تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,136 |
تاثیر استفاده از فناوری در آموزش درس مطالعات اجتماعی پایه چهارم ابتدایی | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 2، شهریور 1399، صفحه 99-120 اصل مقاله (533.69 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
زهرا فلاحزاده* | ||
دانشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 16 فروردین 1399، تاریخ بازنگری: 20 مرداد 1399، تاریخ پذیرش: 30 شهریور 1399 | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این تحقیق، بررسی تأثیر استفاده از فناوری در آموزش درس مطالعات اجتماعی پایۀ چهارم ابتدایی است. روش پژوهش نیمه آزمایشی، از نوع پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعه پژوهش شامل دانش آموزان پسر پایۀ چهارم ابتدایی شهر هشتگرد است که تعداد آنها در سال تحصیلی 99-1398 برابر با 1630 نفر بود. از میان مدارس مجهز به سیستم فناوری اطلاعات و ارتباطات، یک مدرسه و دو کلاس چهارم به روش تصادفی ساده به عنوان گروه های کنترل و آزمایش انتخاب گردید. پس از برگزاری پیش آزمون، محتوای درسی در چهار جلسه و در دو هفته با استفاده از فناوری اطلاعات (چندرسانه ای محقق ساخته) و همچنین به صورت سنتی به ترتیب برای کلاس های گروه آزمایش و گروه کنترل ارایه گردید و در نهایت، آزمون پیشرفت تحصیلی با سوال های یکسان و از پیش طراحی شده، از گروه ها به عمل آمد. جهت گردآوری داده ها از آزمون های پیشرفت تحصیلی مورد تأیید گروه های آموزشی مربوطه استفاده شد و اطلاعات حاصل با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شد. نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در افزایش یادگیری درس مطالعات اجتماعی مؤثر بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
فناوری اطلاعات؛ مطالعات اجتماعی؛ چهارم ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Information Technology and Communication on Instruction of Social Studies Lesson in 4th Grade Elementary | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Fallahzade | ||
Farhangian University | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is discussing the effect of information technology and communication on instruction of social studies lesson. A semi experiment study approach was utilized by using pre-test post-test. The Target community was male elementary students of fourth grade in Hashtgard city in the academic year of 98_99 (solar calendar). Among the schools equipped with information technology and communication system one school and two fourth grades were chosen randomly as control and experiment groups. After the initial test (pre-test) the contents were taught to both groups in4 sections which took2 weeks to be accomplished. One group known as the experiment group was taught by the help of information technology and communication system and the other group known as the control group was taught by the traditional approaches of teaching. After the teaching course was finished a final exam (post-test which was confirmed by the school departments) was executed. Statistics generated by these tests were evaluated by analysis of covariance examination. Results show that using IT AND COMMUNICATION systems in teaching social studies lesson was positively effective. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Information, Social Studies, Elementary Fourth | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 612 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 524 |