تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,134 |
بررسی و شناسایی مؤلفههای موفقیت معلمان نمونه کشوری | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 4 - شماره پیاپی 14، اسفند 1398، صفحه 75-87 اصل مقاله (364.25 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مرتضی پورشیرازی* ؛ محمدکاظم قائدی | ||
دانشآموخته کارشناسی آموزش و پرورش پیشدبستانی و دبستانی، دانشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 10 اسفند 1398، تاریخ پذیرش: 13 آبان 1399 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کیفی است که به روش زیستنگاری-که یکی از زیرمجموعههای پژوهش روایی است- انجامشده است. در پژوهشهای زیستنگاری تجربه یک یا چند فرد گردآوری شده و گزارش پژوهش به شیوه پژوهش روایتی تدوین میشود؛ بنابراین در این پژوهش، محققان از طریق بررسی مصاحبه با معلمان نمونه کشوری، در پی شناسایی مؤلفههای موفقیت معلمان نمونه کشوری بودهاند. بدین روی پس از بررسی و مطالعه متن مصاحبهها بهصورت مکرر و با استفاده از روش کدگذاری باز، مراحل این پژوهش صورت گرفت و کدهایی حاصل گردید. سپس کدهایی که دارای مشترکات معنایی و مفهومی بودند در دستههای واحدی قرار گرفتند و به این شکل دستههای کمتری حاصل گردید. در مرحله آخر، بهمنظور تقلیل دستههای به وجود آمده در مرحله دوم و یافتن مضمونهای کلیتر، سعی شد با یافتن نقاط مشترک بین 22 مقوله به وجود آمده، مضامین متن کشف و تعیین شوند. در نهایت 4 مضمون کلی بدست آمد که عبارتاند از: 1. ویژگیهای شخصیتی و اخلاقی معلمان نمونه 2. روابط انسانی معلمان نمونه 3. مهارتهای حرفهای معلمان نمونه 4. ویژگیهای کلاس درس معلمان نمونه. معلمان علاقهمند میتوانند با مدنظر قرار دادن این مؤلفهها و افزودن سایر مؤلفهها به خصوصیات خود، بر کیفیت کار خویش و نهایتاً کیفیت نظام آموزشی بیفزایند. | ||
کلیدواژهها | ||
مؤلفههای موفقیت؛ معلمان نمونه؛ پژوهش روایی؛ معلم موفق | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Factors influencing Teachers' Success: The Case of Selected National Teachers | ||
نویسندگان [English] | ||
Morteza Pourshirazi؛ Mohamadkazem Ghaedi | ||
B.A. in pre-school and primary school pedagogy, Farhangian University | ||
چکیده [English] | ||
This research is a qualitative study which was done based on biographical method which is one of the sub-categories of narrative research. In the biographical research, the experiences of one or more individuals are collected and the research report is formulated through narrative research. Therefore, in this study, the researchers have been identifying the success factors of national teachers through examining interviews with sample teachers. This was done by repeatedly reviewing the text using the open coding method. Subsequently, codes with semantic and conceptual commonalities were grouped into single batches, resulting in fewer batches. In the last step, to reduce the categories created in the second stage and to find more general themes, it was attempted to discover and identify the textual themes by finding common points among the twenty-two categories. Finally, four general themes were identified: 1- Personality and ethical characteristics of the sample teachers 2- Human relations of the sample teachers 3- Professional skills of the sample teachers 4- Classroom characteristics of the sample teachers. Interested teachers can increase the quality of their work, and ultimately the quality of the educational system, by employing these basic components and adding other components to them. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Success factors, exemplary teachers, narrative research, Successful teachers | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 311 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 570 |