تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,762 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,120 |
شناسایی شایستگی های اصلی معلمان دورة متوسطه از دیدگاه خبرگان تعلیم و تربیت | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 5، دوره 8، شماره 2 - شماره پیاپی 21، اسفند 1398، صفحه 83-111 اصل مقاله (1.57 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محسن دیبایی صابر* 1؛ عفت عباسی2؛ کوروش فتحی واجارگاه3؛ سعید صفایی موحد4 | ||
1استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشاسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
3استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشاسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
4استادیار، گروه روشها و برنامههای درسی و آموزشی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 04 آذر 1396، تاریخ بازنگری: 31 خرداد 1399، تاریخ پذیرش: 16 آذر 1398 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف شناسایی شایستگیهای اصلی معلمان دورة متوسطه از دیدگاه خبرگان تعلیم و تربیت انجام گرفته است. پژوهش حاضر به روش کیفی با استراتژی دادهبنیاد اجرا شد. جامعة آماری پژوهش همة خبرگان تعلیم و تربیت دانشگاههای دولتی شهر تهران بودند که به روش نمونهگیری هدفمند، و با معیار اشباع دادهها، 18 نفر از آنان انتخاب شدهاند. دادهها از طریق مصاحبة نیمهساختاریافته جمعآوری شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها روش کدگذاری اسمیت (2007) بهکار گرفته شد. همچنین، بررسی اعتبار پژوهش با روش بازبینی اعضا انجام گرفت. برای افزایش پایایی پژوهش روشهای اجرای فرایند نظاممند ثبت، ضبط و نوشتن دادهها (ضبط صدا، پیادهسازی مصاحبه و نگارش دادههای شفاهی) در همة مصاحبهها و تحلیل روشمند دادهها و استخراج منطقی مقولات و مفاهیم انتزاعی کلانتر برمبنای روش کدگذاری بهکار گرفته شد. براساس یافتههای پژوهش، شایستگیهای اصلی معلمان دورة متوسطه از دیدگاه خبرگان تعلیم و تربیت، شامل شایستگیهای «ارتباطی»، «روانشناختی»، «خدماتی»، «پژوهشی»، «فردی» و «تربیتی» است که هریک از آنها نیز از خردهشایستگیهای متعددی تشکیل شدهاند. شناخت و معرفی این شایستگیها در نظام تربیت معلم کشور میتواند به سیاستگذاران، مدیران و برنامهریزان آموزشی در اتخاذ راهبردهای مناسب برای کاهش شکاف بین وضع موجود و مطلوب در این زمینه و ارتقای وضعیت مؤلفههای شایستگی یاری رساند. | ||
کلیدواژهها | ||
خبرگان تعلیم و تربیت؛ شایستگی اصلی؛ شایستگی؛ معلمان دورة متوسطه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Diagnosting the Effective Competencies of Secondary School Teachers From the Viewpoint of Expert Educators | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohsen Dibaei Saber1؛ effat abbasi2؛ Kourosh Fathi Vajarghah3؛ Saeid Safaei Movahed4 | ||
1Asistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Human Sciences,University of Shahed, Tehran, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences & Psychology University of Kharazmi, Tehran, Iran | ||
3Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences & Psychology University of Shahid Beheshti, Tehran, Iran | ||
4Asistant Professor, Department of Educational Methods and Curriculum, Faculty of Educational Sciences & Psychology, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to identify the main competencies of high school teachers from the perspective of education experts. The present study was conducted in a qualitative method with a grounded theory strategy. The statistical population of the study was all education experts of public universities in Tehran, that which 18 of whom were selected using targeted sampling. Data were collected through a semi-constructed interview. Smith’s coding method (2007) was used to analyze the data. Also, the validity of the research was investigated by members' review method. To increase the reliability of the research, the methods of conducting a systematic process of recording, recording and writing data (recording audio, conducting interviews and writing oral data) in all interviews and methodical data analysis and extraction Logical categories and macro-abstract abstract concepts were applied based on coding methods. According to the research findings, the main competencies of secondary school teachers from the perspective of education experts include "communication", "psychological", "service", "research", "individual" and "educational" skills. Each of which is made up of several sub-competencies. Recognizing and introducing these competencies in the country's teacher training system can help policy makers, managers and educational planners in adopting appropriate strategies to reduce the gap between the current and favorable situation in this field and improve the status of competency components. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Competency, Education experts, Effective competebcy, Secondary schools | ||
مراجع | ||
احمدی، محمد (1391). ارزیابی شابستگیهای معلمان هنرستانهای فنی – حرفهای و شهرستان قم. پایاننامة کارشناسیارشد، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی (چاپنشده). پهلوان صادق، اعظم، و کجباف، محمدباقر (1391). نقش واسطهای فرایند آموزش ریاضی و فرهنگ مدرسه در ارتباط میان وضعیت اقتصادی– اجتماعی خانواده و باورها و ارزشها دربارة یادگیری ریاضی با نگرش ریاضی. نوآوریهای آموزشی، 10(40)، 149-168. جلیلی، مهسا، و نیکفرجام، حسین (1391). بررسی وضع موجود توانائی و صلاحیتهای معلمان از دیدگاه دانشآموزان و مقایسه با وضع مطلوب از دیدگاه صاحبنظران در درس فیزیک سال چهارم دبیرستانهای شهرستان قدس. مجموعهمقالات سیزدهمین کنفرانس آموزش فیزیک و سومین کنفرانس ازمایشگاه و فیزیک، زنجان: دانشگاه زنجان. دانشپژوه، زهرا، و فرزاد، ولیالله (1385). ارزشیابی مهارتهای حرفهای معلمان دورة ابتدایی. نوآوریهای آموزشی، 5(18)، 170-135. رختی، طاهره (1386). بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان دانشکدههای کشاورزی تهران و تربیت مدرس از روشها و ابزار تدریس در دورههای آموزش عالی. پایاننامة کارشناسیارشد، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس تهران (چاپنشده). رعدآبادی، مهدی، صادقیفر، جمیل، بهادری، محمدکریم، درگاهی، حسین، فروزانفر، فائزه، حموزاده، پژمان، و صدیق معروفی، شهنام (1391). اولویتبندی عوامل مؤثر بر تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان: کاربرد فرایند تحلیل سلسلهمراتبی (AHP). آموزش در علوم پزشکی، ۱۲(۱۱)، ۸17-۸25. ساداتی، سیده زهرا، عنایتی، بهروز، و گرگانی، تقی (1390). مقایسة مهارتهای حل مسئله، بینشپژوهشی و فرایند تدریس در بین معلمان آموزشدیده و آموزشندیده دورة اقدامپژوهی. روانشناسی تربیتی، 2(6)، 97-77. سرکارآرانی، محمدرضا (1389). رویکرد فرهنگی به آموزش. رشد معلم، 28(250)، 12-4. عابدی، احمد، عریضی، حمیدرضا، و سبحانینژاد، مهدی (1384). بررسی میزان آشنایی معلمان دورة ابتدایی شهر اصفهان با نظریههای یادگیری و کاربرد آنها در فرایند تدریس. دانشور رفتار، 8(15)، 75-63. عالی، آمنه، و امین یزدی، امیر (1387). تأثیر ویژگیهای معلم بر سبک مدیریت کلاس. تعلیم و تربیت، 24(93)، 135-103. مهرمحمدی، محمود (1392). بازاندیشی فرایند یاددهی- یادگیری و تربیت معلم. تهران: انتشارات مدرسه. نجفی، حسن، ملکی، حسن، فرمهینی فراهانی، محسن، و جعفری هرندی، رضا (1395). ارزیابی ابعاد اخلاق حرفهای تدریس اعضای هیئت علمی از دیدگاه دانشجویان دانشکدة پزشکی دانشگاه شاهد. توسعة آموزش در علوم پزشکی، 9(21)، 102-93. نیکنامی، مصطفی، و کریمی، فریبا (1388). صلاحیتهای حرفهای معلمان آموزش عمومی و ارائة چهارچوب ادراکی مناسب. پژوهش در برنامهریزی درسی، 23(23)، 22-1. وکیلی هریس، شهرام، حجازی، الهه، و اژهای، جواد (1388). رابطة ویژگیها و کارآمدی معلم با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. روانشناسی و علوم تربیتی، 39(3)، 189-171. یمنی، محمد، و بهادری حصاری، مریم (1387). مقایسة برخی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزشی دورههای کارشناسی ارشد در دانشگاههای شهید بهشتی و صنعتی شریف. آموزش عالی ایران، 1(1)، 80-75. Adetayo, J. O. )2016). Teachers' factors as determinants of the professional competence of the Nigeria Certificate in Education (NCE) teachers. Journal of Education and Practice, 7(13), 1-11.
Adey, P. (2004). The professional development of teachers: Practice and theory. New York: Kluwer Academic Publishers.
Boon, H. J. (2011). Raising the bar: Ethics education for quality teachers. Australian Journal of Teacher Education, 36(7), 76-93.
Cameron, R., & Harrison, J. L. (2012). The interrelatedness of formal, non-formal and informal learning: Evidence from labour market program participants. Australian Journal of Adult Learning, 52(2), 277-309.
Campbell, E. (2008). The ethics of teaching as a moral profession. Journal of Curriculum Inquiry, 38(4), 357-385.
Deißinger, T., Dipl, H., & Silke, H. (2012). Structures and functions of Competency-based Education and Training (CBET): A comparative perspective. Internationale Weiterbildung und Entwicklung gGmbH/Capacity Building International, Germany
Denilson, C. (2008). The handbook for enhancing professional practice: Using the framework for teaching in your school. USA: ASCD.
Huntly, H. (2008). Teachers’ work: Beginning teachers’ conceptions of competence. The Australian Educational Researcher, 35(1), 125-145.
Moon, Y. L. (2007). Education Reform and Competency Based Education. Asia Pacific Education Review, 8(2), 337-341.
Olga, N. (2012). The competencies of the modern teacher. Part 2: Pre -Service and In-Service Teacher Training, pp.148-154.
Parker, B., & Walters S. (2008). Competency based training and national qualifications frameworks: Insights from South Africa. Asia Pacific Education Review, 9(1), 70-79.
Payne, D., & Pressley, M. (2013). A transcendent code of ethics for marketing professionals Leadership & Organizational Management, 55(1), 55-73.
Ramsden, P. (2006). Effective training: six key to success. The Teaching Professor, 20(3), 88-102.
Sabbah, S. S. M., Naser, I. A. S., & Awajneh, A. M. H. (2016). The teacher's roles in light of knowledge economy from the perspective of the educational supervisors' in Palestine. Journal of Education and Practice, 7(6), 88-98.
Schugurensky, D. (2000). The form of informal learning: towards conceptualization of the field. Centre for the Study of Education and Work, 5(19), 1-8.
Selvi, K. (2010). Teacher's competencies. International Journal of Philosophy of Culture and Axiology, 7(1), 167-175.
Stronge, J. H. (2007). Quality of effective teachers. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
Sturgis, C. (2015). Implementing competency education in K-12 systems: Insights from Local Leaders. CompetencyWorks Issue Brief. International Association for K-12 Online Learning.
Sudsomboon, W. (2007). Construction of a competency – based curriculum content framework for mechanical technology education program on automotive technology subject. Proceeding of the ICASE Asian Symposium 2007, Pattaya, Thailand.
Tanner, A. (2011). INSET (in-service education and training) and professional development of teachers: A comparison of British and Turkish cases. US-China Education ReviewChina Education Review, A6, 846-858.
Trent, J. (2012). Teacher professional development through a school-university partnership, What role does teacher identity play?. Australian Journal of Teacher Education, 37(7), 1-7.
Voorhees, R. A. (2001). Competency – based learning models, a necessary future. Journal of New Directions for Institutional Research, 28(110), 5-13.
Weshan, H. A. (1999). A study of effective teaching skills of preservice student teachers as perceived by cooperating teachers and university supervisors in Jordan. Doctoral dissertation, Ohio University.
Zdenek, B., & Schochor, D. (2007). Developing moral literacy in the classroom. Journal of Educational Administration, 45(4), 514–530. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 514 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 481 |