تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,762 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,120 |
بررسی فرهنگ روابط معلمان با همکاران، والدین و دانش آموزان: مدارس روستایی و چندپایه | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 8، دوره 8، شماره 2 - شماره پیاپی 21، اسفند 1398، صفحه 167-192 اصل مقاله (1.24 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سعید رومانی* 1؛ غلام رضا حاجی حسین نژاد2؛ نعمت الله فاضلی3؛ علی حسینی خواه4 | ||
1دکتری مطالعات برنامة درسی، مدرس دانشگاه فرهنگیان، خرمآباد، ایران | ||
2دانشیار، گروه مطالعات برنامهریزی درسی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
3دانشیار، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران | ||
4استادیار، گروه مطالعات برنامهریزی درسی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 27 آذر 1396، تاریخ بازنگری: 31 خرداد 1399، تاریخ پذیرش: 16 آذر 1398 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف شناسایی چگونگی فرهنگ روابط معلمان با همکاران، والدین و دانشآموزان در مدارس روستایی و چندپایة استان لرستان انجام گرفت. روش پژوهش، کیفی و از نوع توصیفی- قومنگاری بوده است؛ نمونة بررسیشده معلمان ابتدایی مدارس چندپایة استان لرستان است که با روش نمونهگیری هدفمند و براساس اشباع نظری دادهها، 14 معلم انتخاب شد و با ابزارهای مشاهدة مشارکتی و مصاحبة عمیق نیمهساختاریافته دادهها جمعآوری شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها تحلیل محتوا انجام گرفت. یافتهها نشان داد معلمان دارای فرهنگ ارتباط مثبت و انتقادشده در ارتباط با همکاران، والدین و دانشآموزان بودند. فرهنگ ارتباط و مشارکت معلمان در ارتباط با همکاران، والدین و دانشآموزان باتوجهبه شرایط محیط، سطح سواد و توقع همکاران، والدین و دانشآموزان متفاوت بود. از روابط مثبت میتوان به بهکارگرفتن اصول روابطکلامی و روابط غیرکلامی برای انتقال مفهوم درسی به دانشآموزان، اجرای جلسههای توجیهی برای والدین، ارتباط همراه با ادب و احترام، از روابط فرهنگی انتقادشده، میتوان به بدخواهی و بدبینی معلمان نسبت به یکدیگر، حس رقابت منفی، بیتفاوتی و استفادهنکردن از فکر و ایدههای یکدیگر در بین معلمان همپایه، اهمیت دانشآموزان بعد از مواد درسی، گوشندادن به صدای دانشآموزان، توقعات نابهجا والدین و بخشنامهایبودن ارتباطات نام برد. نتایج مطالعة حاضر برای شناسایی تفاوتهای فرهنگی و اقدامات لازم با توجه به شرایط کلاسهای چندپایه در نظام آموزشی مفید و کارآمد است. | ||
کلیدواژهها | ||
فرهنگ روابط؛ فرهنگ معلمان؛ فرهنگ؛ مدارس روستایی و چندپایه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Study of the Communication Culture of Teachers with Colleagues, Parents and Students: Rural and Multi-level Schools | ||
نویسندگان [English] | ||
saied roomani1؛ golam reza hosseinnejad2؛ nematolah fazeli3؛ ali hoseinikhah4 | ||
1Ph.D. in Curriculum Studies, Lecturer at Farhangian University, Khorramabad, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Curriculum Studie , Faculty of Education and Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
3Associate Professor, Institute of Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran | ||
4Assistant Professor, Department of Curriculum Studies, Faculty of Education and Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was identifying the culture of teacher communication with colleagues, parents, and students in rural and multi-level schools in Lorestan province. Qualitative research method and descriptive ethnography were used. A sample of the study was 14 primary school teachers, which were selected through purposeful sampling and based on the theoretical saturation rate from the cooperative type which has been interviewed through semi-structured method. The content analysis method was used to analyze the findings. Findings of research showed that teachers had a positive communication culture and criticized communication in relationships with colleagues, parents, and students. The culture of teacher communication and collaboration with colleagues, parents, and students varied according to the environment, level of education, and expectations of colleagues, parents, and students. Following items, for positive relationships could be mentioned: the application of verbal and non-verbal communication principles for conveying lessons concepts to students, Briefing sessions for Parents, and Relationship with politeness and respect. Following items, for criticized Cultural communication could be mentioned: Teacher ‘malice and pessimism towards each other, The sense of negative competition, indifference and non- use of ideas amongst equal teachers, the importance of students after the material, not listening to the students 'voice, the parents' misleading expectations, and circular-based communication. The results of this study would be used to identify the cultural differences and the necessary measures regarding the conditions of multi-level classes in the educational system. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Relationships culture, Rural and multi-level schools, Teacher’s culture | ||
مراجع | ||
استورا (1377). تنیدگی یا استرس بیماری جدید تمدن. ترجمة پریرخ دادستان، تهران: رشد. خنیفر، حسین، و مسلمی، ناهید (1396). روشهای پژوهش کیفی. تهران: سرای دانش. شیخاوندی، داور (1383). ناسیونالیسم و تکوین هویت ایرانی. تهران: نشر باز. صادقی، علیرضا (1390). طراحی الگوی برنامة درسی چندفرهنگی تربیت معلم ابتدایی جمهوری اسلامی ایران. رسالة دکتری برنامهریزی درسی، تهران: دانشگاه علامه طباطبائی (ره). فاضلی، نعمتالله (1390). مردمنگاری آموزش. تهران: نشر علم. ﻓﺘﺤﻲ واﺟﺎرﮔﺎه، کوروش (1383). اﻣﻜﺎنﺳﻨﺠﻲ ﻣﺸﺎرﻛﺖ ﻣﻌﻠﻤﺎن در ﻓﺮا ﻳﻨﺪ برنامهریزی درﺳﻲ ﻧﻈﺎم آﻣﻮزش و ﭘﺮورش اﻳﺮان. ﻧﻮآوریﻫﺎی آﻣﻮزﺷﻲ، 3(8)، 78-59. قمریان، محسن (1383). بررسی رابطة بین عوامل فرهنگ سازمانی و میزان مشارکت دبیران در امور مدارس. پایاننامة کارشناسیارشد؛ تهران: دانشگاه علامه طباطبائی (ره). کاشی، بهمن (1391). نیازسنجی آموزشی معلمان شاغل در کلاسهای چندپایة منطقهالموت غربی استان قزوین. پایاننامة کارشناسیارشد برنامهریزی آموزشی، دانشگاه تهران. کوش، دنی (1389). مفهوم فرهنگ در علوم اجتماعی. ترجمة فریدون وحیدا، تهران: سروش. گال، مردیت، بورگ، والتر، و گال، جویس ( 1386). روشهای تحقیق کمّی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی. ترجمة احمدرضا نصر و همکاران، تهران: دانشگاه شهید بهشتی و سمت. ﮔﻮﻳﺎ، زهرا، و اﻳﺰدی، صمد (1381). ﺟﺎﻳﮕﺎه ﻣﻌﻠﻤﺎن در ﺳﻄﻮح ﺗﺼﻤﻴﻢﮔﻴﺮی برنامهریزی درﺳﻲ. ﻃﺮح ﭘﮋوﻫﺸﻲ، تهران: داﻧﺸـﮕﺎه ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻣﺪرس. معلم علیآبادی، خلیل (1388). جایگاه قومیتهای ایران در کتب درسی دورة ابتدایی ایران. پایاننامة کارشناسیارشد، تهران: دانشگاه شهید بهشتی. میرعرب رضی، رضا (1392). تبیین نقش فرهنگ معلمی در نوع مواجهه با تغییر و نوآوری در برنامة درسی. رسالة دکتری، دانشگاه تربیت مدرس. Anyon, J. (1995). Race, social class, and educational reform in an inner-city school. Teachers College Record, 97(1), 69-94.
Davitt, B. (2014). Exploring the relationship between resistance to change and the organizational culture in Lease plan Infrastructure Services. Master's thesis, Dublin, National College of Ireland.
Gligorovic, B., Nikolic, M., Terek, E., Glusac, D., & Ivan Tasic, I. (2016). The impact of school culture on Serbian primary teachers’ job satisfaction. Hacettepe University Journal of Education [Hacettepe universities Egitim Fakultesi Dergisi], 31(2), 231-248
Kai, C. G. U. (2006). A research on school organizational climate, teacher participation in decision making and school effectiveness in Kaohsiung county and Kaohsiung city. Avaiable at https://hdl.handle.net/11296/c4fmut
Kardos, S., Moore Johnson, S., Peske, H., Kauffman, D., & Liu E. (2001). Counting on colleagues: New teachers encounter the professional cultures of their schools. Educational Administration Quarterly, 37(2), 250-290.
Lam, C. C., & Lidstone, J. G. (2007). Teacher's culture differences: Case studies from Brisbane, Changchun and Hong Kong. Asia Pacific Education Review, 8(2), 178-193.
Mertens, M. D. (2005). Research and evaluation in education and psychology, integrating diversity with quantitative, qualitative, and mixed methods. 3rd ed., SAGE Publications.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 627 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 578 |