تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,762 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,120 |
رابطة سخت کوشی و برون گرایی با عملکرد تحصیلی | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 12، دوره 8، شماره 2 - شماره پیاپی 21، اسفند 1398، صفحه 253-269 اصل مقاله (1.31 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی اعظم رجبیان* 1؛ محمد جواد اصغری ابراهیم آباد2 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، دانشکدة روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 02 مرداد 1395، تاریخ بازنگری: 31 خرداد 1399، تاریخ پذیرش: 10 شهریور 1398 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطة سختکوشی و برونگرایی با عملکرد تحصیلی است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی بوده و به روش توصیفی- همبستگی انجام گرفته است. جامعة آماری پژوهش دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در نیمة اول سال تحصیلی 93-94 است. تعداد اعضای جامعه 25328 نفر بوده که براساس جدول کرجسی و مورگان، 230 نفر به روش دردسترس انتخاب شد. دادهها با پرسشنامة سختکوشی بارتون (1992)، و مقیاس کوتاهشدة نئو (1985) جمعآوری شد. همچنین، برای سنجش عملکرد تحصیلی، گزارشهای تحصیلی دانشجویان بهکار گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد رابطة سختکوشی و عملکرد تحصیلی مثبت و معنادار است. همچنین، اگرچه هر سه مؤلفة سختکوشی (تعهد، کنترل و مبارزهطلبی) با عملکرد تحصیلی همبستگی مثبت دارند، تنها مؤلفههای تعهد و کنترل رابطة معناداری را با عملکرد تحصیلی داشتهاند. در پژوهش حاضر بین برونگرایی و عملکرد تحصیلی دانشجویان رابطة معناداری یافت نشد. در مجموع، نتایج حاکی از آن است که اگرچه برونگرایی دانشجویان با عملکرد تحصیلی آنان ارتباط معناداری ندارد، دانشجویانی با سختکوشی بالاتر، در عملکرد تحصیلی نیز بهتر عمل میکنند. در نتیجه، میان برخی مؤلفههای روانشناختی سختکوشی مانند تعهد، کنترل و عملکرد تحصیلی رابطه وجود دارد و سختکوشی میتواند عملکرد تحصیلی را پیشبینی کند. | ||
کلیدواژهها | ||
برون گرایی؛ سخت کوشی؛ عملکرد تحصیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Correlation between Hardiness and Extroversion with Academic Performance | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Azam Rajabian1؛ Mohammad Javad Asghari Ebrahimabad2 | ||
1Ph.D. Student of Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of current research was to study the correlation between hardiness and extroversion with academic performance. Sample size in this research was 230 individuals. The data was collected through the “hardiness scale” developed by Bartone (1992) along with the “extroversion subscale of neo-ffi scale” (1985). Also for measuring of the academic performance, we used students’ educational report. The outcome of the research shows relationship between hardiness and academic performance being both positive and significant. In addition, although all subscales of hardiness had positive correlation with academic performance but only commitment and control components had significant relationship with academic performance. In general, result shows although there was not significant relationship between extroversion and academic performance, students who have more hardiness also do better in academic performance. Thus, we conclude that there is a relationship between some of the psychological components of hardiness such as commitment, control with academic performance and hardiness could predict the academic performance. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Academic Performance, Extroversion, Hardiness | ||
مراجع | ||
استکی، مهناز، کوشکی، شیرین، و واعظ، الهام (1389). رابطة سبکهای تفکر و انگیزش پیشرفت با پیشرفت تحصیلی ریاضی در دانشآموزان. تحقیقاتروانشناختی، 2(6)،100-89. ایزدی، صمد، و محمدزاده ادملایی، رجبعلی (1386). بررسی رابطة سبکهای یادگیری، ویژگیهای شخصیتی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان. دوماهنامةدانشگاهشاهد، 14(27)، 29-15. بشارت، محمدعلی (1387). رابطة بین سختکوشی و مشکلات بینشخصی. مجلة مطالعات روانشناختی، 4(1)، 106-85. بشارت، محمدعلی، محمدی، کوروش، پورنقاش تهرانی، سعید، و حاتمی، جواد (1386). رابطة کمالگرایی و سختکوشی با پاسخهای فیزیولوژیک ناشی از استرس. مجلة روانشناسی معاصر، 1، 53-41. بهرامی، محمدامین، امام رضایی، اسما، ستار، الهام، رنجبر عزتآبادی، محمد، و دهقانی تفتی، عارفه (1389). بررسی مقایسهای تعهد سازمانی براساس ویژگیهای شخصیتی: مطالعة موردی در پرستاران بیمارستانهای آموزشی شهید صدوقی و شهید رهنمون یزد. فصلنامة طلوع بهداشت، 2(9)، 56-44. تابع بردار، فریبا (1391). رابطة ویژگیهای شخصیت و سبکهای یادگیری با موفقیت تحصیلی دانشجویان برخط. مجلة دانشگاهی پادگیری الکترونیکی، 3(2)، 16-10. جعفرنژاد، هادی، سعدیپور، اسماعیل، حاجیحسنی، مهرداد، و محمدجانی، هیوا (1391). رابطة ویژگیهای شخصیتی و روشهای مطالعه با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان کارشناسی دانشگاه علامه طباطبائی تهران. فصلنامةروانشناسیتربیتی، 25(8)،54-35. جوانمردی، منوچهر، و مهدوی، مسعود (1389). توسعة انسانی در نواحی روستایی، مطالعة موردی: روستاهای شهرستان بهمئی. فصلنامة جغرافیاییسرزمین، 27(7)،31-21. حمید، نجمه (1389). رابطة میان سخترویی روانشناختی، رضایت از زندگی و امید با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر پیشدانشگاهی. روانشناسیکاربردی، 16(4)،116-101. دشتبزرگی، زهرا (1395). رابطة تعللورزی و کمالگرایی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانشجویان پزشکی. مجلة راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 1(9)، 41-34. رحیمی پردنجانی، سجاد، حشمتی، هاشم، و مقدم، زهرا (1393). بررسی فراونی و عوامل مؤثر در افت تحصیلی دانشجویان ساکن خوابگاه دانشکدههای پیراپزشکی و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال تحصیلی 1391-1390. فصلنامة علمی دانشگاهعلومپزشکی تربتحیدریه، 2(1)، 28-16. رضایی، اکبر، خورشا، محسن، و مقامی، حمیدرضا (1391). بررسی رابطة ویژگیهای شخصیتی، باورهای انگیزشی و استراتژیهای یادگیری با عملکرد تحصیلی دانشجویان گروههای علوم انسانی و علوم پایه. فصلنامة روانشناسی تربیتی، 2(26)، 234-211. زکیخانی، محمدصادق (1389). مطالعة افت تحصیلی دانشجویان مقطع کارشناسی علوم سیاسی دانشکدة حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج. فصلنامةتخصصیعلوم سیاسی، 12،127-113. سروقد، سیروس، برزگر، مجید، و بلاغی، طاهره (1390). رابطة بین ویژگیهای شخصیتی با ابعاد کمالگرایی و شیوههای مقابله با استرس در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت. فصلنامةعلمیپژوهشیجامعهشناسیزنان، 2(3)،102-81. شاوران، حمیدرضا، سلیمی، قربانعلی، و همایی، رضا (1387). سنجش عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه اصفهان براساس فرهنگهای چندگانة آنان. مجلۀپژوهشی رویکردهای نوین آموزشدانشگاهاصفهان، 29(1)،160-147. شکری، امید، دانشورپور، زهره، و عسکری، اعظم (1387). تفاوتهای جنسیتی در عملکرد تحصیلی: نقش صفات شخصیت. مجلة علوم رفتاری، 4(2)،142-127. طالعپسند سیاوش، شهبازی جمشید (1393). تفاوتهای جنسیتی در ویژگیهای شخصیتی هنرمندان. فصلنامة شخصیت و تفاوتهای فردی، 6(3)، 125-113. عاشوری، محمد، پورمحمدرضای تجریشی، معصومه، جلیل آبکنار، سیده سمیه، عاشوری، جمال، و موسوی خطاط، مجید (1390). بررسی ارتباط صفات شخصیت، راهبردهای مدیریت منابع و راهبردهای انگیزشی در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کمتوان ذهنی. مجلةمطالعاتناتوانی، 1(11)،14-1. عیسیزادگان، علی (1388). رابطة استعارهها و ابعاد شخصیتی درونگرایی/ برونگرایی آیسنک. مجلة روانشناسی معاصر، 7(1)،63-54. فتحی آشتیانی، علی (1388). آزمونهای روانشناختی ارزشیابی شخصیت و سلامت روان. تهران: بعثت. گرشاسبی، ایوب، خورسند، الهام، و تقیزاده، علی (1397). تأثیر آموزش مهارتهای خودتنظیمی بر انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشجویان پرستاری در درس زبان انگلیسی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 10(1)،9-1. گروسی فرشی، تقی (1380). رویکردی نوین در ارزیابی شخصیت (کاربرد تحلیل عاملی در مطالعات شخصیت). تبریز: انتشارات جامعة پروژه. مشتاقی، سعید، و مویدفر، همام (1397) نقش مؤلفههای سرمایة روانشناختی و جهتگیری اهداف پیشرفت در پیشبینی اهمالکاری تحصیلی دانشجویان. راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(8)، 78-61. نریمانی، محمد، امینی، زرار، برهمند، اوشا، و ابوالقاسمی، عباس (1386). ارتباط سرسختی روانشناختی، سبکهای تفکر و مهارتهای اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. فصلنامة روانشناسی دانشگاه تبریز، 8(5)،112-98. یاسمینژاد، پریسا، دبیر، مریم، و گلمحمدیان، محسن (1390). بررسی رابطة بین درونگرایی – برونگرایی و منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دختر. مجلة مطالعات روانشناسی تربیتی، 7(12)،130-113. Bartone, P. T. (2006). Resilience under military operational stress: Can leaders influence hardiness. Military Psychology, 1, 131-148.
Bhagat, V. (2013). Extroversion and academic performance of medical students. International Journal of Humanities and Social Science Invention, 2(3), 55-58.
Daneshamooz, S., & Alamolhodaei, H. (2012). Cooperative learning and academic hardiness on students’ mathematical performance with different levels of mathematics anxiety. Educational Research, 3(3), 270-276.
Eaton, L. G., Collings, R. D., DAgati, C. R., Moore, E. M., & Kellar, M. C. (2007). Extraversion and ego-resiliency: Predicting electroencephalograph measured positive emotion. Individual Differences Research, 5(3), 175-193.
Isaksen, S. G., Lauer, K. J., & Wilson, G. V. (2003). An examination of the relationship between personality type and cognitive style. Creativity Research Journal, 15(4), 343-354.
Karimi, A., & Venkatesan, S. (2009). Mathematics anxiety, mathematics performance and academic hardiness in high school students. Educational Science, 1(1), 33-37.
Khalatbari, J., Ghorbanshirod, S., & Akhshabi, M. (2013). The relationship between hardiness and exam anxiety in students. Life Science Journal, 2(2), 185-188.
Maddi, S. R., Wadhwa, P., & Haier, R. J. (1996). Relationship of hardiness to alcohol and drug use in adolescents. American Journal of Drug and Alcohol Abuse, 10(2), 247-257.
Nye, J., Orel, E., & Kochergina, E. (2013). Big five personality traits and academic performance in Russian universities. National Research University Higher School of Economics, 1, 1-13.
Rothmann, S., & Coetzer, E. P. (2003). The big five personality dimensions and job performance. Journal of Industrial Psychology, 44(1), 68-74.
Samadzadeha, M., Abbasib, M., & Shahbazzadeganc, B. (2011). Survey of relationship between psychological hardiness, thinking styles and social skills with high school student's academic progress in arak city. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 28, 286-292.
Sheard, M. (2009). Hardiness commitment, gender, and age differentiate university academic performance. Educational Psychology, 79(1), 189-204.
Sheard, M., & Golby, J. (2007). Hardiness and undergraduate academic study: the moderating role of commitment. Personality and Individual Differences, 43(3), 579-588.
Soderstrom, M., Dolbier, C., & Leiferman, J. (2000). The relationship of hardiness, coping strategies, and perceived stress to symptoms of illness. Journal of Behavioral Medicine, 23(3), 311-328.
Spiridon, K., & Evangelia, K. (2013). Exploring academic hardiness in Greek students: links with achievement and year of study. Annals of the Department of Preschool Education University of Ioannina Greece, 6, 249-266.
Trapmann, S., Hell, B., Hirn, J. O. W., & Schuler, H. (2007). Meta-analysis of the relationship between the big five and academic success at university. Journal of Psychology, 215(2), 132-151. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 664 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 620 |