تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,762 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,120 |
بررسی ارتباط بین میزان کاربست نوآوریهای برنامه درسی با مهارتهای فراشناختی در معلمان دوره ابتدایی | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 5، دوره 6، شماره 23، آذر 1399، صفحه 67-80 اصل مقاله (935.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
ستاره موسوی* | ||
دانش آموخته دکتری برنامه درسی و معلم ابتدایی شهر اصفهان، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 19 اسفند 1398، تاریخ بازنگری: 09 خرداد 1399، تاریخ پذیرش: 14 خرداد 1399 | ||
چکیده | ||
از آنجایی که کیفیت آموزش به عنوان یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر نتایج آموزشی دیده می شود، اثربخشی برنامههای درسی در بسیاری از زمینههای سیاست ملی به کانون توجه تبدیل شده است در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین نوآوریهای برنامههای درسی و مهارت فراشناختی در معلمان دوره ابتداییانجام شد. روش تحقیق مورد استفاده در این نوع پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل 1969 نفر از معلمان ناحیههای 1، 3 و 4 اصفهان بود که تعداد 170 به عنوان نمونه مورد مطالعه از طریق فرمول حجم مورگان و به صورت نمونهگیری متناسب با حجم انتخاب شدهاند. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه گردآوری گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته نوآوری برنامه درسی با 33 گویه و پرسشنامه مهارتهای فراشناختی (1994) و همچنین برای تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوا، و برای برآورد پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرانباخ استفاده شد. یافتههای پژوهش بر این امر دلالت داشت که بین نوآوریهای برنامههای درسی با مهارت فراشناختی(دانش و تنظیم شناختی) و ابعاد آن در بین معلمان دوره ابتدایی رابطه معنیدار وجود دارد. میزان مهارت فراشناختی معلمان بالاتر از سطح متوسط بود. | ||
کلیدواژهها | ||
نوآوری برنامه های درسی؛ مهارت فراشناختی؛ معلمان؛ دوره ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Relationship between the Application Curriculum Innovations and Metacognitive Skills in elementary teachers | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr. Setareh Mousavi | ||
PhD of curriculum, ,Isfahan, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
Escalating pressures for change are evident across a broad spectrum of vocational education fields, as education are increasingly viewed as critical resources in competition for power in a globalizing world economy. Since education quality is widely viewed as one of the most important factors affecting educational outcomes, the effectiveness of curricula has become a focal point of concern in many national policy contexts. This study aimed to investigate the relationship between curriculum innovations and metacognitive skills were elementary teachers Isfahan in. The statistical population consisted of 1969 teachers of districts 1, 3 and 4 of Isfahan, 170 of whom were selected according to Morgan's volume formula and proportional sampling. Research data has been collected through standard questionnaire of metacognitive awareness MAI(1994) and curricula innovations which is prepared by research. In order to analyze the data, descriptive statistics including frequency, percentage, mean, standard deviation and of inferential statistics, Pearson correlation coefficient, ANOVA, t-test was used and not a single groupp. Results showed that significant relationship between Application of Art Curriculum Innovations and Metacognitive Skills in teachers. Teachers' metacognitive skills were above average. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Curriculum Innovation, Metacognitive Skills, Teachers, elementary school | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 337 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 374 |