تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,989 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,252 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,647,677 |
موانع یادگیری مهارت های چهارگانه زبان عربی و ارتقاء انگیزش با تکیه بر رویکرد مغز محوری(مطالعه موردی؛دانش آموزان دبیرستان تربیت منطقه 15 تهران) | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 2، شهریور 1399، صفحه 59-81 اصل مقاله (518.91 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
هدایت الله تقی زاده* | ||
استادیار ومدیر گروه زبان و ادبیات دانشگاه فرهنگیان تهران, پردیس شهید مفتح شهرری | ||
تاریخ دریافت: 05 آبان 1398، تاریخ بازنگری: 01 اسفند 1398، تاریخ پذیرش: 05 مرداد 1399 | ||
چکیده | ||
ضعف دانشآموزان در مهارتهای چهارگانه زبان عربی و شناسایی موانع یادگیری و ارتقاء انگیزش با رویکرد مغز محوری، پژوهشگر را به یک بررسی علمی و میدانی ضمن شیوهای تحلیلی-آماری با هدف تعیین این مشکلات از دید دانشآموزان، ترغیب کرد. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان دختر دبیرستان تربیت منطقه 15 تهران تشکیل میدهند. از بین دانشآموزان، 165 نفر به صورت رندوم انتخاب شده و در این راستا پرسشنامهای شامل 25 سوالِ 5 گزینهای مرتبط با محتوای کتب، نحوه تدریس و ارزشیابی و دیگر محورها، طراحی و در بین دانشآموزان پایه دهم و یازدهم توزیع شد که بعد از تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل ممیزی)، نتایج زیر بدست آمد: تعداد دانشآموزان ، نبود امکانات آموزشی، استاندارد نبودن سؤالات، عدم تمرکز دانشآموزان، مشکلات خانوادگی، کمسوادی برخی خانوادهها، تدریس ناکارآمد، عدم جذابیت متون از عوامل کاهش سطح یادگیری است و مهمترین راههای افزایش انگیزه میتوان به مسئله محوری ، پربارسازی محیط آموزشی، بازخورد تعاملی، بکارگیری حافظه دیداری و شنیداری و الگوسازی معنادار اشاره نمود..یافتههای پژوهش، نتایج مطالعات قبلی را مورد تأیید قرار میدهدو نشان میدهد که آموزش یادگیری مغزمحور بر میزان یادگیری دانشآموزان و افزایش انگیزش آنها تأثیر دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
موانع یادگیری آموزش زبان عربی؛ مهارت های چهارگانه؛ انگیزش؛ رویکرد مغزمحور؛ دوره دوم متوسطه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Barriers to Learning Four Arabic Language Skills and Promoting Motivation Based on a Brain-Based Approach (Case Study; Tehran High School District 15 Students) | ||
نویسندگان [English] | ||
hedayatollah taghizadeh | ||
Assistant Professor and Head of Department of Language and Literature at Farhangian University, Tehran, Shahid Mofat Shahr | ||
چکیده [English] | ||
Students'weaknesses in the four Arabic language skills and the identification of barriers to learning and motivation with a brain-based approach led the researcher to a scientific and field study, in addition to analytical-statistical methods aimed at identifying these problems from the students' perspective, Persuaded. The statistical population of the study consisted of female high school students in district 15 of TehranOf the students, 165 were randomly selected and a 25-item questionnaire including 5 questions related to the content of the textbooks, how to teach and evaluate, and other topics was designed and distributed among the 10th grade students. The eleventh was distributed that after analyzing the data using descriptive statistics and inferential statistics (audit analysis), the following results were obtained: Number of students, lack of educational facilities, lack of standardization of questions, student decentralization, problems Family, illiteracy in some families, inefficient teaching, lack of attractiveness of texts are factors that decrease learning levels and are the most important ways to increase motivation. Problems can be centralized, educational environment reinforcement, interactive feedback, visual and auditory memory utilization, and meaningful modeling. The findings of the study confirm the results of previous studies and show that brain-based learning instruction It affects students' learning and motivation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Barriers to Learning Arabic Language Learning, Quadruple Skills, Motivation, Brainstorming, Secondary School | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 328 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 765 |