایسهای انجام گرفته است. جامعة آماری دانشآموزان مقطع متوسطة شهرستان نجفآباد بودند که براساس جدول کرِجسی و مورگان، 300 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه بود. دانشآموزان انتخابشده، پرسشنامة سبک دلبستگی کولینز و رید (1990) را تکمیل کردند. در مرحلة بعد، براساس ملاکهای ورود و نمرات نهایی توزیع پرسشنامة سبک دلبستگی سه گروه 15 نفری (اضطرابی دوسوگرا، اجتنابی و ایمن) انتخاب شدند و با آزمونهای سرعت پردازش زاهلن/ وربیندونگز اسؤالد و روس (1978)، و رمزگردانی کیدیتی سیتزول (1995) ارزیابی شدند. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری و آزمونهای تعقیبی بونفرنی نشان داد مدت زمان پردازش اطلاعات در دانشآموزان دارای سبک دلبستگی اضطرابی دوسوگرا بیشتر از دانشآموزان دارای سبک دلبستگی اجتنابی و ایمن است. همچنین، نتایج نشان داد عملکرد دانشآموزان دارای سبک دلبستگی ایمن بهتر از عملکرد دانشآموزان دارای سبک دلبستگی اضطرابی دوسوگرا و اجتنابی بوده است. براساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان گفت سبکهای دلبستگی در فرایندهای شناختی نقش محوری دارد. مهمترین کاربست عملی این پژوهش اصلاح سبک زندگی و آموزش شیوة شکلگیری دلبستگی ایمن و روشهای صحیح برقراری ارتباط با فرزندان است. | ||
کلیدواژهها | ||
دلبستگی اجتنابی؛ دلبستگی اضطرابی دوسوگرا؛ دلبستگی ایمن؛ سرعت پردازش اطلاعات | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Attachment Styles in the Speed of Information Processing in Student | ||
نویسندگان [English] | ||
Hassan Rezaei Jamalui1؛ Jafar Hassani2؛ Mohammad Nour Mohammadi Najafabadi3؛ Shima Mansourifar4 | ||
1Assistant Professor, Department of Psychology, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
3Ph.D. Student in Educational Psychology, Khorasgan Branch, Islamic Azad University, Khorasgan, Iran | ||
4MA Student in Clinical Psychology, Department of Psychology, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to investigate the effect of attachment styles in the speed of information processing. This study was a comparative type. From Najaf Abad high school students, 300 people by multi-stage cluster method were selected and completed attachment styles scale (Collins and Read, 1990). In the next step, based on entry criteria and extreme scores of attachment style questionnaire’s distribution three groups of 15 subjects (anxious ambivalent, avoidant and secure) were selected and evaluated via Speed-of-processing tests Zahlen-Verbindungs-Test and Coding Test (KDT). The end results analyzed using multivariate analysis of variance and post hoc tests. The results of multivariate analysis of variance and post hoc tests showed that information processing time of students have anxiety/avoidance attachment style is more than students with avoidant and secure attachment style. Also, the performance of students with secure attachment styles is better than students with attachment anxiety/avoidance and ambivalent. Based on the findings of this study, it can be said that attachment styles have pivotal role in cognitive processes. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Anxious/ ambivalent attachment, Avoidance attachment, Secure attachment, Speed of information processing | ||
مراجع | ||
پاکدامن، شهلا (1380). بررسی ارتباط بین دلبستگی و جامعهطلبی در نوجوانی. رسالة دکتری روانشناسی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران. خورشیدی، فاطمه، و فتحیاقدم، قربان (1397). رابطة خودکارآمدی عمومی و سبکهای دلبستگی با تصویر بدنی دانشآموزان دختر. نشریةروانپرستاری، 6(7)، 33-25. رستگار فرجزاده، لیلا، و محمدیان، ابوالفضل (1398). نقش میانجی سبکهای دلبستگی در رابطة بین صفات شخصیت و یادگارخواهی. مجلة شفای خاتم، 7(2)، 55-44. شیرزادیفرد، میثم (1392). سبک پردازشهای اطلاعات، ادارک روابط والد - کودک و بهزیستی ذهنی: نقش واسطهای باورهای اساسی. پایاننامة کارشناسیارشد روانشناسی، دانشگاه تهران، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی. کرمی باغطیفونی، زهرا، فرخی، نورعلی، ابراهیمی قوام، صغری، و مهاجر، یحیی (1391). مدلیابی علّی خلاقیت براساس متغیرهای مکنون هوش، سرعت پردازش اطلاعات و باز بودن نسبت به تجربهها در دانشجویان شهر تهران. رسالة دکتری روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی. محسنی، نیکچهره (1393). نظریهها در روانشناسی رشد: شناخت، شناخت اجتماعی، شناخت و عواطف. تهران: جاجرمی. Abdul Kadir, N. B., & Bifulco, A. (2013). Insecure attachment style as a vulnerability factor for depression: recent findings in a community-based study of Malay single and married mothers. Psychiatry Research, 30(3), 919-24.
Alexander, K. W., & O’Hara, K. D. (2009). An integrated model of emotional memory: Dynamic transactions in development. In J. A. Quas, & R. Fivush (Eds.), Emotion and memory in development: Biological, cognitive, and social considerations (pp. 221–255). New York: Oxford University Press.
Alexander, K. W., Goodman, G. S., Schaaf, J. M., Edelstein, R. S., Quas, J. A., & Shaver, P. R. (2002). The role of attachment and cognitive inhibition in children’s memory and suggestibility for a stressful event. Journal of Experimental Child Psychology, 83(4), 262–290.
Alexander, K. W., Quas, J. A., & Goodman, G. S. (2002). Theoretical advances in understanding children’s memory for distressing events: The role of attachment. Developmental Review, 22(3), 490–519.
Beaudreau, S. A., & O’Hara, R. (2009). The association of anxiety and depressive symptoms with cognitive performance in community dwelling older adults. Psychology Agin, 24(2), 507-512.
Bowlby, J. (1980). Attachment and loss, Vol. 3: Loss: Sadness and depression. New York: Basic Books
Bruck, M., & Melnyk, L. (2004). Individual differences in children’s suggestibility: A review and synthesis. Applied Cognitive Psychology, 18(8), 947-996.
Cassidy, J. (1988). Child–mother attachment and the self in six-year-olds. Child Development, 59(1), 121–134.
Chae, Y., Goodman, G. S., & Edelstein, R. S. (2011). Autobiographical memory development from an attachment perspective: The special role of negative events. In J. B. Benson (Ed.). Advances in child development and behavior (Vol. 40, pp.1–49). Burlington, VT: Academic Press.
Deary, I. J. (1995). Auditory inspection time and intelligence: What is the direction of causation? Developmental Psychology,31(2), 237–250.
Doinita, N. E. & Mariab, N. D. (2015). Attachment and Parenting Styles. Procedia. Social and Behavioral Sciences, 203(1), 199–204.
Drew, M. A., Starkey N. J., & Islar R. B. (2009). Examining the link between information processing speed and executive functioning in multiple sclerosis. Arch Clin Neuropsychol, 24(1), 47-58.
Dykas, M. J., & Cassidy, J. (2011). Attachment and the processing of social information across the life span: Theory and evidence. Psychological Bulletin, 137(1),19–46.
Fivush, R. (1993). Emotional content of parent–child conversations about the past. In C. A. Nelson (ed.), Memory and affect in development (pp. 39–77). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
Fraley, R. C., & Roisman, G. I. (2019). The development of adult attachment styles: four lessons. Current Opinion in Psychology, 25(1), 26-30.
George, C., & Solomon, J. (1999). Attachment and caregiving: The attachment behavioral system. In J. Cassidy & P. R. Shaver (Eds.), Handbook of attachment: Theory, research, and clinical applications (pp. 649–670). New York: Guilford Press.
Goodman, G. S., Quas, J. A., Batterman-Faunce, J. M., Riddles Berger, M. M., & Kuhn, J. (1997). Children’s reactions to and memory for a stressful event: Influences of age, anatomical dolls, knowledge, and parental attachment. Applied Developmental Science, 1(2), 54–75.
Goossens, L., Braet, C., Bosmans, G., & Decaluwe, V. (2011). Loss of control over eating in pre-adolescent youth: The role of attachment and self-esteem. Eating Behaviours, 12(4), 289-95.
Haden, C. A., Hayne, R. A., & Fivush, R. (1997). Developing narrative structure in parent– child reminiscing across the preschool years. Developmental Psychology, 33(2), 295–307.
Mikulincer, M., & Shaver, P. R. (2007). Attachment in adulthood: structure, dynamics, and change. New York: Guilford Press.
Miniati, M., Callari, A., & Pini, S. (2017). Adult attachment style and suicidality. Psychiatria Danubina, 29(3), 250-259.
Rindermann, H., & Neubauer, A. C. (2004). Processing speed, intelligence, creativity, and school performance: Testing of causal hypotheses using structural equation models. Intelligence, 32(6), 573–589.
Schaaf, J. M., Alexander, K. W., & Goodman, G. S. (2008). Children’s false memory and true disclosure in the face of repeated questions. Journal of Experimental Child Psychology, 100(3), 157–185.
Sitzwohl, E. M. (1995). Konstruction und Empirische Uberprufung eines Papier-Bleistift-Tests zur Erfassung von Information sverarbeitungs gesch windigkeit: Der Coding-Test. Unpublished Diploma’s thesis, University of Graz, Austria.
Wido, C. S., Czaja, S. J., Kozakowski, S. S., & Chauhan, P. (2018). Does adult attachment style mediate the relationship between childhood maltreatment and mental and physical health outcomes?. Child Abuse & Neglect, 76(1), 533-545. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 664 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 679 |