تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,265,433 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,655,549 |
توانمندسازی حرفهای دانشآموختگان دانشگاه فرهنگیان در افق مهارتهای نوظهور | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 10، دوره 9، شماره 2 - شماره پیاپی 23، تیر 1399، صفحه 231-264 اصل مقاله (1.56 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
غلامعلی علی محمدی1؛ نگین جباری* 2؛ کیومرث نیاز آذری3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران | ||
2دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکدة علوم انسانی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران | ||
3استاد، گروه مدیریت آموزشی، دانشکدة علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران | ||
تاریخ دریافت: 18 دی 1397، تاریخ بازنگری: 06 مهر 1399، تاریخ پذیرش: 30 دی 1398 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر شناسایی مهارتهای حرفهای مورد نیاز دانشآموختگان دانشگاه فرهنگیان به منظور توانمندسازی آنها در افق مهارتهای نوظهور است. روش پژوهش اکتشافی بود. جامعة پژوهش در بخش کیفی، 26 نفر از استادان دانشگاه فرهنگیان بودند که با روش هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی دانشآموختگان دانشگاه فرهنگیان استان گلستان جامعة آماری پژوهش را تشکیل داد که با بهرهگیری از جدول کرجسی و مورگان، 281 نفر به روش طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبة نیمهساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامة محققساخته بود. تحلیل دادهها در بخش کیفی، از طریق تحلیل محتوا انجام شد سپس تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی انجام گرفت و ده بعد و 52 شاخص به دست آمد. ابعاد شامل اخلاق حرفهای و معرفت دینی، سواد دیجیتالی، کارآفرینی و ابتکار، استانداردسازی فرایندها، بهسازی کارورزی، دانش حرفهای (شناختی)، آشنایی با اسناد بالادستی، دانش فراشناختی، خلاقیتمحوری و پژوهش، مدیریت راهبردی دانش است. همچنین، برای بررسی وضع موجود آزمون تی تکنمونهای اجرا شد. از نظر دانشآموختگان، وضعیت دانشگاه فرهنگیان از لحاظ ابعاد اخلاق حرفهای، معرفت دینی و بهسازی کارورزی مناسب، ودر سایر ابعاد نامناسب است. | ||
کلیدواژهها | ||
توانمندسازی حرفهای؛ دانشجومعلمان؛ مهارتهای نوظهور | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Professional Empowerment of Farhangian University Graduates in Emerging Skill Vision | ||
نویسندگان [English] | ||
Gohlamali ali mohammadi1؛ Negin Jabbary2؛ Kiumars Niazazari3 | ||
1Ph.D. Student in Educational Management, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Educational Management, Faculty of Humanities, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran | ||
3Professor, Department of Educational Management, Faculty of Humanities, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to identify professional empowering of emerging skills of Farhangian university graduates and the method of this search was exploratory. The statistical population in the qualitative section includes 26 professors of Farhangian university with purposeful sampling methdod. The statistical population in the quantitative section included graduates of Farhangian university in Golestan province, Kerjesi-Morgan table. A total of 281 individuals were selected through proportional stratified sampling. The research instrument were semi-structured interview and questionnaire. Data analysis in the qualitative section, was on a coding base, and quantitative analysis using Lisrel and SPSS software. At first, exploratory analysis, and then confirmatory factor analysis. In order to assess the current situation and one-sample T test. The findings of this research are 10 dimensions and 52 indicators including: professional ethics and religious knowledge, digital literacy, entrepreneurship and invention, standardization of the processes, improvement of apprenticeship, cognitive knowledge, upstream documents, metacognitive knowledge, centralized creativity and research, knowledge management. , From the viewpoint of the graduates of the Farhangian university, the status of professional ethics and religious knowledge and the improvement of apprenticeship was desirable and other dimensions were undesirable. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Emerging skills, Graduating, Professional empowerment, Teacher-students | ||
مراجع | ||
ایرانزاده، سلیمان، و بابایی هروی، صادق (1392). توانمندسازی کارکنان در سازمانهای نوین. چاپ دوم ، تبریز: فروزش. پایداری، ایوب، حقیقی، محمدعلی، و جعفری، محمدرضا ( 1396). توانمندسازی (سازمان، مدیران و کارکنان). چاپ اول، تهران: ترمه. تاتاری، محسن، تاجیک، فاطمه، و تاتاری، فهیمه (1395). ارزیابی و مطالعة جایگاه برنامة درسی کارورزی در دانشگاه فرهنگیان (تحلیلی انتقادی برشکاف میان نظریه تا عمل). نخستین همایش کشوری کارورزی (پلی ارتباط دانشگاه و مدرسه)، مشهد، پردیس شهید بهشتی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، بهار1395. حاجیزاده، ابراهیم، و اصغری، محمد (1390). روشهای و تحلیلهای آماری با نگاه به روش تحقیق در علوم زیستی و بهداشتی. تهران: جهاد دانشگاهی. خدیوی، اسداله، سیدکلان، سید محمد، حسنپور، توفیق، احمدی، حسن، و ترهباری، حافظ (1397). بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش و تدریس در دانشگاه فرهنگیان. آموزش و ارزشیابی، 11(42)، 185-161 خروشی، پوران، نصر، احمدرضا، میرشاه جعفری، سید ابراهیم، و موسیپور، نعمتالله (13۹4). تبیین شایستگیهای معلم طراز جمهوری اسلامی ایران براساس اسناد تحولی نظام آموزش و پرورش. مجموعه مقالات دومین کنفرانس ملی و نهمین همایش ارزیابی کیفیت نظامهای دانشگاهی، تهران: دانشگاه فرهنگیان. خنیفر، حسین، و مسلمی، ناهید (1397). اصول و مبانی روشهای پژوهش کیفی. چاپ دوم، تهران: انتشارات نگاه دانش. سبحانینژاد، مهدی، و تژدان، امیررضا (1394). تبیین چارچوب صلاحیتهای حرفهای مربیان و استادکاران آموزش فنی و حرفهای. مطالعات برنامهریزی آموزشی، 4(8)، 88-63. صادقی، حسین (1396). توانمندسازی؛ مقدمة حرفهایشدن. روزنامة شرق، شمارة 289. کریمی، فریبا (1387). مطالعة صلاحیتهای حرفهای معلمان دوره ابتدایی»، رهبری و مدیریت آموزشی، 2(4)، 166-151. کیانی، غلامرضا، و عسکری متین، سجاد (1397). الگوی معیار صلاحیت حرفهای معلمی در تراز جمهوری اسلامی ایران، مجموعه مقالات همایش بینالمللی و دوازدهمین همایش ملی ارزیابی کیفیت در نظامهای دانشگاهی. تهران: دانشگاه الزهراء. محمدی، محمود (1395). شناسایی عوامل مؤثر بر توانمندسازی کارکنان آموزش و پرورش شهر تهران براساس نظر کاراکوک. نخبگان علوم و مهندسی، 1(2)، 19-1. مرتضویزاده، سید حشمتالله، و نصر اصفهانی، احمدرضا (1396). واکاوی دیدگاه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در خصوص مشکلات درس تمرین معلمی. پژوهشهای تربیتی، 4(34)، 74-60. ملایینژاد، اعظم، و ذکاوتی، علی (1387). بررسی تطبیقی نظام برنامة درسی تربیت معلم در کشورهای انگلستان، ژاپن، فرانسه، مالزی و ایران. نوآوریهای آموزشی، 7(26)، 62-35. مهرمحمدی، محمود (1392). برنامة درسی تربیت معلم و الگوی اجرایی مشارکتی آن؛ راهبرد تحولی برای تربیت معلم در ایران. نظریه و عمل در برنامة درسی، 1(1)، 26-5. موسیپور، نعمتالله، و احمدی، آمنه (1393). پیشنویس طراحی کلان (معماری). برنامة درسی تربیتمعلم، ویراست پانزدهم، تهران: دانشگاه فرهنگیان. نیازآذری، کیومرث (1390). سیاستگذاری و فرایند خطمشی عمومی در نظام آموزشی. چاپ اول، قائمشهر: نشر مهرالنبی. نیازآذری، کیومرث، تقوایی یزدی، مریم، و نیازآذری، مرضیه (1393). نظریههای سازمان و مدیریت در هزارة سوم. چاپ دوم، قائمشهر: نشر مهرالنبی. نیستانی، محمدرضا (1391). برنامهریزی آموزشی: راهبردهای بهبود کیفیت در سطح یک واحد آموزشی (مدرسه، دانشگاه، آموزش مجازی). اصفهان: آموخته. Arsenijević, J., & Maljković, M. (2016). Teachers’ roles in relation to the ownership structure of a faculty. Procedia Technology, 22, 1152-1159.
Babu, K. V. (2017). Role for teachers in nation building and future icons. VNU Journal of Science: Education Research, 32(4), 53-57
Bates, A. W. (2015). Teaching in a digital age. Open Educational Resources Collection, 6. Retrieved from https://irl.umsl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1005& context=oer.
Bolman, L. G., & Deal, T. E. (2013). Reframing organizations: Artistry, choice, and leadership. San Francisco, CA: Jossey-Bass Publishers.
Boudersa, N. (2016). The importance of teachers' training programs and professional development in the Algerian educational context: Toward informed and effective teaching practices. Expériences Pédagogiques, 1(1), 1-14.
Byrne, B. M. (2016). Structural equation modeling with Amos: Basic concepts, applications, and programming. New York: Routledge.
Chitorelidze, S. (2017). Empowerment in academia: non-academic professional staff's perspectives on employee empowerment. Doctoral Dissertation, University of Missouri--Columbia.
Chu, S. K. W., Reynolds, R. B., Tavares, N. J., Notari, M., & Lee, C. W. Y. (2017). Twenty-First Century Skills and Global Education Roadmaps. In 21st century skills development through inquiry-based learning (pp. 17-32). Singapore: Springer.
Dilshad, M., & Iqbal, H. M. (2010). Quality indicators in teacher education programmes. Pakistan Journal of Social Sciences (PJSS), 30(2), 401-411.
Faulkner, J., & Latham, G. (2016). Adventurous lives: Teacher qualities for 21st Century Learning Australian. Teacher Education, 41(4), 137-150.
Fernandez, S., & Moldogaziev, T. (2011). Empowering public sector employees to improve performance: Does it work?. The American Review of Public Administration, 41(1), 23-47.
Fernandez, S., & Moldogaziev, T. (2013). Employee empowerment, employee attitudes, and performance: Testing a causal model. Public Administration Review, 73(3), 490-506.
Francescato, D., & Aber, M. S. (2015). Learning from organizational theory to build organizational empowerment. Community Psychology, 43(6), 717-738.
Gilbert, J., & Bull, A. (2014). Exploring teacher professional learning for future-oriented schooling: working paper 1 from the back to the future project. New Zealand: Council for Educational Research.
Gyurova, V. & Zeleeva, V. (2017). The knowledge and skills of the 21 century teachers. In R. Valeeva (Ed), The European Proceedings of Social & Behavioural Sciences (Vol. XXIX, pp. 282-291). Russia, Kazan Federal University: Future Academy.
Kanter, R. M. (1993). Men and women of the corporation. 2nd ed., New York: Basic- Books.
Kelemen, G. (2012). Ways to determine students to become competent teachers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 47, 1911-1916.
Kereluik, K., Mishra, P., Fahnoe, C., & Terry, L. (2013). What knowledge is of most worth: Teacher knowledge for 21st century learning. Digital Learning in Teacher Education, 29(4), 127-140.
Lau, W. K. J. (2010). Empowerment of non-academic personnel in higher education: exploring associations with perceived organizational support for innovation and organizational trust. Doctoral Disertation, University of Iowa.
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Thousand Oaks, CA: SAGE.
Maynard, M. T., Gilson, L. L., & Mathieu, J. E. (2012). Empowerment – fad or fab? A multilevel review of the past two decades of research. Management, 38(4), 1231-1281.
Nasongkhla, J., & Sujiva, S. (2015). Teacher competency development: Teaching with tablet technology through Classroom Innovative Action Research (CIAR) coaching process. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174, 992-999.
Shaw, A. (2015). 21st Century Schools. Retrieved from http://www.21stcenturyschools.com/aboutus.html.
Thomas, S. (2017). Teacher empowerment: A focused ethnographic study in brunei darussalam. The Qualitative Report, 22(1), 47-72.
Wangyi, D., & Ke, X. (2006). The structure dimensions of the competency of the college teachers. Exploration of the Higher Education, 4, 89-92.
Wetzels, M., Odekerken-Schröder, G., & Van Oppen, C. (2009). Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration. MIS Quarterly, 33(1), 177-195.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 620 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 576 |