تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,763 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,121 |
شناسایی عوامل مؤثر در ﻧﻈﺎم رتبهبندی ﻣﺪارس ﻣﺘﻮسطة دورة دوم؛ و طراحی مدلی برای آن | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 10، دوره 8، شماره 2 - شماره پیاپی 21، اسفند 1398، صفحه 217-232 اصل مقاله (1.14 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مریم مهرپور1؛ نادر سلیمانی* 2؛ غلامعلی احمدی3؛ پرویز صباحی4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران | ||
2دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکدة علوم انسانی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران | ||
3دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه شهید رجائی، تهران، ایران | ||
4استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 14 اسفند 1397، تاریخ بازنگری: 31 خرداد 1399، تاریخ پذیرش: 16 آذر 1398 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر در ﻧﻈﺎم رتبهبندی ﻣﺪارس ﻣﺘﻮسطة دورة دوم و طراحی مدلی برای آن است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، و از نظر روش آمیخته است. جامعة پژوهش در بخش کیفی، 12 نفر از متخصصان حوزة مدیریت آموزشی بودند که به شیوة هدفمند انتخاب شدند، و در بخش کمّی، 406 نفر از مدیران مدارس متوسطة دوم شهر تهران بود. حجم نمونه براساس فرمول کوکران 198 نفر در نظر گرفته شد که به روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای انجامدادن پژوهش، نخست از طریق مطالعة مبانی نظری و مصاحبه با صاحبنظران، عوامل و مؤلفههای مؤثر در نظام رتبهبندی مدارس متوسطه شناسایی شد. سپس، با بهکارگیری مؤلفههای استخراجشده، پرسشنامه طراحی شد. تجزیهوتحلیل دادهها در بخش کیفی با بهرهگیری از نرمافزار کیفی NVivo کدگذاری و تحلیل شد و در بخش کمّی، تحلیل عاملی تأییدی با نرمافزار SPSS انجام گرفت. نتایج نشان داد عوامل مؤثر در نظام رتبهبندی مدارس شامل هشت مؤلفة «امور پرورشی» در جایگاه نخست، «امور آموزشی» در جایگاه دوم، «امور حرفهای» در جایگاه سوم، «امور خدماتی» در جایگاه چهارم، «امور رهبری» در جایگاه پنجم، «امور ارزشیابی» در جایگاه ششم، «امور پژوهشی» در جایگاه هفتم و «امور سرمایهای» در جایگاه هشتم قرار دارد که در نظام رتبهبندی مدارس 143/69 درصد واریانس را تبیین میکنند. در نهایت، براساس عوامل شناساییشده مدل نهایی پژوهش با بهکارگیری تحلیل عاملی تأییدی تدوین شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ رتبه بندی مدارس؛ متوسطة دوم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identify Effective Factors in the Ranking System of Second Round High Schools; and Design a Model for It | ||
نویسندگان [English] | ||
maryam mehrpour1؛ nader solimani2؛ gholamali ahmadi3؛ parviz sabahi4 | ||
1Ph.D. Student in Educational Administration, Garmsar Branch, Islamic Azad University, Garmsar, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Educational Administration, Faculty of Humanities, Garmsar Branch, Islamic Azad University, Garmsar, Iran | ||
3Associate Professor, Department of Educational Administration, Faculty of Humanities, Shahid Rajaei University, Tehran, Iran | ||
4Assistant Professor, Semnan University, Faculty of Humanities, Department of Psychology, Semnan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to identify the factors affecting the ranking of the middle school and design a model for it. The present study applied in terms of purpose, and in terms of method. The research community in the qualitative section included 12 specialists in the field of educational administration who selected in a purposeful manner. In the quantitative section, there were 406 secondary school principals in Tehran. The sample size was 198 people based on the Cochran's formula, which selected by multistage clustering method. To conduct the research, first, by studying the theoretical foundations and interviewing the experts, the effective factors and components in the ranking system of secondary schools were identified. The questionnaire was designed using the extracted components. In order to analyze the data in the qualitative section, the interviews coded and analyzed using NVivo qualitative software and in the quantitative section, confirmatory factor analysis was performed with SPSS software. The results showed that the factors influencing the school ranking system included eight components: "educational affairs" in the first place, "educational affairs" in the second place, "professional affairs" in the third place, "service affairs" in the fourth place, "leadership affairs". In the fifth place, "evaluation affairs" are in the sixth place, "research affairs" are in the seventh place and "capital affairs" are in the eighth place, which in the school ranking system explains 69.143% of the variance. Finally, based on the "identified" factors, the final research model has been developed using confirmatory factor analysis. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Education, Ranking, Secondary School | ||
مراجع | ||
برجی، مسعود (1395). طراحی مدل ارزیابی عملکرد مدارس هوشمند با رویکرد کارت امتیازی متوازن: (مطالعة موردی: دبیرستان پسرانة تیزهوشان علامة حلّی11 تهران دورة دوم متوسطه)، پایاننامة کارشناسیارشد، رشتة مدیریت صنعتی- تولید). دانشگاه شاهد. حسنی، رفیق، جمالی، اختر، تقیپور ظهیر، علی، و رهگذر، مهدی (1396). ساخت و تحلیل عاملی مدل اندازهگیری رتبهبندی مدارس متوسطة کشور. فصلنامة تحقیقات مدیریت آموزشی، 8(4)، 62-41. خالصی، وحید (1389). آموزشوپرورش مترقی. ماهنامة رشد معلم، 28(8)، 32-30. رحمانی، ابوالفضل (1392). ارزیابی عملکرد مدارس با مدل ترکیبی کارت امتیازی متوازن (BSC) و تحلیل پوششی دادههای بازهای (IDEA). کنفرانس بینالمللی مدیریت، چالشها و راهکارها، شیراز، 5 دی 1392. زندی، فرزاد (1394). تدوین و اعتباریابی مدل ارزشیابی عملکرد و رتبهبندی مدارس ابتدایی استان کردستان. رسالة دکتری، رشتة سنجش و اندازهگیری آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی (ره)، تهران. شهریاریپور، رضا، نجفی، سمیرا، مرادی، فرشاد، امین بیددختی، علیاکبر، و ذوالفقاری، ابوالفضل (1395). ارائة مدلی از نقش تجربیات معنوی و هوش هیجانی بر تابآوری دانشجویان (مطالعة موردی: دانشجویان دانشگاه سمنان). مجلة فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 6(1)، 115-134. صفری، حسین (1391). رویکرد جامع به سیستمهای اندازهگیری عملکرد. تهران: انتشارات مهربان. صفری، محمود (1396). ارائة مدلی برای توسعة فرهنگ مثبتاندیشی آموزشی معلمان در مدارس شهر تهران. رسالة دکتری مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی. صفری، محمود، سلیمانی، نادر، و جعفری، پریوش (1397). شناسایی عوامل توسعهدهندة فرهنگ کارآمدی جمعی در مدارس از دیدگاه خبرگان، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 9(33)، 24-1. فلسفینژاد، محمدرضا، دلاور، علی، زندی، فرزاد، فرخی، نورعلی، و عباسپور، عباس (1396). شناسایی منابع و تجهیزات مؤثر در رتبهبندی و ارزشیابی عملکرد مدارس مقطع ابتدایی در استان کردستان. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 8(1)، 87-71. نیکنامی، مصطفی، تقیپور ظهیر، علی، دلاور، علی، و غفاری مجلج، محمد (1388). طراحی و ارزیابی مدل علّی خلاقیت و نوآوری مدیران آموزشی شهر تهران. فصلنامة رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 2(5)، 28-1. هوی، وین، و میسکل، سیسیل (1397). مدیریت آموزشی. ترجمة نادر سلیمانی، محمود صفری و سید مرتضی نظری، چاپهای سوم و چهارم، تهران: انتشارات سمت. Badri, M. A., Qubaisi, A. A., Mohidat, J., & Dhaheri, H. A. (2017). An analytic hierarchy process for school quality and inspection: Model development and application. International Journal of Educational Management, 30(3), 437-459.Egido Gálvez, I., Fernández Cruz, F. J., & Fernández Díaz, M. J. (2016). Evaluation of the impact of quality management systems on school climate. International Journal of Educational Management, 30(4), 474-492.
Neves, T., Pereira, M. J., & Nata, G. (2014). Head teacher perceptions of secondary school ranking: Their nature, media coverage and impact on schools and the educational arena. Education as Change, 10(2), 829- 926.
Sanborn, R., & Neary, C. (2014). Children at risk. Speaking out and driving change for children. Texas Public School Rankings Methodology, 22(1), 243-251. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 414 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 409 |