تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,941 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,618,117 |
بررسی تأثیر محتوای کتب هنرستان در روند آموزش هنرجویان رشتة معماری (نمونة موردی: کتاب عناصر و جزئیات) | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 10، دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 22، فروردین 1399، صفحه 215-235 اصل مقاله (1.87 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
علی خاکی | ||
استادیار، گروه معماری، دانشکدة انقلاب اسلامی، دانشگاه فنی و حرفهای، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 01 اسفند 1397، تاریخ بازنگری: 09 مرداد 1399، تاریخ پذیرش: 11 اردیبهشت 1399 | ||
چکیده | ||
از آنجا که منظر محیط مصنوع و نیز قضاوت جامعه دربارة «معماری خوب»، بهویژه در شهرهای کوچک ایران، متأثر از بخش بزرگی از بدنة جامعة حرفهای معماری، یعنی تکنیسینهای معماری است، آموزش معماری، بهویژه در هنرستانها، بهعنوان سنگبنای اولیة آموزش، اهمیت بالایی دارد. هدف پژوهش حاضر، مطالعة اثر محتوایی کتابهای درسی در روند یادگیری هنرجویان بود. به این منظور، میزان توجه به مؤلفههای محتوای فعال یا غیرفعال از دیدگاه ویلیام رومی در نمونة انتخابشده از کتاب عناصر و جزئیات بررسی شده، و وضعیت موجود تببین شد. همچنین،مواردی که باید در محتوای درسی به آنها توجه بیشتر شود، مشخص شد. روش پژوهش، توصیفی - تحلیلی است و به روش تحلیل محتوا با بهکارگیری تکنیک ویلیام رومی، برای بررسی ضریب درگیری متن کتاب، انجام گرفت. براساس تجربة تدریس نگارنده در برخی دروس هنرستانهای معماری، هنرجویان در یادگیری و درک برخی از این دروس از جمله «عناصر و جزئیات» با وجود عینی و ملموسبودن مباحث آنها، مشکلات متعددی داشتهاند. به دلیل اتکا به کتاب درسی در هنرستانها، بررسی کارآمدی کتاب عناصر و جزئیات سال سوم معماری و تحلیل این کتاب، در نوشتار حاضر تأکید شده است. نتایج نشان داد متن، شکل، تصاویر و پرسشهای کتاب عناصر و جزئیات زمینة درگیری دانشآموزان را به میزان کمتر از حد معمول فراهم میکند. همچنین، ناهماهنگی بین مطالب کتب معماری در هنرستانها، سبب ایجاد اختلال در یادگیری هنرجویان شده است. با توجه به نتایج، پیشنهادهایی برای اصلاح کتاب و کارایی بیشتر آن مطرح شد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش و پرورش؛ روند آموزش؛ کتاب درسی؛ کتاب عناصر و جزئیات؛ معماری؛ هنرجو | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Content of Vocational School Textbooks on the Process of Architecture Students Training (Case: Book of Elements and Details) | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Khaki | ||
Assistant Professor, Department of Architecture, College of Enghelab-e Islami, Technical and Vocational University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Since the realm of the artificial environment and community’s judgment of “graceful architecture”, particularly in small cities in Iran, is highly influenced by a prominent part of the professional community of architecture, i.e. architectural technicians. Architectural education, especially in art schools, is of paramount importance as the primary cornerstone of architectural education. The purpose of this study is to examine the effect of textbook content on the learning process of students at schools’ level. For this purpose, the extent of consideration of the components of active or inactive content was studied from the perspective of William Romy in the selected sample of the book Elements and Details, and then the current situation was explained. Moreover, the items that should be given more consideration in curricula were identified. The research employs descriptive-analytical method which was performed by content analysis method using William Romy technique to examine the extent of text engagement within books. Based on the teaching experience of the author in curricula of architecture schools, students often experience great difficulties in learning and going through some of these courses, including Elements and Details, despite the fact that their topics are objective and tangible. Due to heavy dependence of courses on official textbooks in art schools, the current study has focused on the efficacy of the book "Elements and Details" of the junior year of architecture and its analysis. The results showed that the text, form, figures and questions of Elements and Details has stimulated the involvement of students to a lesser extent than usual. Also, the inconsistency between the contents of architecture books in art schools has led to disruptions in students' learning process. Based on the findings of the current study, suggestions were made for modifying official architecture books, rendering them more efficient in teach. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Architecture, Education, Elements and Details book, Learning process, student, Textbook | ||
مراجع | ||
جویس، بروس، ویل، مارشا، و کالهون، امیلی (1394). الگوهای تدریس. ترجمة محمدرضا بهرنگی، تهران: نشر مؤلف. چوبینه، مهدی (1380). طرح مطالعاتی راهنمای برنامهریزی درسی جامع دورة متوسطه. جلد سوم، تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی. حسنمرادی، نرگس (1388). تحلیل محتوای کتب درسی. تهران: انتشارات آییژ. سلیمانپور، جواد (1383)، برنامهریزی درسی با تأکید بر تدوین محتوای درسی فعال و کاربرد تحلیل محتوا. تهران: انتشارات احسن. عطاران، محمد (1382). جهانیشدن فناوری اطلاعاتو تعلیم و تربیت. تهران: مؤسسة آفتاب مهر با همکاری انتشارات ایتا. یارمحمدیان، محمدحســین (1377). اصول برنامهریزی درسی. تهران: انتشارات یادوارة کتاب. Akin, O. (2002). Case-based instruction strategies in architecture. Design Studies, 23(4), 407-431.
Anderson, R. C., Reynolds, R. E., Schallert, D. L., & Goetz, E. T. (1977). Frameworks for comprehending discourse. American Educational Research, 14(4), 367-381.
Berelson, B. (1952). Content analysis in communication research.United States, Glencoe: Free Press.
Berelson, B. (1967). Content analysis: Handbook of social psychology. New York: Lindzey.
Kintsch, W., & Keenan, J. (1973). Reading rate and retention as a function of the number of propositions in the base structure of sentences. Cognitive Psychology, 5, 257-274.
Kintsch, W., & Van Dijk, T. A. (1978). Toward a model of text comprehension and production. Psychological Review, 85(5), 363.
Macnamara, J. (2005). Media content analysis: Its uses, benefits and best practice methodology. Public Relations, 6.1: 1.
Romy, W. D. (1968). Inquiry techniques for teaching science. London: Prentice Hall. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 615 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 350 |