تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,267,678 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,657,304 |
بررسی میزان اهتمام و پایبندی مدیران دانشگاه فرهنگیان به اجرای مفاد میثاقنامة مدیران، و تأثیر آن بر آوا و تعهد سازمانی کارکنان، دانشجویان و اعضای هیئت علمی | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 2، دوره 9، شماره 2 - شماره پیاپی 23، تیر 1399، صفحه 33-61 اصل مقاله (1.61 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
فرهاد علیپور | ||
استادیار، گروه مدیریت آموزشی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 30 شهریور 1398، تاریخ بازنگری: 02 مهر 1399، تاریخ پذیرش: 23 فروردین 1399 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر شناسایی میزان اهتمام و پایبندی مدیران استانی دانشگاه فرهنگیان به اجرای مفاد میثاقنامة مدیران و تأثیر آن بر آوا و تعهد سازمانی کارکنان، دانشجویان و اعضای هیئت علمی بوده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش همبستگی است. جامعة آماری پژوهش را مدیران استانی، اعضای هیئت علمی، کارکنان استانی و دانشجویان تشکیل دادند. 229 نفر از اعضای هیئت علمی، 284 نفر از کارکنان استانی و 304 نفر از دانشجویان بهعنوان نمونه و به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. همچنین، همة مدیران استانی به دلیل حجم کم جامعة آماری به عنوان نمونة آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای میثاقنامه پرسشنامة محققساخته با بهکارگیری مفاد میثاقنامه و با تأیید خبرگان، و پرسشنامة استاندارد تعهد سازمانی و آوای سازمانی بهکار گرفته شد. روایی پرسشنامهها از طریق محاسبة CVR، روایی سازه و روایی محتوا، و پایایی پرسشنامهها با محاسبة آلفای کرونباخ تأیید شد. یافتههای پژوهش نشان داد بین نظرات دانشجویان، کارکنان استانی، اعضای هیئت علمی و مدیران استانی در زمینة پایبندی مدیران به مفاد میثاقنامه تفاوت وجود دارد. همچنین، ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین پایبندی مدیران به مفاد میثاقنامه و آوا و تعهدسازمانی دانشجویان، کارکنان استانی و اعضای هیئت علمی رابطة معناداری وجود دارد. به علاوه، نتایج و یافتههای مدلسازی معادلات ساختاری نشاندهندة این است که پایبندی به مفاد میثاقنامه از سوی مدیران تأثیر مثبت و معناداری بر آوا و تعهد سازمانی دانشجویان، کارکنان استانی و اعضای هیئت علمیدارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آوای سازمانی؛ تعهد سازمانی؛ دانشگاه فرهنگیان؛ میثاقنامه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Assessing the Level of Diligence and Commitment of the Managers of Farhangian University to the Implementation of the Provisions of the Covenant of Managers, and Its Impact on the Organizational Voice and Commitment of Staff, Students and Faculty Members | ||
نویسندگان [English] | ||
Farhad Alipour | ||
Assistant Professor, Department of Educational Management, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to identify the level of diligence and commitment of provincial managers of Farhangian University to implement the provisions of the Charter of Managers and its impact on organizational voice and commitment of staff, students and faculty members. The research is applied in terms of purpose and correlation method. The population of the study consisted of provincial administrators, faculty members, provincial staff and students. 229 faculty members, 284 staff and 304 students were selected as a sample by stratified random sampling. All provincial managers were selected as a sample due to the small size of the population. A researcher-made questionnaire was used to collect the data of the covenant using the provisions of the covenant and with the approval of experts. Also, the standard questionnaire was used to measure organizational commitment and organizational voice. The validity of the questionnaires was confirmed by CVR calculation, construct validity and content validity, and the reliability of the questionnaires was confirmed by Cronbach's alpha. Findings showed that there is a difference between the opinions of students, staff, faculty members and provincial administrators regarding the adherence of administrators to the provisions of the covenant. Also, Pearson correlation coefficient showed that there is a significant relationship between managers' adherence to the provisions of the covenant and organizational voice and commitment of students, staff and faculty members. In addition, the results and findings of structural equation modeling show that adherence to the provisions of the covenant by managers has a positive and significant effect on the organizational voice and commitment of students, staff and faculty members. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Covenant, Farhangian University, Organizational commitment, Organizational voice | ||
مراجع | ||
حسنمرادی، نرگس (1396). بررسی ابعاد اخلاق حرفهای مدیران با مؤلفههای تعهد سازمانی کارکنان. مشاورة شغلی و سازمانی، 9(32)، 54-32. عابدینی، مهوش(1394). بررسی ارتباط مدیریت مشارکتی و تعهد سازمانی دبیران جغرافیای دبیرستانهای استان هرمزگان. جغرافیا، 5(3)، 123-115. فانی، علیاصغر، عیسیخانی، احمد، و داناییفرد، حسن (1391). تبیین پیشایندهای تعلقخاطر کاری و تأثیر آن بر تعهد سازمانی. پژوهشهای مدیریت در ایران، 16(2)، 166-151. فخاریان، جلاله، شهامت، نادر، و امیریانزاده، مژگان (1393). رابطة سبک مشارکتی با تعهد سازمانی و سلامت روانی دبیران دبیرستانها. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 5(1)، 234-221. قنبری، سیروس، و فائقمحمدی، محمد (1396). ارزیابی نقش اخلاق حرفهای و امنیت روانی بر ارتباط بین عدالت و آوای سازمانی. اخلاق در علوم و فناوری، 12(2)، 57-47. گودرزوند چگینی، مهرداد، یوسفی، ثمین، و دلشاد، مهیار (1394). رابطة بین تعهد مدیریت به کیفیت خدمات و خروجیهای سازمانی با توجه به نقش میانجیگر مشارکت مؤثر کارکنان در بانکهای استان گیلان. مدیریت توسعه و تحول، 20، 58-39. مهرعلیزاده، یداالله، بلوهزچی، عبدالمالک، و الهامپور، حسین (1394). وضعیت کیفیت خدمات آموزشی دورههای تحصیلات تکمیلی: مطالعة تطبیقی بین دو دانشگاه قدیم و جدید. انجمن آموزش عالی ایران، 7(2)، 24-1. مهرمحمدی، محمود (1394). تبیین چالشهای مدیریتی در دانشگاه فرهنگیان. خلاصة مقالات اولین همایش ملی تربیت معلم، تهران: دانشگاه فرهنگیان. موسویپناه، سید مسلم، طوری بیله، محمد، و باقری، سمیه (1392). بررسی رابطة بین اخلاق حرفهای مدیران با تعهد سازمانی معلمان در آموزشگاه زبان شهرستان بهارستان و رباط کریم استان تهران. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 2(1)، 138-137. نقوی مقدم, علیرضا، و فهیما، مریم (1392). بررسی تطبیقی رفتار چندآوایی در سازمانها. بانک سپه، 144، 41- 39. Albdour, A., & Altarawne, I. (2014). Employee engagement and organizational commitment. Business, 19(2). 192-212.
Al-Jabari, B., & Ghazzawi, I. (2019). Organizational commitment: A review of the conceptual and empirical literature and a research agenda. Leadership, 11(1), 79-131. Allen, N. J., & Meyer, J. P. (1990). The measurement and antecedents of affective, continuance and normative commitment to the organization. Occupational Psychology, 63(1), 1-18.
Aslam, N., & Haroon, A. (2017). The influence of participative management on organizational commitment of employees: A Mediating role of employee involvement in Pakistan. Governance & Management Review, 1(2). 51-66.
Bai, Y., Lin, L., & Liu, J. T. (2017). Leveraging the employee voice: a multi-level social learning perspective of ethical leadership. Human Resource Management, 30(12), 1869-1901.
Baksi-Maiti, R., & Sanyal, S. N. (2018). Optimizing the role of organizational commitment: A qualitative study in the school education sector. Organizational Analysis, 26(4), 669-690.
Barry, M., Dundon, T., & Wilkinson, A. (2018). Employee voice: Conceptualizations, meanings, limitations and possible integration. In The Routledge Companion to Employment Relations (pp. 251-265). Routledge.
Bodjrenou, K., Xu, M., & Bomboma, K. (2019). Antecedents of organizational commitment: A review of personal and organizational factors. Social Sciences, 7(5), 276-289. Edmondson, A. C., & Woolley, A. W. (2003). Understanding outcomes of organizational learning interventions. In M. Easterby-Smith & M. Lyles (eds), International Handbook on Organizational Learning and Knowledge Management. London: Blackwell Emelifeonwu, J. C., & Valk, R. (2019). Employee voice and silence in multinational corporations in the mobile telecommunications industry in Nigeria. Employee Relations, 41(1), 228-252.
Kok, S., Sarikaya, M., & Coban, H. (2017). Organizational voice behaviour and its investigation in terms of organizational variables. Scientific Research, 12(35), 16-33.
Komari, N., & Djafar, F. (2013). Work ethics, work satisfaction and organizational commitment at the Sharia Bank, Indonesia. International Business Research, 6(12), 107-117.
Morrison, E. (2014). Employee voice and silence’, Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 1(1), 173 – 197.
Morrison, E.W. & Wheeler-Smith, S.L. & Kamdar, D. (2011). Speaking up in groups: a cross-level study of group voice climate and voice. Applied Psychology, 96(1): 183-191.
Simonson, A., & Bertsch, A. (2017). Exploring the relationship between work ethic and organizational commitment. Human Resources and Social Sciences, 4(1), 53-84.
Travis, D. J. & Gomez, J. R., & Mor B. (2011). Speaking up and stepping back: Examining the link between employee voice and job neglect. Children and Youth Services Review, 33(10), 1831-1841.
Wang, Z., Xu, S., Sun, Y., & Liu, Y. (2019). Transformational leadership and employee voice: an affective perspective. Frontiers of Business Research in China, 13(1), 1-14.
Whitehead, L. (2017). The Theory of Social Identity-driven Voice and Silence. Doctoral Dissertation, University of Agder.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 385 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 487 |