تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,267,616 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,657,264 |
کاربرد جغرافیای تاریخی در آموزش تاریخ (مطالعۀ موردی: جغرافیای تاریخی کردستان در دوره مغولان) | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 2، شهریور 1399، صفحه 47-71 اصل مقاله (508.68 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
کوروش فتحی* | ||
استادیار دانشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 25 اردیبهشت 1399، تاریخ بازنگری: 20 مرداد 1399، تاریخ پذیرش: 30 شهریور 1399 | ||
چکیده | ||
جغرافیای تاریخی، پژوهشی میان رشته ای تاریخ و جغرافیا است. بررسی تأثیرات محیط جغرافیائی بر وقایع تاریخی، سیر تکامل حکومت ها و تحولات مرزی موضوع اصلی این علم است. جغرافیای تاریخی که بر مکان به عنوان یکی از ارکان علم تاریخ تأکید دارد در آموزش تاریخ کاربرد زیادی دارد. نقشه ها و کتاب های جغرافیایی و تاریخی، تاریخ های محلی، آثار باستانی، بناها و عکس های تاریخی به صورت مواد جغرافیای تاریخی مورد استفاده قرار میگیرند. بازساخت چشم اندازهای گذشته که از اهداف مهم جغرافیای تاریخی است در یادگیری تاریخ بسیار مهم و کاربردی است. یکی از روشهای پژوهش در جغرافیای تاریخی متمرکز ساختن موضوع مطالعه بر محدوده و منطقه جغرافیایی کوچک و عمق بخشیدن به آن در گسترۀ زمانی می باشد. با این رویکرد و براساس شواهد تاریخی به عنوان بحثی برای عینیت بخشیدن به موضوع کاربرد جغرافیای تاریخی در آموزش تاریخ، کردستان به عنوان مقوله ای جغرافیائی و تاریخی مورد توجه قرار گرفته و تحولات جغرافیای تاریخی آن در دوره مغولان (قرن 7هجری) بررسی شده است. سئوالاتی که در این پژوهش مطرح می شود این است که: جغرافیای تاریخی چه کاربردی در آموزش تاریخ دارد؟ و جغرافیای تاریخی کردها در دورۀ مغولان چه تحولاتی یافته است؟ برای پاسخ به این پرسشها با روش پژوهش تاریخی و شیوۀ توصیفی- تحلیلی این نتیجه حاصل آمد که جغرافیای تاریخی کردستان در دورۀ مغولان تحولات اجتماعی و سیاسی مهمی را تجربه کرده است و پرداختن به جغرافیای تاریخی در آموزش تاریخ موجب عینی شدن درس تاریخ و گسترش درک فراگیران از مباحث تاریخی می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
جغرافیای تاریخی؛ آموزش تاریخ؛ کردستان؛ مغولان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Application of historical geography in history education (Case study: historical geography of Kurdistan in the Mongol period) | ||
نویسندگان [English] | ||
kourosh fathi | ||
Assistant Professor, Department of History, Farhangian University | ||
چکیده [English] | ||
Historical geography is an interdisciplinary study of history and geography. The study of the effects of geographical environment on historical events, the evolution of governments and border developments is the main subject of this science. Historical geography, which emphasizes place as one of the pillars of history, has many applications in teaching history. Geographical and historical maps and books, local histories, antiquities, monuments and historical photographs are used as historical geographical materials. Reconstructing past landscapes, which is one of the important goals of historical geography, is very important and practical in learning history. One of the research methods in historical geography is to focus the subject of study on the small geographical area and deepen it in the time span. With this approach on historical evidence as a discussion to objectify the application of historical geography in history education, Kurdistan is considered as a geographical and historical category and its historical geographical developments during the Mongol period (7th century AH) are studied. The questions that arise in this research are: What is the use of historical geography in teaching history? What changes did the historical geography of the Kurds change during the Mongol period? To answer these questions, with the method of historical research and descriptive-analytical, it was that historical geography in history education has caused the objectification of history lessons and expanded students' understanding of historical topics and historical geography of Kurdistan as a research example of this article in The Mongol period experienced important social and political changes. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Historical geography, History education, Kurdistan, Mongols | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 319 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 246 |