تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,764 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,129 |
تاثیر بازخوردهای اصلاحی معلمان زن در ارزشیابیهای تکوینی بر میزان تابآوری آموزشی و تعلق پذیری تحصیل دانشآموزان دختر | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقاله 2، دوره 5، شماره 8، اسفند 1398، صفحه 29-46 اصل مقاله (2.87 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مریم شاکرمی1؛ امیرحسین سلطانی فلاح2؛ زهرا قاسم آبادی کرمی رنجبر3؛ مهدی یوسف وند* 4؛ زلیخا زارعی5 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش، دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
3دانشجوی دکترای فلسفه در آموزش، دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
4دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
5کارشناس روانشناسی عمومی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 19 مهر 1398، تاریخ بازنگری: 01 مرداد 1399، تاریخ پذیرش: 16 مرداد 1399 | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این پژوهش تاثیر بازخوردهای اصلاحی معلمان زن در ارزشیابیهای تکوینی بر میزان تابآوری آموزشی و تعلق پذیری تحصیل دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر خرمآباد بود. پژوهش به صـورت نیمهتجربی بود که در آن از طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. نمونه پژوهش 40 آزمودنی بود که از میـان دانـشآمـوزان دختر دبیرستانی شهر خرمآباد به روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به صورت تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شـدند. در مرحله مداخله گروه آزمایش به مدت 10 هفته بعد از ارزشیابیهای تکوینی به عمل آمده بازخورد دریافت کردند. در طی این مدت گروه کنترل هیچ نوع مداخلهای دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه تعلق پذیری تحصیل و مقیاس تابآوری آموزشیدر مراحل پیشآزمون و پسآزمون برای دو گروه آزمایش و گواه استفاده شد. دادههای پژوهش با روش تحلیل کواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس تفاوت معنیداری بین دو گروه نشان داد. یافتهها حاکی از آن بود که سطح تابآوری آموزشی و تعلق پذیری تحصیل گروه آزمایش به طور معنیداری نسبت به گروه کنترل افزایش یافته بود. بنابراین در صورتی که معلمان بعد از ارزشیابیهای تکوینی از این مدل برای ارائه بازخورد استفاده کنند، میتوانند سطح تابآوری آموزشی و تعلق پذیری تحصیل دانشآموزان را به طرز معنیداری افزایش دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: بازخوردهای اصلاحی؛ ارزشیابی تکوینی؛ تابآوری آموزشی؛ تعلق پذیری تحصیل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Female Teachers' Corrective Feedbacks on Developmental Evaluations on Educational Resilience and Education Attendance of Female Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Shakarami1؛ Amirhossein Soltanifallah2؛ Zahra Ghasemabadikaramiranjbar3؛ Mahdi Yousefvand4؛ Zoleikha Zarei5 | ||
1Master of Educational Psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran | ||
2M.Sc. Student of History and Philosophy of Education, Shahed University, Tehran, Iran | ||
3PhD student in Philosophy in Education, Shahed University, Tehran, Iran | ||
4PhD of Educational Psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran | ||
5BSc in Public Psychology, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to investigate the effect of feedback corrective teachers in a formative evaluation of the Resiliency Education and Meaning of education Khorramabad city was the first high school male students. this quasi-experimental study in which the pretest - posttest control group was used. The sample consisted of 40 subjects that among male high school students of Khorramabad selected by multistage cluster sampling method and were randomly assigned to experimental groups (written and verbal feedback Butler and Wine-based model) and control group were assigned. The intervention groups for 10 weeks after genetic evaluation model based on feedback received. During this period, the control group received no intervention. The data were collected from questionnaires meaning of education and resilience scale study in the pre-test and post-test for both test and control groups were used. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance. Covariance analysis showed significant differences between the two groups. they come to significantly increase. Results showed that the level of academic resilience and Meaning of education experimental group was significantly increased compared to control group. they come to significantly increase. Thus If the teachers after the model of formative assessment Butler and Wine to provide feedback to students, they can study the level of resiliency and Meaning of education to significantly increase. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: feedback, formative evaluation, Academic resilience, Meaning of education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 424 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 303 |