تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,989 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,256,969 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,647,351 |
تحلیل کتابهایِ درسیِ تاریخِ مقطع متوسطة نظام آموزشی ایران دورة پهلویِدوم از منظر بررسی و مقایسة مؤلفههای هویّت ملّی با هویّت دینی | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 3، دوره 6، شماره 23، آذر 1399، صفحه 29-45 اصل مقاله (815.5 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
فرهاد پروانه* | ||
دانشجوی دکترای تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 11 دی 1348، تاریخ پذیرش: 11 دی 1348 | ||
چکیده | ||
مهم ترین ابزار نظام آموزش و پرورش برای شکلگیری هویّت ملّی و دینی در ذهن و ضمیر دانشآموزان، کتابهای درسی است. از دیدگاه برنامهریزان درسی، کتابهای درسی «تاریخ» یکی از ابزارهای مهم رسیدن به این هدف هستند. مسئلة اصلی پژوهش پاسخ به این سؤال است: در محتوای کتابهای درسی تاریخ مقطع متوسطه نظام آموزشی ایران در دوران پهلوی دوم مؤلفةهای هویّت ملّی و دینی به چه میزان مورد توجه و تکرار قرار گرفتهاند ؟ پژوهش حاضر با هدف توصیف و مقایسة میزان توجه و تأکید به مؤلفهها و نمادهای مرتبط با هویّت ملّی و هویّت دینی در کتابهای درسی مورد نظر انجام شده است. به این منظور با استفاده از روش تحلیل محتوا، 15 عنوان کتاب درسی، انتخاب و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. بر اساس یافتههای پژوهش، در کتابهای درسی مؤلفه ها و مفاهیم مرتبط با هویّت ملی از بیشترین درجه توجه برخوردار است؛ همچنین .از میان مؤلفههای هویّت ملی بیشترین تکرار و توجه به مؤلفههای مانند: قهرمانان ملی و اسطورهای ایران، شخصیتها و فرزانگان ایرانی و از میان مؤلفههای هویّت دینی بیشترین تکرار و توجه به مؤلفههای مانند: پیامبر اکرم(ص) و امام علی (ع)، در کتابهای مورد نظر مشاهده گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ کتابهای درسی تاریخ؛ هویت ملّی؛ هویّت دینی؛ پهلوی دوم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Analysis of Middle School History Textbooks from the Perspective of the Second Pahlavi Period from the Viewpoint of Comparison of the Components of National Identity with Religious | ||
نویسندگان [English] | ||
Farhad Parvaneh | ||
PhD student in History, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The most important tool of education system for the formation of national and religious identity in the minds of students is textbooks. From the perspective of program planners, "history" textbooks are one of the most important tools to achieve this goal. The main issue of research is to answer this question: Which aspects of national identity are more prominent in high school history textbooks before the Islamic revolution(Pahlavi second)? This study is done with the aim of describing and comparing of attention and emphasis on the components and symbols related to national identity and religious identity in the intended textbooks. For this purpose, using content analysis method, 15 textbook has been selected and analyzed. Based on the findings of the study, in the intended textbooks the greatest emphasis is on the components and concepts related to national identity than a religious identity. Among the components of national identity the most repetition and attention to the components such as: national and mythical heroes of Iran, the personalities and sages of Iran and among the components of religious identity the most repetition and attention to the components such as Prophet (PBUH) and Imam Ali (AS) ), Found in the books in question. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Content Analysis, Education, History textbooks, National identity, Religious identity, Pahlavi second | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 268 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 315 |