تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,267,388 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,657,125 |
رابطة خوشبینی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 7، دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 22، فروردین 1399، صفحه 149-170 اصل مقاله (1.51 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عادل زاهد بابلان* 1؛ غفار کریمیان پور2 | ||
1استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2دکتری مدیریت آموزشی، عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران | ||
تاریخ دریافت: 09 تیر 1397، تاریخ بازنگری: 09 مرداد 1399، تاریخ پذیرش: 09 مرداد 1399 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای خودکارآمدی تحصیلی در رابطة بین خوشبینی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشجویان انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده، و به روش توصیفی - همبستگی مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) انجام گرفت. جامعة آماری پژوهش حاضر شامل همة دانشجویان کارشناسی ساکن در خوابگاههای دانشگاه محقق اردبیلی بود که براساس جدول مورگان و به روش خوشهای چندمرحلهای، 380 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها پرسشنامههای سرزندگی تحصیلی دهقانیزاده و حسینچاری (1391)، خودکارآمدی تحصیلی زاژاکوا، لینج و اسپانشاد (2005)، و خوشبینی تحصیلی شانن - موران و همکاران (2013) بهکار گرفته شد. دادهها به روش مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافتهها برازش مدل را تأیید کرد. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها به روش مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد خوشبینی تحصیلی بر سرزندگی تحصیلی اثر مستقیم دارد، خودکارآمدی تحصیلی بر سرزندگی تحصیلی اثر مستقیم دارد و خوشبینی تحصیلی بر سرزندگی تحصیلی از طریق خودکارآمدی تحصیلی اثر غیر مستقیم دارد. بنابراین، خودکارآمدی در رابطة خوشبینی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشجویان نقش واسطهای دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
خودکارآمدی تحصیلی؛ خوشبینی تحصیلی؛ دانشجو؛ سرزندگی تحصیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Relationship between Academic Optimism and Buoyance, the Mediator Role of Academic Self-efficacy | ||
نویسندگان [English] | ||
Adel Zahed babelan1؛ ghaffar karimianpour2 | ||
1Professor, Department of Education, Faculty of Education and Psychology, University of Mohaghegh-e Ardabili, Ardabil, Iran | ||
2Ph.D. in Educational Administration, Young Researchers and Elite Club, Kermanshah branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Following a descriptive-correlational design, the present study sought to explore the mediating role of academic self-efficacy in the relationship between students’ academic optimism and academic buonyancy. To analyze structural relationships in this applied study, structural equation modeling was used. Using Morgan’s table and the multistage cluster sampling technique, 380 undergraduate students from a population which comprised all undergraduate students accommodated in the dorms of the University of Mohaghegh Ardabili were included in the sample of the study. To obtain the data required, the liveliness questionnaire developed by Dehghanizadeh and Hosseini-Chari (1391), the academic self-efficacy questionnaire developed by Zajacova,Lynch, and Espenshade (2005), and also the academic optimism questionnaire developed by Tschannen-Moran et al. (2013) were adapted. Using structural equation modeling, the data were analyzed. The values obtained corroborated the fitting of the model. The results gleaned from structural equation modeling showed that academic optimism directly impacts academic liveliness of students, academic self-efficacy directly influences academic liveliness, and still academic optimism affects academic liveliness indirectly through academic self-efficacy. Accordingly, academic self-efficacy is judged to mediate the relationship between academic optimism and academic liveliness. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Academic liveliness, Academic optimism, Academic self-efficacy, student | ||
مراجع | ||
اصغرینیا، فرشته، و آزادمرد، شهنام (1394). رابطة امید، خوشبینی و منبع کنترل با خودکارآمدی دانشآموزان دورة متوسطة شهرستان ارومیه. اولین کنفرانس بینالمللی روانشناسی و علوم تربیتی، شیراز، مؤسسة عالی علوم و فناوری حکیم عرفی شیراز. بهراد، حمدالله، و عبداللهزاده جدی، آیدا (1396). پیشبینی خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دورة دوم متوسطة مشگینشهر براساس نمرة ذهنآگاهی و هیجانات منفی. پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، 2(12)، 13-1. پروین، ال. ای (1393). روانشناسی شخصیت. ترجمة پروین کدیور و محمدجواد جعفری، تهران: انتشارات رشد حامدینسب، صادق، و عسگری، علی (1395). بررسی رابطة خوشبینی علمی و انگیزة پیشرفت با توجه به نقش واسطهگری خودکارآمدی تحصیلی. پژوهشهای آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)، 13(1)، 19-1. خواجه، لاله، و حسین چاری، مسهود (1390). بررسی رابطة اضطراب اجتماعی و جو روانی - اجتماعی کلاس با خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان دورة راهنمایی. روانشناسی تربیتی، 7(20)، 153-131. دهقانیزاده، محمدحسین، و حسینچاری، مسعود (1391). سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوی ارتباطی خانواده؛ نقش واسطهای خودکارآمدی. مطالعات آموزش و یادگیری، 4(2)، 47-21. سلیمانی، فرهاد (1384). هنجاریابی و اعتباریابی مقیاسهای خوشبینی و سرزندگی در دانشآموزان دورة راهنمایی استان اصفهان. طرح تحقیقاتی آموزش و پرورش، استان اصفهان. سیف، علیاکبر (1395). روانشناسی پرورشی نوین. تهران: نشر ویرایش. شکری، امید، طولابی، سعید، غنایی، زیبا، تقوایینیا، علی، کاکابرایی، کیوان، و فولادوند، خدیجه (1390). مطالعة روانسنجی پرسشنامة باورهای خودکارآمدی. مطالعات آموزش و یادگیری، 3(2)، 61-45. صادقی، مسعود، و گشنیگانی، زهرا (1395). نقش ابعاد خودراهبر در پیشبینی سرزندگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 8(2)، 17-9. عارفی، سعید (1393). بررسی رابطة بین خوشبینی تحصیلی با جهتگیری هدف پیشرفت در دانشجویان کارشناسی دانشگاه خوارزمی. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی کرج، دانشکدة علوم تربیتی. فرامرزی، حمید، حاجی یخچالی، علیرضا، شهنی ییلاق، منیجه (1395). رابطة ساده و چندگانة جهتگیریهای انگیزشی با خودکارآمدی خلاق در دانش آموزان پسر سال سوم مقطع متوسطه. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 3(12)، 221-214.گوهری، سمیرا، فراهانی، محمدتقی، و پرهون، هادی (1395). مقایسة پنج عامل بزرگ شخصیت، خودکارآمدی و راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان در دختران فراری و عادی. تحقیقات علوم رفتاری، 14(1)، 25-41. مرادی، مرتضی،دهقانیزاده، محمدحسین، و سلیمانی خشاب، عباس (1394). حمایت اجتماعی ادراکشده و سرزندگی تحصیلی با نقش واسطهای باورهای خودکارآمدی تحصیلی. مطالعات آموزش و یادگیری، 7(1)، 24-1. مرادی، مرتضی، شاهمرادی، حسین، محمودی، معصومه، و شیبانی، امالبنین (1395). رابطة علی الگوهای ارتباطی خانواده و جهتگیری دینی با سرزندگی تحصیلی با نقش میانجی ابعاد خودکارآمدی. روانشناسی تربیتی، 41(2)، 124-99. مرادی، مرتضی، و چراغی، اعظم (1393). الگوی علی تجربی از روابط بین ادراک از الگوهای ارتباطی خانواده، ادراک از ساختار کلاس، انگیزش و خودگردانی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در نوجوانان دبیرستانی. مطالعات آموزش و یادگیری، 1(6)، 140-113. معبدی، هادی، هاشمیان، کیانوش، ابوالمعالی الحسینی، خدیجه. (1394). پیشبینی سرزندگی تحصیلی براساس ویژگیهای شخصیتی و خودتنظیمی تحصیلی در دانشآموزان دورة متوسطة دوم. پژوهشنامة تربیتی، 10(44)، 128-111. مؤمنی مهموئی، حسین، و جلالی بازاری، سعید (1395). رابطة بین خوشبینی تحصیلی با انگیزة پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 7(2)، 200-181. Altunsoy, S., Çimen, O., Ekici, G., Atik, A. D., & Gökmen A. (2010). An assessment of the factors that influence biology teacher candidates’ levels of academic self-efficacy. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 2377-82.
Arefian, R., & Ghajari, E. (2015). Relationship between self-concept and hopefulness in the students. Applied Environmental and Biological Sciences, 5(2), 187-191.
Bandura, A. (2001). Social cognitive theory: An agentic perspective. Annual Review of Psychology, 52(1), 1-26.
Comerforda , J., Batteson, T., & Torme , R. (2015). Academic buoyancy in second level schools: Insights from Ireland. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 197, 98-103.
Duijn, M., Rosenstiel, I. V., Schats, W., Smallenbroek, C., & Dahmen, R. (2011). Vitality and health: A lifestyle programme for employees. Integrative Medicine, 3(1), 97-10.
Goddard, R., Hoy, W., & Hoy, A. (2000). Collective teacher efficacy: Its meaning, measure, and impact on student achievement. Educational Research, 37(2), 479-507.
Grundy, A. (2005). Parental awareness as a mediator of the relationship between maritalconflict and adolescent behavior conduct. Doctoral Dissertation, University of Notre Dame.
Hoy, W. K., Tarter, C. J., & Hoy, A. W. (2006). Academic optimism of schools: A force for student achievement. American Educational Research, 43(3), 425-446.
Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2008). Workplace and academic buoyancy: Psychometric assessment and construct validity amongst school personnel and students. Psychoeducational Assessment, 26, 168–184.
McGuigan, L., & Hoy, W. (2006). Principal leadership: Creating a culture of academic optimism to improve achievement for all students. Leadership and Policy in Schools,5, 203-229. Pettus, K. R. (2006). The relationship of parental monitoring to community college student adjustment andachievement: differences by gender, ethnicity, parental education level, and student residence. Doctoral Dissertation, Carolina University.
Putwain, D. W., Daly, T., Chamberlain, S., & Saddredini, S. (2015). Sink or swim: Buoyancy and coping in the test anxiety and academic performance relationship. Educational Psychology, 85(3), 247-263.
Rice, K. G., & Dellow, J. P. (2012). Perfectionism and self-development: Implications for college adjustment. Counseling and Development. 80(2), 188–196.
Ryan, R. M., & Frederick, C. M. (1997). On energy, personality and health: subjective vitality as a dynamic reflection of well-being. Journal of Personality, 65(4), 529-565.
Santrock, J. W. (2011). Educational psychology. New York: McGraw-Hill.
Saricam, H. (2015). Mediating role of self-efficacy on the relationship between subjective vitality and school burnout in Turkish adolescents. Educational Researchers, 6(1), 1-12
Solberg, P. A., Hopkins, W. G., Ommundsen, Y., & Halvari, H. (2012). Effects of three training types on vitality among older adults: A self-determination theory perspective. Psychology of Sport and Exercise, 13, 407-417.
Tschannen-Moran, M., Bankole, R., Mitchell, R. & Moore, Jr.D. (2013). Student Academic Optimism: a confirmatory factor analysis. Journal of Educational Administration, 51(2), 150- 175.
Tsivilskaya, E. A. (2016). The study of optimism and positive self-concept of students. Humanities and Cultural Studies, 18(2), 19-25
Zajacova, A., Lynch, S. M., & Espenshade, T. J. (2005). Self-efficacy, Stress, and academic success in college. Research in Higher Education, 46(6), 678-706 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,507 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,240 |