تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,782 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,148 |
واکاوی نقش آموزش خلاقیت با استفاده از سنجش حافظه کاری در خودباوری و مهارت حلمسئله در کودکان | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 4، دوره 6، شماره 23، آذر 1399، صفحه 46-66 اصل مقاله (961.5 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
احسان کشت ورز کندازی* 1؛ محمد جعفر شکوهی2؛ علیرضا علیدادی3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران. | ||
3عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 29 آبان 1398، تاریخ بازنگری: 09 دی 1398، تاریخ پذیرش: 25 دی 1398 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، واکاوی نقش آموزش خلاقیت با استفاده از سنجش حافظه در خودباوری و مهارت حل مسئله کودکان پیشدبستانی شهرستان مرودشت بود. روش پژوهش آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری را تمامی کودکان 6-4 سالة شرکتکننده در مهد کودکهای شهرستان مرودشت تشکیل دادند. جمعاً 40 نفر به صورت تصادفی با روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند و به تصادف در دو گروه 20 نفرة آزمایش و کنترل قرار گرفتند. از مصاحبة نیمهسازمانیافتة بالینی در خصوص ارزیابی میزان خودباوری و توانایی حل مسئلة کودکان استفاده شد؛ سپس برنامة آموزش خلاقیت با استفاده از سنجش حافظه کاری به عنوان عامل آزمایشی در 9 جلسة 60 دقیقهای به صورت سه جلسه در هفته برای گروه آزمایش اجرا شد. نتایج حاصل از تحلیل کواریانس چندمتغیره نشان داد که کودکان گروه آزمایش از خودباوری و توانایی حل مسئلة بالاتری نسبت به گروه کنترل پس از اتمام دورة آموزشی برخوردار بودهاند؛ بنابراین آموزش خلاقیت با استفاده از سنجش حافظه کاری باعث افزایش خودباوری و مهارت حل مسئله در کودکان پیشدبستانی میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
خلاقیت؛ خودباوری؛ کودکان؛ عزت نفس؛ سنجش حافظه کاری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Role of Instructional Learning Using Memory Measurement on Self-Confidence and Problem Solving Skills in Preschool Children in Marvdasht | ||
نویسندگان [English] | ||
Ehsan keshtvarz kondazi1؛ Mohammad Jafar Shokohi2؛ Ali Reza Alidadi3 | ||
1M.Sc. Student گروه Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, IRAN. | ||
2PhD Student, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, IRAN. | ||
3Faculty member of Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
the purpose of this study was to investigate the role of instructional initiative using memory measurements in self esteem and problem solving skills in 4-4 years old children in Marvdasht city. The research method was pre-test and post-test with control group. The statistical society was comprised of all 4-6 year old children attending kindergartens in the city of Marvdasht.A total of 40 individuals were randomly selected using multi-stage sampling method and were randomly assigned into two experimental and control groups. A semi-organized clinical interview was conducted on self-esteem and ability to solve children's problems. Then, an educational program using memory measurement as a pilot was performed in 9 sessions of 60 minutes in three sessions per week for the experimental group. The results of multivariate covariance analysis showed that the children in the experimental group had self-confidence and ability to solve a higher problem than the control group after the completion of the educational period; therefore, the initiative training increased self-esteem and problem-solving skills in preschool children. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Initiative, self esteem, children, Self-Esteem, memory sensing | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 591 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 491 |