تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,265,054 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,655,202 |
روایت حضور در پودمان مهارتآموزی: درس پژوهش و توسعه حرفهای | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 4 - شماره پیاپی 14، اسفند 1398، صفحه 29-40 اصل مقاله (350.75 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسنده | ||
جواد شیرکرمی* | ||
دانشگاه آزاد اسلامی اراک، دانشکده علوم انسانی، گروه فلسفه تعلیم و تربیت | ||
تاریخ دریافت: 02 تیر 1399، تاریخ بازنگری: 01 شهریور 1399، تاریخ پذیرش: 03 آبان 1399 | ||
چکیده | ||
در حال حاضر، با وجود تسریع در روند تغییر و تحولات متنوع و گسترده، جایگاه معلم به عنوان عاملی اساسی در عرصه تربیت و توسعه، بیش از پیش اهمیت یافته است. بدیهی است که ارتقای توانمندیهای حرفهای معلمان در عرصه پژوهش و آموزش، مستلزم دانش و تصمیمگیری، مشکلیابی، ارائه راهحل و اشتراک تجارب است. بنابراین امروزه توسعه حرفهای معلمان امری اجتنابناپذیر و عاملی مهم در افزایش سطح کارایی و کیفیت آموزش است و بدون شک، روایت تجارب و فعالیتها و اشتراک نتایج آن، ابزار مؤثری در این راستا میباشد. در اینجا پژوهشگر، نمونهای از جامعه مهارتآموزان شرکتکننده در کلاس درس پژوهش و توسعه حرفهای بوده است. ابتدا متن حاصل از مشاهده و مشارکت، تهیه و تنظیم شد و سپس جملات یا گزارهها استخراج و نسبت به طبقهبندی و استخراج مؤلفهها اقدام شد. یافتهها و نتایج در مؤلفههای آموزش و برنامهریزی درسی (هیجان و انگیزه، وسایل کمکآموزشی، تعامل و احترام متقابل، آزادی اظهارنظر و مشارکت بالا)، طرح درس (تشویق و ترغیب، پیشسازماندهنده، بازخورد)، وضعیت فضایی و فیزیکی (عوامل مزاحم، آسایش و راحتی) طبقهبندی شدند و تحلیل و قضاوت متناسب انجام شد. | ||
کلیدواژهها | ||
روایتپژوهی؛ مشاهده مشارکتی؛ مهارتآموزی؛ پژوهش و توسعه حرفهای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Present Narrative in the Skill Module: Research Lesson and Professional Development | ||
نویسندگان [English] | ||
javad shirkarami | ||
Islamic Azad University of Arak, Arak Branch, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Now, despite the acceleration in the process of diverse and wide-ranging developments, the position of the teacher as an essential factor in the field of education and training has become increasingly important. Obviously, the promotion of professional skills of teachers in the field of research and education, it requires knowledge and decision making, problem solving, sharing solutions and sharing experiences. Therefore, today the professional development of teachers is inevitable and an important factor in increasing the level of efficiency and quality of education. undoubtedly, the narrative of experiences and activities and sharing their outcomes is an effective tool in this regard. The researcher here is an example of a community of students participating in the classroom of professional research and development. First, the text from the observation and participation was prepared and arranged then sentences or statements were extracted and compared to the classification and extraction of the components. Findings and outcomes in the components of the Education and learning process (excitement and motivation, teaching aids, interaction and mutual respect, freedom of expression and high participation), Curriculum planning (encouragement, pre-organizer, feedback), Spatial status and physical (disturbing factors, comfort and convenience) were classified and proportional analysis and judgment were performed. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
narrative research, Participatory View, Skill Learning, Research and Professional Development | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,497 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 847 |