تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,761 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,118 |
مطالعه شایستگیهای مربیگری ورزش ایران | ||
پژوهش در آموزش علوم ورزشی | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 1، مهر 1399، صفحه 52-88 اصل مقاله (1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علیرضا زمانی نوکاآبادی1؛ شهرام عروف زاده* 2؛ رسول نظری3؛ احمدرضا موحدی4 | ||
1گروه مدیریت ورزش، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران | ||
2گروه تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان اصفهان، اصفهان، ایران | ||
3دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان | ||
4دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 06 اسفند 1398، تاریخ بازنگری: 01 خرداد 1399، تاریخ پذیرش: 15 مرداد 1399 | ||
چکیده | ||
هدف: درمحیطورزش،مربیچهرۀاصلیومرکزیمحسوبمیشودومسئولیتفراهمآوردنفرصتهایی برایافزایشتواناییهاومهارتهایورزشکاراندرزمینههایگوناگونفنی،بدنیواخلاقیرا بر عهده دارد. با این وجود، اجماع روشنی در مورد ماهیت و مضامین مربیگری تاکنون به وجود نیامده است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی مضامین مربیگری ورزش بود. روششناسی: مشارکتکنندگان، بیست نفرازمربیان و ورزشکاران که معیارهای خاص پژوهش را داشتند به صورت هدفمند برایمصاحبههایعمیق انتخابشدند. دادهها با استفاده از روش تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: سه مضمون فراگیر درونفردی، بینفردی و محیطی، 12 مضمون سازماندهنده و 41 مضمون پایه مشخص شد. مضامین درونفردی شامل دانش مربیگری (تئوریک، عملی، انتقال دانش)، ویژگیها (شخصی، روانی، اجتماعی)، فلسفه (عشق به کار، تفکر هنرمندانه، باورها و ارزشهای مرکزی) و تمایل به رشد و تعالی (یادگیری مداوم، کارآموزی، داشتن روحیۀ پژوهشگری) بود. مضامین بینفردی شامل روابط اجتماعی (با ورزشکاران، همکاران، رسانهها، ذینفعان)، مهارتهای مربیگری (فنی-آموزشی، انسانی-ارتباطاتی، ادراکی-رهبری، سیاسی)، مدیریت (برنامهریزی، بهکارگیری، سازماندهی، هدایت، ارزیابی) و رفتار مربیگری (هدایتی-اجتماعی، حمایتی-فرهنگی، رفتارهای ویژه) بود. مضامین محیطی شامل موقعیت تمرین (آموزش تکنیک، تاکتیک، افزایش آمادگی جسمانی)، ایفای نقش (معلمی، تخصصگرایی، الگو)، شرایط محیطی (شاگردان، هدف ورزش، محیط ورزش) و موقعیت مسابقه (آمادگی لجستیک برای مسابقه، راهبرد، تاکتیک، نتیجهگرایی) بود. نتیجه گیری: علاوه بر مضامینی که به فرد مربی مرتبط است، آنها نقشها، وظایف و فعالیتهای متعدد و متفاوتی دارند پس نیاز دارند همانند یک رهبر ارکستر، از دانش و هنر خود برای بسترسازی مولفههای مورد نیاز برای هر موقعیت خاص استفاده نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل مضمون؛ مربیگری؛ ورزش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Study of competencies' Iran sport coaching | ||
نویسندگان [English] | ||
Alireza Zamani Nukaabadi1؛ shahram aroufzadeh2؛ Rasool Nazari3؛ ahmadreza Movahesi4 | ||
1SPORT MANAGEMENY department,sPORT sciences faculty, islamic azad university, Isfahan (Khurasgan) branch, Isfahan. iran | ||
2Physical education departement, Isfahan Farhangian University, Isfahan, Iran | ||
3Associate Professor in sport management | ||
4Physical Education and Sport Sciences Department, University of Isfahan, Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Objective: In sport environment, coach have a central facet, and responsible for providing opportunities for inhancement athletes abilities and skills in varity of technical, physical and ethical areas. However. There is no consensus about sport coaching nature and themes. Aim this study was identification of sport ciach themes use phenomenological approach. Method: Participants were 20 coaches and athletes whom had specific criteria and selected porpuseful for deep interviews. Data analysed with theme analysis method. Results: Thematic analysis revealed 3 global themes of intrapersonal, interpersonal, and contextual; 12 organizer themes and 41 basic themes. Intrapersonal themes contained knowledge (theoric, practical, transfer knowledge), characteristics (personal, psychic, social), philosophy (love to coaching, artistic thinking, core believes and values), and interest to grow and excellence (continues learning, apprentice, moral of research). Intrapersonal themes contained social relations (with athletes, associates, media, stockholders), coaching skills (technical-instructional, humanistic-comunicational, perceptual-leadership), management (planning, staffing, organizing, direction, evaluation) and coaching behavior (directional-social, supportive-cultural, specific behavior). Contextual themes contained practice situation (instruction of technich, tactic, promot of fitness), play role (teacher, specialism, moodel), contextual situations (players, pupose of sport, sport environment), and match situation (logestic readiness for match, strategy, tactic, winning). Conclusion: In general, it can be acknowledged, beside of components which relate to personal coach, they have variety of roles, tasks and functionals, therefore needs as a orchestration, use from their knowledge and art in order for contextualizing essential components for each specific situation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Coaching, Sport, Theme analysis | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,385 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,073 |