تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,989 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,156 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,647,568 |
تبیین جایگاه اهداف توسعۀ پایدار در مبانی اساسی تربیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با روش انتروپی شانون | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 1، خرداد 1399، صفحه 95-112 اصل مقاله (665.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
علیرضا احمدی | ||
دانشجو کارشناسی آموزش جغرافیا دانشگاه فرهنگیان کرج. | ||
تاریخ دریافت: 06 فروردین 1399، تاریخ بازنگری: 02 تیر 1399، تاریخ پذیرش: 05 تیر 1399 | ||
چکیده | ||
توسعۀ پایدار، توسعه ای است که نیازهای فعلی بشر را بدون خدشه به توانایی های نسل آینده در رفع نیازهای آنان، تأمین کند. در دهه های اخیر تلاش زیادی برای نزدیک کردن دو مفهوم "آموزش" و "توسعه پایدار" صورت گرفته است. هدف از پژوهش حاضر، پی بردن به جایگاه اهداف توسعۀ پایدار، در مبانی اساسی تربیت مانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می باشد. روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع تحلیل محتوا می باشد. جامعه آماری، بخش مبانی اساسی تربیت سند تحول بنیادین شامل 71 صفحه (از45-116) می باشد که به دلیل محدودیت جامعه، کل جامعه به عنوان نمونه انتخاب شده است. ابزار پژوهش لیست وارسی محقق ساخته بر اساس مولفه های اهداف توسعه پایدار کوهن(1376)، می باشد همچنین از نرم افزار Maxqda.11 برای کدگذاری و ترسیم مدل مفهومی پژوهش استفاده شده است. روایی کدها به شیوه صوری(نظر متخصصان) و پایایی آن با ضریب هولستی 0.81، تعیین شده است. تحلیل داده ها به دو روش توصیفی(شمارش فراوانی) و تحلیلی(روش آنتروپی شانون) انجام شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که در مبانی اساسی تربیت سند تحول، به مولفه های اهداف توسعه پایدار، به طور یکسان پرداخته نشده است. درحالی که ضریب اهمیت مؤلفه اهداف اقتصادی 0.745 میباشد، اهداف اجتماعی و اکولوژیک دارای ضریب اهمیت 0.126 و 0.128 هستند که این امر یک چالش جدی برای سند تحول بنیادین محسوب می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعه پایدار؛ آموزش و توسعه پایدار؛ سند تحول بنیادین | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Explaining the Position of Sustainable Development Goals in the Fundamentals of Educational Documentary Development with Shannon Approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Alireza Ahmadi | ||
Teacher student | ||
چکیده [English] | ||
Sustainable development is the development that meets the current needs of human beings without compromising the capabilities of the next generation. In recent decades' great efforts have been made to bring the concepts of “education” and “sustainable development” closer together. The purpose of this study is to find out the position of the goals of sustainable development in the basic principles of training of the fundamental transformation document of the education, breeding. The present research method is descriptive and content analysis. The statistical population is the basic basis for training the document of fundamental change, including 71 pages (from 45-116), and due to the limitations of the society, the hole society has been selected as an example. The research tool is a researcher-made checklist based on the components of Kuhan ̓s sustainable development goals (1997). Maxqda.11 software has been used to encode and draw the conceptual research model. The validity of the codes is determined in a formal way (the opinion of two experts in this field) and its reliability with a Holstein coefficient of 0.81. Data analysis was performed by two descriptive (counting abundance) and analytical (Shannon entropy methods). Finally, it was concluded that in the basic principles of education of fundamental transformation document, the components of sustainable development goals have not been addressed equally. While the component of economic goals has a significance of 0.745, social and ecological goals have a coefficient of importance of 0.126 and 0.128, which is a serious challenge for the fundamental transformation document. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Sustainable Development, Education& sustainable development, Fundamental transformation document | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 315 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 308 |