تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,140 |
بررسی نقاط ضعف و قوت کتاب شیمی پایۀ دهم از نقطه نظر دبیران شیمی | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 4، اسفند 1398، صفحه 41-49 اصل مقاله (291.94 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عارفه مقصودی* 1؛ سمیرا آزوغ2 | ||
1دبیر شیمی، آموزش و پرورش باغبهادران، اصفهان، ایران | ||
2دبیر شیمی، آموزش و پرورش ایرانشهر، سیستان و بلوچستان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 07 فروردین 1399، تاریخ بازنگری: 02 تیر 1399، تاریخ پذیرش: 09 تیر 1399 | ||
چکیده | ||
کتابهای درسی نقش مهمی در درک و یادگیری دانشآموزان داشته و بررسی آنها از نقطه نظرهای متفاوت امری ضروری و لازم است. در این راستا استفاده از تجربه دبیران میتواند منبع قابل اعتمادی برای بررسی و بهبود محتوای کتب آموزشی باشد. هدف از نگارش این مقاله بررسی مزایا و معایب کتاب شیمی پایه دهم از دیدگاه دبیران است. از آنجا که این کتاب نونگاشت بوده و احتمالاً نقاط ضعف و قوت آن به طور کامل تحلیل و بررسی نشده است، بنابراین پژوهش در مورد چالش های این کتاب درسی ضروری به نظر میرسد. به منظور انجام این پژوهش پرسشنامهای در اختیار دبیران شیمی قرار دادهشده و نتایج حاصل از آن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاست. از مهمترین نتایج حاصل شده در مورد ضعف کتاب درسی می توان به ارائه جسته و گریخته و حجم بالای مطالب اشاره کرد، همچنین ارتباط نزدیک با زندگی روزمره را می توان از ویژگیهای مثبت این کتاب درسی برشمرد. در این مقاله پیشنهاداتی برای بهبود و تقویت کتاب درسی نیز ذکر شده که با استفاده از آنها می توان بازدهی تدریس و یادگیری دانشآموزان را افزایش داد. | ||
کلیدواژهها | ||
کتاب درسی؛ آموزش شیمی؛ پایه دهم؛ دبیران شیمی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Study of the Strengths and Weakness of Chemistry Textbook of Tenth Grade from the Teachers' Point of View | ||
نویسندگان [English] | ||
Arefeh Maghsoodi1؛ Samira Azoogh2 | ||
1Chemistry Teacher, Baghbahadoran, Isfahan, Iran | ||
2Chemistry Teacher, Iranshahr, Sistan and Baluchestan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Textbooks have a very important role in students’ understanding and their learning and analyzing them from different points of view is essential and necessary. In this way, teachers can be very helpful and their experiences may be considered as a reliable source to improve textbooks. The goal of this article is investigating the first high school chemistry textbook and trying to find it’s pros and cons from the teachers’ point of view. This book is newly published and probably its pros and cons has not been analyzed, so investigating about this book’s challenges seems necessary. In order to conduct this research, a questionnaire was provided to the chemistry teachers and the results were analyzed. The results show some disadvantages (such as heavy and content dispersion) and advantages (such as close relation with real life) which is presented in the following. Also, some suggestions will be mentioned to improve the efficiency of this educational book and enhance the students’ learning. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Textbook, Chemistry Education, High school grade one, Chemistry teachers | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 912 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 883 |