تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,265,407 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,655,504 |
نقش واسطهای جهتگیری هدف و درماندگی آموختهشده در رابطهی بین نظریههای ضمنی هوش و پیشرفت تحصیلی | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 1، خرداد 1394، صفحه 1-13 اصل مقاله (811.48 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
میرمحمود میرنسب1؛ سعید قره آغاجی* 2 | ||
1دانشیار/ دانشگاه تبریز | ||
2دانشجوی دکتری/ دانشگاه تبریز | ||
تاریخ دریافت: 15 تیر 1394، تاریخ بازنگری: 31 مرداد 1394، تاریخ پذیرش: 12 شهریور 1394 | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی الگوی مفروض رابطهی نظریههای ضمنی هوش و پیشرفت تحصیلی با واسطهگری جهتگیری هدف و درماندگی آموخته شده، انجام شد. بهمنظور آزمودن این الگو، تعداد 253 دانشآموز پسر و دختر سال اول دوره دوم متوسطه نواحی پنجگانه تبریز به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه اهداف پیشرفت، مقیاس نظریهی ضمنی هوش و مقیاس درماندگی آموخته شده استفاده گردید. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که نظریهی ذاتی هوش با اهداف عملکردی، و نظریهی افزایشی با اهداف تسلط ارتباط دارند. تأثیر منفی نظریهی ذاتی هوش بر پیشرفت تحصیلی به واسطهی درماندگی آموخته شده و تأثیر مثبت آن از طریق اهداف عملکردی است. نظریهی افزایشی هوش علاوه بر ارتباط مستقیم با پیشرفت تحصیلی، با واسطهگری اهداف تسلط نیز تأثیر مثبت غیرمستقیمی بر پیشرفت تحصیلی دارد. تأثیر منفی درماندگی آموخته شده بر پیشرفت تحصیلی هم بهصورت مستقیم و هم با واسطهی اهداف عملکردی و اهداف تسلط مشاهده گردید. اهداف عملکردی و اهداف تسلط هر دو رابطهی مثبت و معنیداری با پیشرفت تحصیلی دارند. بر اساس نتایج پژوهش، پیشنهاد میشود محیطهای آموزشی برای ارتقای پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، زمینه رشد باورهای افزایشی هوش و همچنین کاهش درماندگی آموخته شده را مورد توجه قرار دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
نظریههای ضمنی؛ هوش؛ درماندگی آموخته شده؛ جهتگیری هدف؛ پیشرفت تحصیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The mediating role of goal orientation and learned helplessness in the relationship between implicit theories of intelligence and academic achievement | ||
نویسندگان [English] | ||
Mirmahmoud Mirnasab1؛ Saeed Garaaghaji2 | ||
1Associate Professor/ Tabriz University | ||
2PhD Student/ Tabriz University | ||
چکیده [English] | ||
This study aimed to investigate assumed model of relationship between implicit theories of intelligence and academic achievement with mediating goal orientation and learned helplessness. To test the model, 253 boys and girls students in the first grade of high school including from five regions of Tabriz were selected by multistage cluster sampling. For collecting data, Achievement Goal Questionnaire, Implicit Theories of Intelligence Scale and Learned Helplessness Scale were used. The results of path analysis indicated that the theory of entity intelligence related with performance goals and incremental theory associated with mastery goals. The negative effect of entity theory on achievement through learned helplessness and its positive effect is through performance goals. Incremental theory of intelligence in addition to direct effect on achievement has indirect positive effect through mastery goals. Learned helplessness has negative effect on achievement both direct as well as indirect through performance and mastery goals. Performance and mastery goals both have positive and significant relationship with academic achievement. Based on results of this study suggested that, for attaining higher academic achievement, schools promote incremental beliefs of intelligence and reduce learned helplessness among students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
implicit theories, intelligence, helplessness, goal orientation, achievement | ||
مراجع | ||
7. Abd-El-Fattah, S. M., & Yates, G. (2006). “Implicit theory of intelligence scale: Testing for factorial invariance and mean structure”. Paper presented at the AARE Annual Conference, Adelaide 2006. Available at: www.aare.edu.au/06pap/abd06289.pdf
8. Ames, C. (1992). “Classrooms: Goals, structures, and student motivation”. Journal of Educational Psychology, 84, 261–271.
9. Blackwell, L. S., Trzesniewski, K. H., & Dweck, C. S. (2007). “Implicit theories of intelligence predict achievement across an adolescent tradition: A longitudinal study and an intervention.” Child Development, 78, 246–263.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,149 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,350 |