تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,762 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,120 |
شناسایی و رتبه بندی چالش های رشتۀ آموزش جغرافیا در دانشگاه فرهنگیان (پس از اولین دوره فارغ التحصیلی) | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 9، دوره 9، شماره 2 - شماره پیاپی 23، تیر 1399، صفحه 209-229 اصل مقاله (1.47 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی صادقی* 1؛ علی زمانی2؛ رضا ساعی مهربان3 | ||
1استادیار، گروه علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری جغرافیای سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرمسار، گرمسار، ایران | ||
3دانشجوی دکتری کارآفرینی- گرایش توسعه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، قزوین، ایران | ||
تاریخ دریافت: 11 شهریور 1398، تاریخ بازنگری: 06 مهر 1399، تاریخ پذیرش: 15 تیر 1399 | ||
چکیده | ||
رشد و توسعة هر جامعه و بخشهای آن مرهون برنامـهریـزی، بررسی مسـائل و چالشهای موجود و ارائـة راهکار برای رفع نیازهای جدیدی است که در اثر تغییرات اقتصادی، اجتماعی و فناوری ایجاد میشود. در این میان، نظامهای آموزشی به ویژه آموزش عالی، نیز برای حفظ بقا و دستیابی سریع و آسان به اهداف خود، نیازمند بررسی وضعیت موجود و شناسایی چالشهای احتمالی است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و رتبهبندی مهمترین چالشهای رشتۀ آموزش جغرافیا در دانشگاه فرهنگیان است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی است و با روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعة پژوهش متشکل از اعضای هیئت عملی/ مدرسان و دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان در استانهای تهران و البرز بود که در دو مرحله به صورت قضاوتی و کلشمار بررسی شدند. ابزار پژوهش مصاحبه و پرسشنامۀ محققساخته بود. روایی و پایایی پرسشنامه با روش روایی صوری و با محاسبة آلفای کرونباخ تأیید شد. نتایج پژوهش چالشهای رشتۀ آموزش جغرافیا را در چهار بُعد آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و فوق برنامه، و بُعد ساختاری- اداری نشان داد و رتبهبندی چالشها از نظر اعضای هیئت علمی/ مدرسان و دانشجومعلمان نشان داد به ترتیب، چالشهای ساختاری- اداری، آموزشی، پژوهشی، و فرهنگی و فوق برنامه، مهمترین چالشهای این رشته از نظر دانشجومعلمان بود و از نظر اعضای هیئت عملی/ مدرسان چالشهای ابعاد ساختاری- اداری، پژوهشی، آموزشی، و فرهنگی و فوقبرنامه به ترتیب، مهمترین چالشهای رشتة آموزش جغرافیا بودند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش جغرافیا؛ آموزش عالی؛ آموزش؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying and Ranking the Challenges of Geography Education at Farhangian University (After First Course Graduation) | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Sadeghi1؛ Ali Zamani2؛ reza saie mehraban3 | ||
1Assistant professor, Department of Humanities and Social Science, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Ph.D. Student in Political Geography, Islamic Azad University, Garmsar Branch,Garmsar, Iran | ||
33. Ph.D. Student in Entrepreneurship - Development Trend, Islamic Azad University, Qazvin Branch, Qazvin, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The growth and development of every society and its parts is owed to planning, examining existing problems and challenges, and providing solutions to meet the new needs that created by economic, social, and technological changes. Meanwhile, educational systems, especially higher education, in order to maintain survival and achieve their goals quickly and easily, need to review the current situation and identify potential challenges. The purpose of this study is to identify and rank the most important challenges in the field of geography education at Farhangian University. The research is applied in terms of purpose and has been done by survey method. The research population consisted of faculty members / teachers and students of Farhangian University in Tehran and Alborz provinces, which were examined in two stages: judgment and as a whole. The research tool was a researcher-made interview and a questionnaire. The validity and reliability of the questionnaire were confirmed by formal validity method and Cronbach's alpha calculation. The research results showed the challenges in the field of geography education in four dimensions: educational, research, cultural and extracurricular, and structural-administrative dimension and the ranking of challenges from the point of view of faculty members / teachers and students showed that structural-administrative, educational, research, and cultural and extracurricular challenges were the most important challenges in the point of view of students, and from the point of view of faculty members/ teachers, the challenges of structural-administrative, research, educational, and cultural dimensions and extracurricular activities were the most important challenges in geography education, respectively. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Education, Farhangian University, Geography education, Higher education | ||
مراجع | ||
افراخته، حسن (1395). تحول جغرافیا به عنوان علمی میانرشتهای. مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، (8)2، 132- 119. چوبینه، مهدی (1376). آموزش جغرافیا، راهی نو با مشکلاتی بسیار. رشد آموزش جغرافیا، 4، 46-43. سحرخیز، علی، صفری، احمدرضا، نبوی، سید صادق، و اجاقلو، کمال و همکاران (1396). روایتی از کیفیت دانشگاه فرهنگیان، کارنامۀ 96-1392. تهران: انتشارات دانشگاه فرهنگیان. شریفزاده، فتاح (1390). ضرورت بازشناسی نظام آموزش عالی و نقش آن در توسعة علمی و اجتماعی کشور: پژوهشی دربارة دورة کارشناسی رشتة مدیریت دولتی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور. جامعهپژوهی فرهنگی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 2(1)، 112-79. شریفی نجفآبادی، رسول (1397الف). مقایسۀ تطبیقی برنامههای درسی تربیت معلم قدیم با دانشگاه فرهنگیان.رشد آموزش جغرافیا، 121، 55-49. شریفی نجفآبادی، رسول (1397ب). آموزش جغرافیا در مدارس ایرانی خارج از کشور. رشد آموزش جغرافیا، 120، 26-22. علیزاده، امید (1396). آسیبشناسی نظام آموزش عالی ایران در چارچوب حفرههای حکومت. پایاننامة کارشناسیارشد جغرافیای سیاسی، دانشکدة جغرافیا، دانشگاه تهران. فراستخواه، مقصود (1391). برنامهریزی آموزش عالی و چالشهای میانرشتهایشدن. مطالعات برنامهریزی آموزشی، 1(1)، 79- 55. فریدونی، سمیه (1396). گسترش کمّی آموزش عالی با تأکید بر پیامدهای اجتماعی؛ نظریهای دادهبنیاد. پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 23(4)، 96-69. قارون، معصومه (1393). سیاستهای گسترش آموزش عالی در سالهای اخیر: توسعۀ ظرفیت یا اتلاف منابع؟. فرایند توسعه و مدیریت، 27(2)، 28-3. کتابی، محمود (1379). بررسی و تحلیل برخی شاخصهای آموزش عالی در مورد دانشگاه اصفهان. مطالعات و پژوهشهای دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، شمارههای20 و 21، 90-65. کریمی، صدیقه، نصر، احمدرضا، و شریف، مصطفی (1393). الزامات و چالشهای طراحی برنامة درسی آموزش عالی با رویکرد جامعۀ یادگیری. مطالعات برنامۀ درسی آموزش عالی، 4(8)، 126- 89. مرادی، صباح (1383). آسیبشناسی آموزش جغرافیا. رشد آموزش جغرافیا، 68، 9-3. Estives, M. (2015). Citizenship education- what geography teachers think on the subject and how they are involved?. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 191(2), 447-451.Gerber, R. (2009). Geographical education. Geography, Available at https://www.eolss.net/Sample-Chapters/C01/E6-14-01-03.pdf. International Handbook on Geographical Education. www.springer.com
Lambert, D., & Morgan, J. M. (2010). Teaching geography 11-18 a conceptual approach. Open University Press.
Reinfried, R., & Hertig, Ph. (2013). Geographical education: How human- environment-society processes work. Encyclopedia of Life Support Systems (EOLSS) & www.geoeduc.ch › files_publi (pp. 1-21).
Sergeren, A. (2012). Mapping geographical education in Canada: Elementary and secondary curriculum across Canada. Review of International Geographical Education, 2(1), 118-137. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 478 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 480 |