تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 437 |
تعداد مقالات | 3,321 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,771,251 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,072,200 |
ارزیابی کیفیت اجرای برنامة کارورزی در دانشگاه فرهنگیان استان مازندران | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 12، دوره 9، شماره 4 - شماره پیاپی 25، اسفند 1399، صفحه 261-289 اصل مقاله (1.78 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه جعفری کمانگر* 1؛ سلمی احسانی تیلمی2 | ||
1استادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 26 مرداد 1398، تاریخ بازنگری: 30 خرداد 1399، تاریخ پذیرش: 07 آبان 1399 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر فرایند اجرای برنامة کارورزی را در دانشگاه فرهنگیان استان مازندران بررسی کرده است و با یافتن نکات قوت و ضعف آن در صدد ارائة راهکارهایی به مسئولان و تصمیمگیران این برنامه برآمده است. پژوهش حاضر به روش تلفیقی کمی- کیفی نگاشته شده است. بخش کیفی با مصاحبة عمیق با خبرگان و صاحبنظران کارورزی و کدگذاری مصاحبهها با نرمافزار NVIVO، انجام گرفت. روایی آن از روش کثرتگرایی و از طریق درگیری طولانی مدت پژوهشگر با فضای پژوهشی و اعتمادسازی با افراد موضوع پژوهش صورت پذیرفت؛ همچنین فضای پژوهش با حضور داور بیرونی کنترل شد. برای رسیدن به پایایی کدها از نظرات کدگذار دیگر نیز به کار گرفته شد، و توافق بین کدگذاران حاصل شد. سپس، براساس کدهای بهدستآمده پرسشنامه تنظیم شد. جامعة آماری کیفی در این پژوهش شامل 5 نفر از متخصصان و 20 نفر از آشنایان و کارشناسان کارورزی بود که به روش نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب شدند. جامعة آماری کمی پژوهش 550 نفر و نمونة آماری 226 نفر بودند که با نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی، به پرسشنامهها پاسخ دادند. روایی پرسشنامه توسط تعدادی از متخصصان کارورزی تأیید شد و پایایی آن با محاسبة ضریب آلفای کرونباخ 954/0 بهدست آمد. نتایج نشان داد بیشترین ضعف مربوط به بخش مدرسه و بعد فضای فیزیکی نامناسب و بیشترین نقطة قوت مربوط به استادان راهنما و نظارت و ارزیابی آنان از عملکرد دانشجویان است. در پایان، پس از یافتن ضعفهای موجود راهکارهایی برای بهبود وضعیت کارورزی در دانشگاه فرهنگیان استان ارائه شد. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشگاه فرهنگیان؛ کارورزی؛ کیفیت اجرا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Assessment of the Quality of Practicum Implementation at Farhangian University of Mazandaran | ||
نویسندگان [English] | ||
Fateme Jafarikamangar1؛ salma ehsani tilami2 | ||
1Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Basic Science, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present study investigates the process of implementing the practicum program at Farhangian University in Mazandaran province in order to find its strengths and weaknesses. This research is looking for solutions to improve the status of the practicum program to present them to the authorities and decision makers of this program. This research is written in mix-method and after deep interview with experts and proficient in practicum, the interviews were encoded with NVIVO software. Its narration was done through the method of pluralism and through the long-term conflict of the researcher with the research space and trust with the subjects of the research; the research space was also monitored by an external judge. To achieve the reliability of the codes, two other coders were used and an agreement was reached between the coders. Then a questionnaire was designed and presented to those students of Farhangian University of Mazandaran, who passed at least two terms of practicum course. The qualitative statistical society in this study included 5 experts and 20 knowledgeable authorities in practicum curriculum that were selected through snowball sampling method. The statistical population of this study was 550 people and the sample was 226 people based on Cochran formula that responded to the questionnaires with ratio stratified random sampling. Validity of the questionnaire was confirmed by a number of interns and its reliability was calculated by calculating Cronbach's alpha coefficient and the result was 0.954. Data were analyzed by SPSS software and finally, the results were presented as a model. The results of the study showed that most of the weaknesses were in the school part and inappropriate physical environment of schools for the implementation of practicum activities and the greatest strengths were related to guidance by tutors and their supervision and evaluation of students' performance. In the end, after finding the weaknesses, there were some suggestions for improving the status of practicum program at Farhangian University of Mazandaran. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Execution quality, Farhangian University of Mazandaran, Practicum | ||
مراجع | ||
امینخندقی، مقصود، و نامخواه، مرضیه (1389). کاوشی در میزان توجه به موضوع برنامة درسی تربیت معلم در حوزة تحقق برنامة درسی ایران. همایش برنامة درسی تربیت معلم، زمستان، تهران دانشگاه شهید رجایی بابایی، علی (1395). هوش موفق و تأثیر آن بر عملکرد دانشجویان در برنامة درسی جدید کارورزی دانشگاه فرهنگیان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 5(14)، 153-135. براون، جورج (1385). تدریس خُرد (تمرین مهارتهای تدریس در مقیاس کوچک). ترجمة علی رئوف، تهران: انتشارات مدرسه. تجری، طیبه (1397) بازشناسی نقش کارورزی در برنامة درسی دورة کارشناسی پیوستة دانشگاه فرهنگیان. دومین همایش منطقهای کارورزی؛ توسعة شایستگیهای حرفهای، 24 اردیبهشت، دانشگاه فرهنگیان پردیس امام خمینی گرگان. تلخابی، محمود، و فقیری، محمد (1393). تحلیل گفتمان کارورزی، آموزشنامة دانشگاه فرهنگیان، ۵، 13-8. جمشیدی توانا، اعظم، امام جمعه، محمدرضا، عصاره، علیرضا، و موسیپور، نعمتالله (1396). واکاوی تجارب دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان تهران از درس کارورزی. پژوهشهای آموزش و یادگیری، 14(2)، 77-67. جمشیدی توانا، اعظم، و محمدرضا، امام جمعه (1395). بررسی تأثیر کارورزی فکورانه در برنامة درسی تربیت معلم بر رشد شایستگیهای دانشجومعلمان. پژوهشهای برنامة درسی، 6(1)، 20-1. حجازی، اسد (1397). واکاوی موانع پیادهسازی موفق برنامة جدید کارورزی در دانشگاه فرهنگیان. نوآوریهای آموزشی، 67، 70-47. خنیفر، حسین، و مسلمی، ناهید (1397). اصول و مبانی روشهای پژوهش کیفی. تهران: نگاه دانش. دانشگاه فرهنگیان (1393). مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس دورة کارشناسی پیوسته. معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، آذر ماه. رووف، علی (1386). تربیت معلم و کارورزی. تهران: نشر روان. صفرنواده، مریم، موسیپور، نعمتالله، اظهری، محبوبه، و محمدشفیعی، عبدالسعید (1398). تجربة زیستة دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان از برنامة جدید کارورزی تربیت معلم ایران. مطالعات برنامة درسی آموزش عالی، 10(19)، 169-149. عبداللهی، بیژن، دادجوی توکلی، عطیه، و یوسلیانی، غلامعلی (1393). شناسایی و اعتبارسنجی شایستگیهای حرفهای معلمان اثربخش. نوآوری آموزشی، 13(49)، 48-25. علم، رضا، علم، مرضیه، و درویشی، نسرین (1396). بررسی نظام کارورزی در دانشگاه فرهنگیان. تحقیقات جدید در علوم انسانی، 39، 64-55. قنبری، مهدی، نیکخواه، محمد، و نیکبخت، بهاره (1396). آسیبشناسی کارورزی دانشگاه فرهنگیان، یک مطالعة آمیخته. نظریه و عمل در برنامة درسی، 5(10)، 64-33. کرامتی، انسی، و احمدآبادی، زهرا (1396). تبیین دیدگاه مدیران و دبیران دبیرستانها در مورد مشارکت در درس کارورزی، یک مطالعة پدیدارشناختی. پژوهش در تربیت معلم، 1، 125-101. الماسی، حجتالله، زارعی زوارکی، اسماعیل، نیلی، محمدرضا، و دلاور، علی (1396). ارزشیابی برنامةی درسی کارورزی 4 در دانشگاه فرهنگیان، براساس مدل ارزشیابی هدفمحور تایلر. تدریسپژوهی، 5(1)، 24-1. مرتضویزاده، سیدحشمتالله، و نصر اصفهانی، احمدرضا (1396). واکاوی دیدگاه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در خصوص مشکلات درس تمرین معلمی. پژوهشهای تربیتی، 34، 74-60. مشفق آرانی، بهمن (1378). راهنمای تمرین معلمی. تهران: انتشارات مدرسه. مشفق آرانی، بهمن (1394). راهنمای عملی برنامة کارورزی دانشگاه فرهنگیان با رویکرد تربیت معلم فکور. تهران: دانشگاه فرهنگیان. ملکی، حسن (1384). صلاحیتهای حرفة معلمی. تهران: انتشارات مدرسه. مهرمحمدی، محمود (1379). جنبش جهانی برای بهسازی تربیت معلم. پژوهشکدة تعلیم و تربیت، متون علمی و پژوهشی 5. مهرمحمدی، محمود و همکاران (1394). راهنمای عملی برنامة کارورزی دانشگاه فرهنگیان با رویکرد تربیت معلم فکور. تهران: دانشگاه فرهنگیان. Creswell, J. W. (2014). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. 4th ed., Thousand Oaks, CA: Sage. Salerni, A., Sposetti, P., & Szpunar, G. (2014). Narrative writing and university internship program. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 140, 133-137.
Schön, D. (1983). The reflective practitioner: How professionals think in action. New York: Basic Books.
Strauss, A. & Corbin, J. (1998). Basic of qualitative research. 2end ed., London: Sage. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 622 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 725 |