تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
تاثیر آموزش مهارت های تحصیلی بر انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی در درس ریاضی | ||
پژوهش و نوآوری در آموزش ابتدایی | ||
مقاله 5، دوره 2، شماره 3، شهریور 1399، صفحه 50-61 اصل مقاله (793.92 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مریم سامری یار1؛ میکاییل رازدار2؛ میر بشیر همت یار* 3 | ||
1دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه، ارومیه، ایران | ||
2کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه، ارومیه، ایران | ||
3دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی مرند، مرند، ایران | ||
تاریخ دریافت: 23 دی 1398، تاریخ بازنگری: 14 اسفند 1398، تاریخ پذیرش: 26 فروردین 1399 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ شیوهء گردآوری دادهها، از نوع شبهآزمایشی است که در اجرای آن از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل استفاده شدهاست. نمونه آماری شامل 72 نفر از دانشآموزان پسر پایه ششم ناحیه 2 شهر ارومیه است که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 36 نفر) قرار گرفتند. در این پژوهش، از دو پرسشنامه استاندارد انگیزش تحصیلی هارتر و عملکرد تحصیلی فام و تیلور برای گردآوری دادهها استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که بین میانگین نمرات دانشآموزان گروههای آزمایش و کنترل، تفاوت معنیداری وجود دارد. این بدان معناست که در اثر آموزش مهارتهای تحصیلی(برنامهریزی، مدیریت زمان، شیوهء صحیح مطالعه و تمرین دروس،...)، انگیزش و عملکرد تحصیلی دانشآموزان در درس ریاضی افزایش یافتهاست. بنابراین استفاده از آموزش مهارتهای مذکور بر بازده تحصیلی دانشآموزان تأثیر مثبت دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارت های تحصیلی؛ انگیزش تحصیلی؛ عملکرد تحصیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Impact of Academic Skills' instruction on Achievement Motivation and Academic Performance of Elementary Sixth Grade Male Students in Mathematics | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Sameriyar1؛ Mikail Razdar2؛ Mir bashir Hemmatyar3 | ||
1PhD in Elementary Education, Islamic Azad University of Urmia, Urmia, Iran | ||
2M.Sc in Elementary Education, Islamic Azad University of Urmia, Urmia, Iran | ||
3PhD Student in Curriculum Planning Islamic Azad University of Marand, Marand, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study was a practical study in terms of purpose and a quasi-experimental research in terms of data collection conducted based on the pre-test-post-test design with a control group. The sample included 72 sixth grade male students of district two of Urmia. They were selected by convenience sampling method and were randomly divided into the experimental and control groups. The standard questionnaires of Hanter's academic motivation and Fam Taylor's academic performance were used to collect the data. Results showed that there was a significant difference between the mean scores of the experimental and control groups for both variables. This means that as a result of teaching academic skills (planning, time management, proper study and practice of lessons ...), students' motivation and academic performance in mathematics have been increased. Therefore, the use of these skills' training has a positive effect on students' academic performance. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Academic Skills, Academic Motivation, Academic Performance | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 517 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 470 |