تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,755 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,617,913 |
واکاوی روش های آموزشی سخنرانی، بحث گروهی و پرسش و پاسخ با رویکرد ما بعد اثبات گرایی | ||
پژوهش در آموزش ابتدایی | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 3، شهریور 1399، صفحه 62-74 اصل مقاله (454.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محبوبه راموز1؛ حسین شریف زادگان* 2 | ||
1کارشناسی ارشد، فلسفه تعلیم و تربیت، دبیر آموزش و پرورش قم | ||
2دکتری مدیریت آموزشی، مدرس دانشگاه پیام نور کهک قم | ||
تاریخ دریافت: 14 بهمن 1398، تاریخ بازنگری: 22 خرداد 1399، تاریخ پذیرش: 26 تیر 1399 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف واکاوی روشهای آموزش از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی شهر قم با رویکرد ما بعد اثباتگرایی انجام شده است. این پژوهش به صورت پیمایشی با استفاده از روش تحلیل کیفی به بررسی سه روش آموزش سخنرانی، بحث گروهی و پرسش و پاسخ میپردازد. روش سخنرانی را نباید کنار گذاشت. این روش در آموزش سطوح مختلف تحصیلی و در دروس مختلف کاربرد گسترده دارد. بنابراین باید در جهت افزایش کارایی و تنوّع بخشی آن بیشتر تلاش نمود، از جمله راههای تنوّع بخشی به روش سخنرانی، بهکارگیری یادداشت برداری و روش باینری است. روش بحث گروهی در رشد تفکر انتقادی دانشآموزان ابتدایی چندان موثر نبوده است، اما این روش در رشد اعتماد به نفس دانشآموزان تاثیر بسزایی دارد. روش پرسش و پاسخ در دانشآموزان مقطع ابتدایی به صورت جریان یک طرفه پرسش از سوی معلم و پاسخ از سوی دانشآموزان انجام میشود و از مزایای آن چون مکمّل روشهای دیگر و تفهیم و تعمیق یادگیری غفلت میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
سخنرانی؛ بحث گروهی؛ پرسش و پاسخ؛ دیدگاه معلمان؛ روش های آموزش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of Teaching Methods of Lecturing, Group Discussion and Question and Answer through Post- positivism Approach | ||
نویسندگان [English] | ||
mahboobe ramooz1؛ hossain sharifzadegan2 | ||
1M.Sc., Philosophy of Education, Cultural, Employed in Education, District 3, Qom | ||
2PhD in Elementary Education, lecturer at Payame Noor University, Kahak, Qom | ||
چکیده [English] | ||
The present study aims to analyze teaching methods from the perspective of primary school teachers in Qom through The post-positivism approach. This research examines three methods of teaching lecturing, group discussion, and question and answer using a qualitative analysis survey method. The lecture method should not be left out; it is widely used in teaching different levels of education and in different courses. Therefore, more efforts should be made to increase its efficiency and diversiy, including ways to diversify the speech method using note-taking and binary methods. The method of group discussion has not been very effective in developing the critical thinking of elementary students, but it has a great impact on the growth of students' self-confidence. The question and answer method in primary school is done as a one-way; teachers ask questions and students give answers and its benefits such as supplementing other methods and understanding and deepening learning are neglected. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teaching Methods, Group Discussion, Question and Answer, Teachers' Viewpoints, Lecture | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 363 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 349 |