تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
بررسی تاثیر درسپژوهی بر عملکرد تحصیلی درس مطالعات اجتماعی دانشآموزان سال پنجم ابتدایی شهر ساری | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 6، دوره 6، شماره 23، آذر 1399، صفحه 81-98 اصل مقاله (1000.02 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
مریم تقوایی یزدی* | ||
دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 11 دی 1348، تاریخ پذیرش: 11 دی 1348 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش تاثیر درسپژوهی بر عملکرد تحصیلی درس مطالعات اجتماعی دانشآموزان سال پنجم ابتدایی شهر ساری بوده است. روش پژوهش، شبه آزمایشی بوده است. جامعه آماری دانش آموزان پایه پنجم تشکیل دادند. نمونه آماری 52 نفر بود که در دو کلاس 26 نفره مشغول به تحصیل بودند که ابزار اجرا شد(گروه آزمایش) و در گروه دیگر ابزار مورد استفاده قرار نگرفت(گروه گواه). پس از آموزش به دو شیوه درسپژوهی و سنتی، عملکرد تحصیلی در هر دو گروه از طریق آزمون کتبی با محتوا و سطوح شناختی مشابه، یک هفته پس از آموزش اندازه گیری شد و نتیجه آزمون در دو گروه مورد مقایسه قرار گرفت. سئوالات در شش سطح یادگیری به یاد سپردن، فهمیدن، کاربرد، تحلیل، نقد و ارزیابی و خلق و آفرینش طراحی شده و بازه نمره آزمون از صفر تا 20 بود. نتایج تحقیق نشان داد که رویکرد درسپژوهی بر عملکرد تحصیلی درس مطالعات اجتماعی در دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی تاثیر معناداری دارد. این تاثیر در شش سطح یادگیری به یاد سپردن، فهمیدن، کاربرد، تحلیل، نقد و ارزیابی و خلق و آفرینش معنادار بوده است. به طور کلی نتایج تحقیق نشان داد استفاده از رویکرد درسپژوهی موجب بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان در درس مطالعات اجتماعی می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژهها: درسپژوهی؛ عملکرد تحصیلی؛ درس مطالعات اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Study on Academic Performance on Social Studies in Elementary School Students in Sari | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr. Maryam Taghvaee Yazdi | ||
Associate Professor, Department of Educational Management, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Sari, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the impact of the study on the academic performance of fifth grade students in Sari. The research method was quasi-experimental. The statistical population consisted of fifth grade students. The sample consisted of 52 students who were in two classes of 26 students in which the instrument was administered (experimental group) and the other group was not used (control group). After training in both traditional and traditional teaching methods, academic performance in both groups was measured by a written test with similar content and cognitive levels one week after training and the results were compared between the two groups. The questions were designed at six levels of learning to remember, understand, apply, analyze, critique and evaluate and create and create and the test scores ranged from zero to 20. The results showed that the study approach has a significant effect on the academic performance of social studies in elementary fifth grade students. This effect was significant at six levels of learning, remembering, understanding, applying, analyzing, critiquing and evaluating and creating and creating. Overall, the results showed that using a research approach would improve students' academic performance in social studies. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Social Studies Lessons, Research, Academic Performance | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 410 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 672 |