تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,762 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,120 |
موانع مشارکت اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان در دورههای بالندگی حرفهای: مطالعهای دادهبنیاد | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 3، دوره 8، شماره 2 - شماره پیاپی 21، اسفند 1398، صفحه 43-63 اصل مقاله (1.19 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حاتم فرجی ده سرخی* 1؛ سید علیرضا هوشی السادات1؛ معصومه محمدآبادی2؛ مهشید باستانی پور مقدم3 | ||
1دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، سازمان مرکزی، تهران، ایران | ||
2دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، بجنورد، ایران | ||
3دانشجوی دکتری روابط بینالملل، دانشگاه فرهنگیان، سازمان مرکزی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 25 شهریور 1397، تاریخ بازنگری: 31 خرداد 1399، تاریخ پذیرش: 10 شهریور 1398 | ||
چکیده | ||
با وجود طراحی و برگزاری دورههای آموزشی تخصصی رایگان و اختیاری در زمینههای آموزشی و پژوهشی، استادان دانشگاه فرهنگیان از این دورهها استقبال زیادی نمیکنند. از این رو، هدف پژوهش حاضر شناسایی بازدارندههای مشارکت اعضای هیئت علمی در فرصتهای بالندگی است. پژوهش حاضر کیفی و با استراتژی دادهبنیاد است. برای جمعآوری دادهها با 26 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان مصاحبة نیمهساختاریافته انجام گرفت. معیار تعداد مصاحبهها اشباع دادهها بود. دادههای با روش ششمرحلهای آرباخ و سیلورستاین، شامل پیاده سازی متن، شناسایی ایدههای تکراری و مطالعة متن مصاحبه، شناسایی بخشهای مرتبط مصاحبه، شناسایی ایدههای تکراری، تمسازی، خلق سازههای نظری، و روایتگری، تحلیل شد. یافتهها نشان داد مهمترین موانع مشارکت استادان دانشگاه فرهنگیان در دورههای بالندگی حرفهای عبارتاند از مانع فردی (شامل نگرش فرد نسبت به خود و نگرش فرد نسبت به شغل)، مانع سازمانی (شامل عامل شغلی، عامل دورة آموزشی، عامل فرهنگ سازمانی، عامل اقتصادی، و عامل ساختار سازمانی)، و مانع موقعیتی (شامل موقعیت اجتماعی فرد و موقعیت شغلی فرد). براساس نتایج، موانع مشارکت اعضای هیئت علمی در دورههای بالندگی چندبعدی و درهمتنیده است و در تعامل با هم سبب میشوند، استادان دانشگاه فرهنگیان تمایل به شرکت در دورههای بالندگی حرفهای و بهتبع آن یادگیری را نداشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
دورة بالندگی؛ مشارکت؛ یادگیری در محیط کار | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Deterrents of Teacher Educators’ Participation in Professional Development Programs: A Grounded Theory Study | ||
نویسندگان [English] | ||
Hatam fARAJI1؛ Seyed Alireza Houshi Al-Sadat1؛ masomeh mohammadabadi2؛ Mahshid Bastani Pourmoghadam3 | ||
1Ph.D. in Educational Management, Farhangian University, Central Administrative Organization, Tehran, Iran | ||
2Ph.D. in Educational Management, Farhangian University, Bojnurd, Iran | ||
3Ph.D. in International Relations, Farhangian University, Central Administrative Organization, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Despite designing and implementing voluntary and free professional development programs, they’re not welcomed by FTEU faculty. The present paper, hence, aims at identifying deterrents of faculty participation in professional development programs. In doing so, grounded theory design was used and along the study 26 faculties were selected and interviewed using theoretical sampling. Interview data was analyzed using a 6 stage coding strategy developed by Auerbach and Silverstein, i.e. transcription, reading of the transcripts and identification of repeating ideas, construction of themes, creation of constructs, and theoretical narrative. The findings indicated that individual factors (self-perception, and job perception), situational factors (social status, and occupational status), and organizational factors (occupation, training, organizational culture, economy, and organizational structure) inhibit teacher educators from participating in professional development programs. The study also revealed that deterrents of participation are multifaceted and interrelated, deterring teacher educators from attending training programs. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Learning at work, Participation, Professional Development | ||
مراجع | ||
اسدی، عطاالله، طاهری، ماهدخت، و خوشرنگ، حسین (1390). نیازهای آموزشی اعضای هیئت علمی: اولویتها-راهکارها. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 3(2)، 42-36. اسمعیلزاده ساعیه، سارا، نوری سپهر، محمد، بهرامی، توران، و رجبی، محمد (1391). بهکارگیری مدل مماسی در نیازسنجی فعالیتهای اعضای هیئت علمی دانشگاه پزشکی البرز. نشریة دانشگاه علوم پزشکی البرز، 2(1)، 18-13. بندعلی، بهار، ابوالقاسمی، محمود، پرداختچی، محمدحسن، و رضاییزاده، مرتضی (1397). آسیبشناسی برنامههای بالندگی هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی. فصلنامة آموزش و توسعة منابع انسانی، 5(18)، 53-25. شاهی، عارفه، شاهی، مهران، آویژگان، مریم، حسینی تشنیزی، سید سعیدی، ناصریان، بهجت، رزمآرا، اصغر، و کمالی، فرحناز (1393). نیازسنجی آموزشی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان. مجلة توسعة آموزش در علوم پزشکی، 7(16)، 84-72. عبداللهی، سید مجید، زمانی، بیبی عشرت، ابراهیمزاده، عیسی، زارع، حسین، و زندی، بهمن (1389). شناسایی عوامل بازدارندة مشارکت مدرسان دانشگاهها در دورههای یادگیری الکترونیکی. فصلنامة پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 16(2)، 40-19. عنبری، زهره، و زرینفر، نادر (1392). نیازسنجی و مقایسة برنامههای توسعه، رشد و بالندگی اعضای هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی اراک. دوفصلنامة مرکز مطالعات و توسعة آموزش علوم پزشکی، 4(1)، 16-1. قاسمی، مجید، و صالحی، کیوان (1396). بازنمایی موانع و چالشهای رشد و بالندگی اعضای هیئت علمی جدیدالاستخدام: مطالعهای به روش پدیدارشناسی. فصلنامة آموزش و توسعة منابع انسانی، 4(13)، 25-1. Auerbach, C. F., & Silverstein, L. B. (2003). Qualitative data: an introduction to coding and analysis. New York: University Press.
Braun, V., & Clarke, V. (2013). Successful qualitative research: a practical guide for beginners. Sage Publications.
Cloutier, Y. J. (2003). Deterrents to participation in adult learning activities and literacy skills among seniors. Doctoral dissertation, University of Ottawa.
Creswell, J. W. (2012). Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Boston: Pearson Education Inc.
Cross, K. P. (1979). Adult learners: characteristics, needs, and interests. In R. E. Peterson (ed.), lifelong learning in America. San Francisco: Jossey-Bass.
Cross, K. P. (1981). Adults as learners. San Francisco: Jossey-Bass.
Essman, E. R. (1994). Deterrents to participation in continuing education programs among university based nurse faculty. Doctoral dissertation, Syracuse University.
Houle, C. O. (1961). The inquiring mind. Madison: University of Wisconsin Press.
Kremer, A. L. (2005). Predictors of participation in formal and informal workplace learning: demographic, situational, motivational and deterrent factors. Doctoral dissertation, University of Texas.
Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: a guide to design and implementation. San Francisco: Jossey-Bass.
Miller, H. L. (1967). Participation of adults in education: A force-field analysis. Center for the Study of Liberal Education for Adults, Boston University.
Ordos, D. G. (1980). Models of motivation for participation in adult education. Proceedings of the 21st Annual adult Education Research Conference, Vancouver, BC: University of British Columbia.
Samardzija, M. (2005). Identifying deterrents to continuing professional development: A study of workplace learning and performance practitioners and their participation in professional associations. Doctoral dissertation, Northern Illinois University.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 379 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 461 |