تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,262,696 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,652,509 |
بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش و تدریس در دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه دانشجو ـ معلمان(مطالعه موردی:پردیسهای استان خوزستان) | ||
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره | ||
دوره 1399، شماره 12، شهریور 1399، صفحه 2-21 اصل مقاله (5.8 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
محمد مکوندی* | ||
مدرس گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان واحد اروند آبادان، آبادان، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 20 شهریور 1399، تاریخ بازنگری: 19 آبان 1399، تاریخ پذیرش: 23 آبان 1399 | ||
چکیده | ||
کیفیت به عنوان تطابق وضعیت آموزش عالی با رسالت، هدف و انتظارات افراد ذیربط، ذینفع و ذیعلاقه در امور دانشگاهی میباشد. کیفیت در آموزش عالی یک نقطه ثابت و ایستا نیست بلکه یک حرکت و یک هدف استراتژیک است.هدف از این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر کیفیت آموزش و تدریس در دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه دانشجو ـ معلمان میباشد.جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجو ـ معلمان مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 99-1398 در پردیسهای استان خوزستان که 2200 نفر می باشند.از بین آنها 30 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند گردآوری دادهها تا اشباع نظری ادامه پیدا کرد.ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختاریافته است.برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل محتوی استفاده شده است و مصاحبهها مورد تفسیر قرارگرفت.یافتهها نشان دادند که از دیدگاه دانشجو ـ معلمان، هفت عامل بالاترین نقش را در کیفیت آموزش و تدریس داشتهاند که شامل: ویژگیهای فردی و حرفهای اساتید، مدیریت کلاس درس، برنامهریزی درسی، فضای فیزیکی، ارزشیابی آموزشی توسط اساتید، نقش آموزش و پرورش، نقش دانشگاه فرهنگیان، می باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
کیفیت آموزش؛ کیفیت تدریس؛ دانشجو ـ معلمان؛ آموزش و پرورش؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Factors Affecting the Quality of Education and Teaching in Farhangian University from the Student-Teacher Perspective (Case Study: Campuses in Khuzestan Province) | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Makvandi | ||
Lecturer of Department of Educational Sciences, Abadan Arvand Branch Farhangian university , Abadan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Quality is the adaptation of the status of higher education to the mission, goal and expectations of relevant and interested people in academic affairs. Quality in higher education is not a fixed point but a movement and a strategic goal. The purpose of this study is to identify the factors affecting the quality of education and teaching at Farhangian University from the perspective of students-teachers. The statistical population of this study is all students-teachers to study in the academic year of 1398-99 in the campuses of Khuzestan province, which are 2200 people. Among them, 30 people were selected by purposive sampling method. Data collection continued until theoretical saturation. The data collection tool is a semi-structured interview. For analysis the data were used for content analysis and the interviews were interpreted. The results showed that from the student-teacher perspective, seven factors had the highest role in the quality of teaching and learning, including: personal characteristics and professions of teachers, classroom management, lesson planning, Physical space, educational evaluation by professors, the role of education, the role of Farhangian University. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
quality of education, Teaching quality, student-teachers, Education, Farhangian University | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 420 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 553 |